Eventapps worden over het algemeen ingezet voor een waardevollere bezoekerservaring en hebben het potentieel om de aanwezigheid op je evenement met 20% te verhogen. Maar de echte waarde van een eventapp staat direct in verhouding met de tijd en resources die jij en je team erin steken.

Als je overweegt in een eventapp te investeren (of er in het verleden problemen mee hebt gehad), lees dan hieronder verder. In dit blog delen event-tech experts de meest gemaakte fouten en hun advies over hoe je deze kunt voorkomen.

Fout nr. 1: je bezoekers hebben geen goede reden om je eventapp te downloaden

Omdat je een eventapp aanbiedt, wil dit nog niet zeggen dat je bezoekers deze ook meteen op hun telefoon installeren. Uit het Mobile App Report van comScore uit 2017 bleek dat de meerderheid van de smartphonegebruikers (51%) gemiddeld nul apps per maand downloadt, een trend die in 2014 werd vastgesteld.

Plaats jezelf in de schoenen van je bezoekers. Waarom moeten ze je app installeren? Zo kun je je bezoekers aansporen om je eventapp te downloaden en te gebruiken:

  • Zet een downloadlink voor de app op je evenementpagina
  • Promoot de app naar je bezoekers toe via e-mail en social media
  • Vraag sprekers, presentatoren en sponsoren om de app te promoten
  • Bied incentives die bezoekers ertoe aanzetten de app te downloaden en gebruiken
  • Zet campagnes op rond het gebruik van de app, zoals weggeefacties, exclusieve toegang tot een deel van het evenement of wedstrijden
  • Geef bezoekers via je app relevante updates over je evenement, zoals wijzigingen in het programma en belangrijke aankondigingen

Fout nr. 2: je eventapp is statisch

De newsfeed van je app is de plek waar je bezoekers op zoek gaan naar recente aankondigingen en interessante posts van zowel sponsoren en sprekers als medebezoekers. Maar als je geen nieuwe content blijft toevoegen, zullen mensen niet blijven kijken of er iets nieuws op hun tijdlijn staat en zich ook niet geroepen voelen om zelf wat te delen.

“De activiteitenfeed geeft je bezoekers een manier om te zien wie er nog meer op je evenement rondlopen en wat ze doen”, zegt Jared Bodnar, Vice President van Attendify. “Als ze de app openen en weinig tot geen sociale activiteiten zien, kan dat veel zeggen over je evenement.”

Het is misschien makkelijk maar neem niet 1 op 1 informatie over van je evenementwebsite. Beschouw je app als een social media platform met een zeer gerichte gebruikersbasis. Deel posts van je partners, sponsoren en bezoekers. Zet je collega’s en sprekers in als ambassadeurs die (vooral voorafgaand aan het evenement) content posten en met je bezoekers chatten om het gesprek op gang te helpen. En denk erover om bijvoorbeeld pushmeldingen in te zetten om bezoekers betrokken te houden bij het evenement en uit te dagen de app te openen.

Fout nr. 3: je eventapp zet niet aan tot netwerken

“75% van de mensen die een evenement bezoekt zegt netwerken erg belangrijk te vinden”, zeg Jacob Wittenberg van Guidebook. “Geef je bezoekers dus de kans om connecties te maken.”
De netwerk- en berichtfuncties van mobiele eventapps kunnen enorm verschillen. Sommige eventapps helpen bezoekers connecties te maken door middel van matchmaking-algoritmes of locatietrackers, en andere apps maken weer gebruik grote sociale netwerken zoals LinkedIn.

Op welke manier je eventapp bezoekers ook helpt connecties te maken, Wittenberg raadt aan dat je je strategie baseert op de basics. “Verlies jezelf niet in een zee van netwerkfuncties”, zegt ze. “Je bezoekers willen gewoon een eenvoudige manier om berichten naar elkaar te sturen of contactgegevens uit te wisselen met mensen die ze ontmoeten (zodat ze geen lid hoeven te worden van het zoveelste omslachtige sociale netwerk). Deze connecties houden na het evenement vaak stand en verhogen de tevredenheid van bezoekers.”

Op zoek naar manieren om je bezoekers aan te sporen om via je app te netwerken en ze een duwtje in de goede richting te geven? Volgens Elise Hanslip kun je met behulp van gamification bezoekers al een heel eind op weg helpen. “Een veelvoorkomende misvatting over eventapps is dat ze bezoekers juist zouden afleiden van netwerken en sessies-activiteiten.”, zegt ze. “Maar als je het goed aanpakt, bevorderen deze apps netwerken zowel via de app als face-to-face.”

Ze raadt aan bezoekers punten toe te kennen voor bepaalde acties, bijvoorbeeld als ze een andere bezoeker een bericht sturen of contactgegevens uitwisselen met een belangrijke sponsor. Als je nog een stapje verder wilt gaan kun je zelfs een leaderboard ophangen zodat iedereen op je evenement de tussenstanden kan zien.

Fout nr. 4: je app is niet interactief

Eventapps zijn meer dan alleen een digitaal programma voor je evenement. De juiste app moedigt bezoekers aan om te netwerken en betrokken te zijn bij je sessies. Live polls en realtime Q&A-sessies zorgen ervoor dat je bezoekers actief deelnemen aan sessies en volledig opgaan in de ervaring.

Met deze strategieën haal je het meeste uit deze features:

  • Laat iemand uit je team de activiteitenfeed tijdens je evenement in de gaten houden zodat je snel kunt inspelen en reageren op vragen en opmerkingen van bezoekers.
  • Houd live polls en Q&A’s tijdens presentaties en panelsessies zodat je bezoekers het gevoel hebben dat ze actief meedoen.
  • Vraag je presentatoren en panelleden om de app in te zetten tijdens hun sessie om zo interactie met het publiek te krijgen. Je kunt vooraf training aanbieden zodat ze er goed vertrouwd mee zijn als het zover is. “Stel voor om enkele vragen voor te bereiden en een oefensessie te houden voorafgaand aan het evenement”, zegt Juraj Holub, Marketing Director van sli.do. “Zo voelen ze zich wat comfortabeler en zelfverzekerder tijdens de daadwerkelijke sessie.”

Optimaal profiteren van je eventapp

Eventapps zijn meer dan alleen een digitaal programma voor je evenement. Als ze goed zijn ingericht en optimaal ingezet worden, leveren ze bezoekers een waardevollere ervaring en hebben ze het potentieel om de aanwezigheid op je evenement te verhogen. Lees meer best practises over de toepassing van eventapps op je congres of zakelijke evenement in Kijk verder dan features – haal meer uit je eventapp.

Benieuwd naar wat de eventapp van de Eventbrite onsite registration suite voor je kan doen? Neem dan contact op met een van onze experts.