copywriting-evenementen

Copywriting voor evenementen

In deze gids ontdek je hoe je copywritingprincipes kunt toepassen om jouw evenementen beter te promoten en meer tickets te verkopen. Je krijgt deskundig advies over allerlei aspecten: van headlines en e-mailuitnodigingen tot overtuigende teksten voor je evenementwebsite.

Copywriting is de kunst en wetenschap om de lezer via woorden te overtuigen om iets te doen. Als evenementorganisator betekent dat vaak dat je mensen ervan probeert te overtuigen tickets te kopen of zich voor je evenement te registreren. Maar je kunt je overredingskracht ook op andere manieren inzetten: moedig je lezers bijvoorbeeld aan zich voor je gratis gastenlijst aan te melden, content te delen met hun vrienden of na het evenement een enquête in te vullen.

In deze gids ontdek je hoe je copywritingprincipes kunt toepassen om jouw evenementen beter te promoten en meer tickets te verkopen. Je krijgt deskundig advies over allerlei aspecten: van headlines en e-mailuitnodigingen tot overtuigende teksten voor je evenementwebsite.

Want copywriting draait niet alleen om woorden: als puntje bij paaltje komt, draait het ook om cijfers. De juiste teksten kunnen een flinke impact hebben op je omzet. Download dit ebook en leer hoe:

  • je een verkopende evenementpagina kunt samenstellen die SEO-technisch goed in elkaar zit.
  • je effectievere emails, social media berichten en overige promotionele teksten kunt schrijven die converteren.
  • je een tone of voice voor je merk kunt ontwikkelen en daarmee vertrouwen kunt creëren bij je doelgroep.

Preview

01 De hoofdprincipes van copywriting

Laten we beginnen bij het begin.

Schrijven voor jouw publiek

Weten wat je aanbiedt en wie je doelgroep is

Het fundament van alle effectieve teksten is een diepgaand inzicht in de lezer. Want hoe kun je nou schrijven op een manier die iemand die je niet kent, aanspreekt en aangrijpt?

Leer je publiek kennen voordat je begint met schrijven. Ga op onderzoek uit, duik in rapporten over ticketverkoop of registratie van afgelopen evenementen, bestudeer bezoekersenquêtes en interview potentiële bezoekers. Hoe oud zijn ze? Waar wonen ze? Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen? Hoe praten ze? Wat zijn hun interesses? Waar liggen ze wakker van?

… en hoe kan jouw evenement hen helpen met het oplossen van hun problemen?

Beeld je tijdens het schrijven in dat je in gesprek bent met jouw beoogde lezer. En stel jezelf, zodra de tekst af is, de vraag of je geschreven stuk deze oplossingen op een overtuigende manier aanbiedt.

Schrijven over de voordelen, niet de kenmerken

Je lezer overtuigen van de voordelen is de allerbeste manier om ervoor te zorgen dat ze Betrokken blijven tot aan de ticketverkoop. Waarom? Omdat mensen over het algemeen geen product kopen. Ze kopen dat wat ze met het product kunnen bereiken. Hetzelfde geldt voor evenementen. Vertel mensen niet simpelweg over de geweldige ‘kenmerken’ van jouw evenement (zoals de line-up van optredens, de fantastische locatie, het lunchmenu), maar vertel ze hoe zij voordeel kunnen halen uit jouw evenement.

Kijk maar eens hoe Apple de iPod presenteerde; het ging niet om het technische vermogen van het apparaat, maar om wat de klant daarmee kon doen:

Kenmerk: Opslag voor 16 GB aan mp3’s
VS
Voordeel: 1000 nummers in je broekzak

Vraag jezelf af hoe jouw evenement je klanten (en potentiële bezoekers) kan helpen en waarom het voor hen interessant is om een ticket te kopen. De belangrijkste voordelen die je kunt overbrengen zijn emotionele voordelen. Sales- en marketingdeskundigen hebben het al gezegd; mensen kopen op emotie en rationaliseren de koop vaak pas achteraf. Gebruik jouw teksten dus om die emotionele impuls op te roepen.

Hier volgen enkele voorbeelden van eventcopy die gebaseerd zijn op kenmerken, voordelen en emoties:

Kenmerken voorop

We hebben een line-up van twintig sprekers voor ons congres.

Voordelen voorop

Twintig marktleiders delen hun inzichten met jou.

Emotie voorop

Gebruik de exclusieve inzichten van twintig doorgewinterde marktleiders om jouw strategie voor komend jaar te bepalen.

Kenmerken voorop

Onze 10-kilometerloop vindt plaats in een prachtig gebied.

Voordelen voorop

Geniet van het prachtige landschap tijdens onze 10-kilometerloop.

Emotie voorop

Laad jezelf op door mee te doen met onze 10-kilometerloop dwars door een adembenemend mooi landschap.

Kenmerken voorop

Ons festival heeft 5x meer mobiele oplaadpunten.

Voordelen voorop

Met 5x zoveel oplaadpunten hoef je je telefoon tijdens het festival niet meer te missen.

Emotie voorop

Blijf bereikbaar en deel je herinneringen op het moment dat je ze beleeft; dankzij 5x zoveel oplaadpunten hoef jij je dag niet zonder telefoon door te brengen.

Welke versie hierboven spreekt jou het meest aan?

Zoals je ziet, zorgt overtuigen door het beschrijven van de voordelen (met een emotionele touch) voor een sterkere band met je lezers omdat ze het hoofdpersonage van je verhaal worden. Schep een band met je publiek door ze te vertellen hoe jouw evenement hun leven beter zal maken.

© 2019 Eventbrite. All Rights Reserved.