Doen de woorden ‘online evenement’ je denken aan lange webinars of het livestreamen van zakelijke conferenties? Je bent niet de enige. Maar op het gebied van virtueel evenementen hosten, zal 2020 echt verandering brengen.

Over de hele wereld worden evenementprofessionals creatief in het gebruik van livestreaming om hun bereik te vergroten, en dat doen ze niet altijd met grote budgetten. Dankzij goedkope technologie kunnen evenementen van elke omvang baat hebben bij een overstap naar online.

Hier zijn 11 ideeën om je snel te helpen schakelen en je evenement online te plannen.

De waarde van virtuele evenementen

Virtuele evenementen kunnen op het eerste gezicht een minder aantrekkelijke optie lijken, maar schijn bedriegt. Een online format kan al snel een grote toegevoegde waarde bieden: je kunt gemakkelijk meer mensen bereiken, en reiskosten zijn geen drempel voor je bezoekers.

Bovendien betekent virtueel minder overheadkosten. Je bespaart immers op locatie, personeel en andere nodige voorzieningen. Je kunt je uitgaven drastisch verminderen (om nog maar te zwijgen over de CO2-uitstoot), waardoor je meer overhoudt voor het organiseren van jouw ideale virtuele evenement.

De laatste troef van een online experience zijn data. Het is veel makkelijker om bij te houden wie wat bekijkt wanneer alles online plaatsvindt. Al die bezoekersgegevens klinken mogelijke sponsoren als muziek in de oren. Daardoor wordt het een stuk eenvoudiger om de beste partners voor jouw evenement binnen te halen.

11 ideeën voor virtuele evenementen

Hoe vertaal je jouw live evenement naar een online ervaring die mensen zal bijblijven? Of je nu je yogales, muziekconcert of virtuele training online zet, alles draait om het juiste format. Bedenk hoe je jouw bezoekers bij je evenement betrekt en hoe je het persoonlijk houdt, bijvoorbeeld via een chatfunctie.

Om inspiratie op te doen, vind je hier 8 manieren om je evenement virtueel te maken:

  1. Geef een workshop waarin je jouw expertise deelt.
  2. Interview een influencer uit jouw branche.
  3. Laat zien hoe je populairste cupcake wordt gemaakt.
  4. Organiseer een reeks cursussen over meerjarig tuinieren.
  5. Houd een vraag-en-antwoordsessie over je bedrijf.
  6. Demonstreer je nieuwste product.
  7. Geef een webinar waarin je bezoekers inspireert te doneren aan jouw goede doel.
  8. Geef je yoga-, kunst- of dansles online.

En dit zijn nog eens 3 voorbeelden van virtuele evenementen in actie:

  • HR Virtual Summit
    Deze grootste virtuele HR-conferentie ter wereld trekt jaarlijks meer dan 30.000 bezoekers. Alle sessies zijn virtueel, inclusief keynotes en breakouts. Het publiek neemt deel via de chat en bezoekers worden gratis beloond met door de branche erkende certificaten.
  • 3% Conference
    De missie van deze organisatie is het aantal vrouwelijke creatief directeuren vergroten. De line-up bestaat uit sprekers uit de wereld van de reclame, marketing, PR, technologie, non-profitorganisaties en meer. Livestreams worden tegen een gereduceerd tarief aangeboden.
  • Coursera
    Hoewel het geen jaarlijks evenement is, beheerst Coursera de gratis en online cursusniche en biedt het educatieve content. Laat je inspireren door de website en ontdek hoe je interessante lessen opzet voor mensen van over de hele wereld.

Maak vandaag nog de overgang naar virtueel

In onzekere tijden zijn online evenementen een slimme manier om in contact te blijven met je bezoekers en om mensen bij elkaar te brengen.

Sta je al in de startblokken? Ontdek hier hoe je van jouw online evenement een publieksfavoriet maakt.