Heb je weleens van het 3H model gehoord? Dit Hero-Hub-Hygiene model helpt met het slim plannen van content. Het is een succesformule van Google waarmee je je content naar een hoger niveau kunt tillen. Het zijn drie verschillende content types die op verschillende momenten ingezet kunnen worden, om zo optimaal mogelijk je doelgroep aan te spreken. Ga je een evenement organiseren en ben je aan het nadenken over een promotiestrategie? Gebruik dan het 3H model voor het bepalen van de juiste content voor jouw evenement.

Maar hoe kun je dit model nou precies toepassen? Lees verder voor gedetailleerde uitleg en voorbeelden uit de praktijk. Pas het 3H model daarna toe op je eigen eventmarketing planning en bereik de ideale contentmix.

1. Hygiene-content

Contentmarketing begint met een goede basis, oftewel de Hygiene-content. Dit wordt ook wel Hulp-content genoemd. Het helpt je bezoekers met het vinden van antwoorden op vragen, denk hierbij aan reviews, tips & tricks, how-to blogposts, instructiematerialen of productintroducties. Welke Hygiene-content past bij jouw evenement?  Denk na over de vragen die je potentiële gasten kunnen hebben en plan content in die hierop aansluit.

Schrijf bijvoorbeeld een blogpost met handige tips voor je evenement, creëer een routebeschrijving, of maak een instructievideo over de verschillende manieren om een ticket te kopen. Dit type content valt misschien minder op, maar is wel degelijk relevant gezien het direct inspeelt op de behoeftes van je doelgroep.

Publiceer dit soort content het hele jaar door, zodat je doelgroep hier altijd toegang tot heeft.


En nu in de praktijk:

Het Nichelodeon familie festival plaatst een video met de aankondiging van hun artiesten en informatie over waar tickets te verkrijgen zijn op youtube. 

Welcome to the village gebruikt ook video om hun line-up aan te kondigen. Ze noemen het ‘Welcome to The Performance’.

Een ander voorbeeld van Hygiene-content is het Eventbrite helpcentrum, boordevol tips en how-to artikelen die je helpen het platform te gebruiken.

Eventbrite helpcentrum

2. Hub-content

Hygiene-content is nodig, maar het zorgt niet direct voor de binding met jouw merk of jouw evenement. Daarvoor kan Hub-content ingezet worden. Dit is terugkerende content die je publiek stimuleert en inspireert en die zorgt voor herkenbaarheid van jouw evenement.  Het wordt ook wel de hartslag van je content genoemd: je plaatst dit namelijk vaak in hetzelfde ritme.

Je post bijvoorbeeld wekelijks een blog over nieuwe festival trends, gooit er elke twee weken een toffe video uit van jouw feest of publiceert maandelijks een magazine met de laatste updates en expertinterviews uit jouw branche. Hierdoor kun je Hub-content heel goed inplannen en in laten spelen op belangrijke data, zoals Koningsdag, Oudjaarsavond of andere belangrijke momenten die misschien wel sectorspecifiek zijn.

En nu in de praktijk:

Nomads festival post het hele jaar door foto’s van voorgaande edities op hun instagram account, met leuke teksten om mensen te enthousiasmeren en ze aan te zetten tot het kopen van een kaartje.

nomads festival instagram

Buma Music in Motion publiceert een online magazine en hun bezoekers up-to-date te houden over ontwikkelingen binnen de sector.

bumamagazine

Het Bacchus Wijnfestival publiceerde een serie komische video’s op hun Youtube kanaal onder de titel ‘Vragen over wijn die je nooit durfde te stellen’. 

Stap 3: Hero-content

Je hebt je doelgroep geholpen (Hygiene-content)  en getriggerd om regelmatig terug te komen (Hub-content). Dan is het nu tijd voor de content die er echt uitspringt: een dijk van een campagne voor de promotie van je evenement, een onvergetelijke lancering van een product of feest, een actie waar iedereen het over heeft.

Hero-content is over het algemeen erg arbeidsintensief en drukt vaak zwaarder op je budget, dit plan je daarom veel minder vaak in.  Het is content waarmee je awareness creëert en in één keer een hoop mensen bereikt. Het is content waarmee je viral wilt gaan.

Het mooie hieraan is dus dat je het heel goed kunt inplannen in je contentmarketing. Begin er ruim van te voren mee, huur creative agencies in als er producties gemaakt moeten worden (en als budget en het toelaat) en maak een heldere planning en taakverdeling.

En nu in de praktijk:   

Dekmantel heeft in samenwerking met Grolsch een nieuwe editie uit de Selectors serie uitgebracht: Mr Scruff. Een documentaire over Andrew Carthy – een DJ beter bekend als Mr. Scruff – en al jaren een bekend gezicht op het Dekmantel Festival. 

Een ander voorbeeld van Hero-content is het jaarlijkse Eventbrite trendrapport voor de evenementenbranche. Dat kun je hier gratis downloaden.

trendrapport evenementenbranche

Mix & Match

Belangrijk in het H3 model is dat je je content mixt en matcht, zo kunnen je verschillende mensen in verschillende stadia van de customer journey aanspreken. Zorg ervoor dat je doelgroep altijd toegang heeft tot je basiscontent (Hygiene), je regelmatige interessante en inspirerende posts publiceert (Hub) en kom ééns in de zoveel tijd met een knal campagne (Hero).