Als je een evenement wilt promoten, zou Facebook wel eens de meest effectieve tool kunnen zijn. Maar met alleen een evenement aanmaken op Facebook ben je er niet.  Vorig jaar werden er meer dan 47 miljoen Facebook-evenementen aangemaakt, dus je moet er echt voor zorgen dat jouw evenement opvalt.

Allison Hoffman, Product Marketing Manager van Facebook Events, legde ons uit hoe we dit kunnen aanpakken. Dit zijn haar toptips voor de promotie van een Facebook Event:

1. Zet je evenementen in de kijker op je Facebook-pagina

Je moet als eerste je pagina optimaliseren om je evenementen in de spotlights te zetten. Zorg ervoor dat het tabblad ‘Evenementen’ op een desktop één van de eerste tabbladen op de tijdlijn van je pagina is. Op die manier kunnen mensen je kalender snel vinden en de volledige lijst van je evenementen zien. Je kunt de volgorde wijzigen met de optie ‘Tabbladen beheren’ in het keuzemenu ‘Meer’. Als het tabblad ‘Evenementen’ niet zichtbaar is, moet je eerst een toekomstig evenement maken voordat je de volgorde van tabbladen kunt wijzigen.

Op een desktop kun je ook de volgorde van de secties in de linkerkolom wijzigen zodat ‘Evenementen’ bovenaan wordt weergegeven. Verander de volgorde door te klikken op het potloodpictogram dat verschijnt wanneer de cursor op de kolom staat.

Selecteer op het tabblad ‘Evenementen’ de optie ‘Nieuwe evenementen op tijdlijn publiceren’ zodat mensen kunnen zien wanneer je een nieuw evenement aanmaakt.

2. Deel je evenement

Ben je op zoek naar een eenvoudige maar effectieve manier om je evenement op Facebook te promoten? Deel je evenement op je pagina om je volgers te bereiken. Klik hiervoor op het keuzemenu onder ‘Uitnodigen’ en dan op ‘Delen op pagina’.

Het is ook de moeite waard om te kijken of je evenement via je ticketing- of registratiepartner een Facebook Official-evenement kan worden. Als dat zo is, komt het mogelijk in aanmerking voor betere zoekresultaten en aanbevelingen in de nieuwsfeed voor nog meer zichtbaarheid.

3. Zet je evenementenkalender in de kijker

Als je al je Facebook Events tegelijk wilt promoten, kun je ook een kalender van je toekomstige activiteiten tonen. De link naar je evenementenkalender is de URL van je Facebook-pagina gevolgd door ‘/events’:“www.facebook.com/[YourPageName]/events.” Als je de kalender wilt delen, publiceer je een bericht met de link naar je evenementenkalender. Ga hiervoor naar je tabblad ‘Evenementen’ en klik op ‘Evenementen delen’. In dit bericht staat automatisch een voorvertoning van je meest recente evenementen. Je kunt deze link ook via andere kanalen delen, zoals een mailinglijst of een fanclub.

4. Breid je promotie uit door je evenement aan andere Facebook-pagina’s toe te voegen

Vaak zijn er heel wat mensen betrokken bij de organisatie en promotie van een evenement. In plaats van dubbele Facebook Events aan te maken, kun je jouw evenement aan de kalender op de officiële pagina van andere organisaties of individuele personen toevoegen. Klik hiervoor op het keuzemenu ‘Meer’ naast ‘Uitnodigen’ op je evenementpagina. Selecteer vervolgens ‘Toevoegen aan pagina’.

Deze strategie is geweldig als bekende artiesten of sponsors bij je evenement betrokken zijn. Wanneer je evenement aan hun kalender is toegevoegd, kan hun publiek het ook ontdekken. Op die manier kun je de krachten bundelen om je evenement op Facebook te promoten.

Dat is het dan: Allisons toptips om een evenement op Facebook te promoten. Weet je nog steeds niet helemaal zeker hoe je een Facebook Event maakt of wil je weten hoe je met Facebook Event advertenties meer tickets kunt verkopen? Bekijk de webinar met Allison voor meer tips.