• Home
  • Tipsheet
  • Hoe maak je een proactief communicatieplan voor je event

Hoe maak je een proactief communicatieplan voor je event

Goede communicatie met je bezoekers is noodzakelijk voor je event, zeker als het misgaat. Download onze gids en zet je eigen communicatieplan op.

Goede communicatie is de basis de bezoekerservaring van jouw event. Dankzij social media en mobiele telefoons kan het nieuws over jouw event zich als een lopend vuurtje verspreiden. Dat kan een positief zijn  — of een nachtmerrie voor je PR-afdeling.

Download deze handleiding voor het opstellen van een communicatieplan. Het zal je helpen met je bezoekers te communiceren, voor, tijdens en na je event, in een optimale manier. Je leert hoe je:

  • Een communicatiestrategie en communicatieplan maakt die passen bij jouw tone of voice
  • Technologie effectief gebruikt om met je bezoekers te communiceren
  • Moet reageren bij onverwachte omstandigheden

Preview

Een communicatieplan opstellen

Zorg dat je hele team op dezelfde golflengte zit zodat iedereen bezoekers op dezelfde manier aanspreekt. Hoe wil je jouw merk uitdragen? Wil je er vaak in korte soundbites over praten? Is het merk van jouw event transparant en vriendelijk? Of edgy en cool? Het is belangrijk dat je dit in je communicatieplan opneemt.

Stel jezelf deze drie vragen om je te helpen je tone of voice te vinden:

Wie spreek je aan? Afhankelijk van jouw specifieke publiek kun je een formele of juist informele stijl gebruiken. Pas je woordkeus hier op aan.

Hoe voelen zij zich? Stel dat iemand aan de deur tickets voor je event wil kopen, maar het is al uitverkocht. In het bericht waarmee je dat nieuws mededeelt is humor waarschijnlijk niet zo op zijn plaats. Sla liever een begripvolle, behulpzame en duidelijke toon aan.

Voeg je waarde toe? Lezers klikken ergens op en lezen het omdat zij iets terug verwachten voor hun tijd. Of je nu iemand vertelt dat ze VIP-tickets heeft gewonnen of mensen laat weten dat het event is geannuleerd, het delen van nuttige informatie moet voorop staan.

Onderdelen van een goed proactief communicatieplan

Publiek: Bepaal wie je probeert te bereiken met je nieuws. Wie wil je naar je festival halen? Wie zijn je potentiële partners of sponsoren? Via welke kanalen zullen zij hun content voornamelijk verkrijgen?

Verhaal: Wat is het verhaal dat je probeert te vertellen? Wat is de perfectie oneliner? Hoe creëer je een boeiend en aantrekkelijk verhaal? Kijkend naar je doelpubliek, waar kun je hen het beste bereiken?

Over-communicatie: Communicatie, communicatie, communicatie. Te veel informatie in één keer kan overweldigd zijn. Zelfs als je heel veel informatie op je website zet, zien mensen toch nog van alles over het hoofd. Het is belangrijk dat je al vroeg en vaak communiceert, ook al voelt het soms overbodig. Train personeel op locatie in de belangrijkste dingen die je wilt zeggen, stel voor je e-mail een automatisch antwoord in met veelgestelde vragen en doe je best om zo snel mogelijk op alles te reageren.

© 2021 Eventbrite. All Rights Reserved.