• Home
  • Ebook
  • De ultieme gids voor enquêtes: Insider tips van SurveyMonkey
enquetes-surveymonkey

De ultieme gids voor enquêtes: Insider tips van SurveyMonkey

Enquêtes zijn de meest effectieve manier om feedback te verkrijgen terwijl je evenement nog vers in het geheugen van je bezoekers zit. Met deze tips til jij je organisatie naar een hoger plan door in te spelen op directe feedback van bezoekers.

Enquêtes zijn de meest effectieve manier om oprechte, bruikbare feedback te krijgen terwijl je evenement nog vers in het geheugen van je bezoekers zit. Je kunt ook vóór het evenement input verzamelen zodat je op hun specifieke wensen kunt inspelen. Je bedrijf zal immers niet groeien als je niet weet wat je moet veranderen om meer bezoekers voor je te winnen. Als je geen enquêtes gebruikt loop je essentiële feedback mis die nodig is om je evenement te laten groeien, meer tickets te verkopen en voor een betere bezoekerservaring te zorgen. En al gebruik je wel enquêtes, als je de verkeerde vragen stelt, trek je waarschijnlijk ook de verkeerde conclusies.

Gelukkig is er wel een juiste manier om met enquêtes aan de slag te gaan, en daar weten ze bij SurveyMonkey alles van. Hun eventteam organiseert elk jaar meer dan 100 evenementen, van interne workshops tot de jaarlijkse virtuele Curiosity Conference, en enquêtes horen er altijd bij.

Deze gids is voor:

Organisatoren die hun evenement naar een hoger plan willen tillen en hun organisatie willen laten groeien aan de hand van directe feedback van bezoekers.

Je leert hoe je:

  • voor, tijdens en na elk evenement feedback verzamelt met behulp van enquêtes
  • enquêtes opstelt om zoveel mogelijk (en de meest bruikbare) antwoorden te krijgen
  • je evenement laat groeien op basis van feedback

Preview

Wanneer: enquêtes voor, tijdens en na je evenement

Je wilt de mening van je bezoekers horen na afloop van het evenement. Maar die is ook op andere momenten belangrijk. Vraag je bezoekers wat ze willen wanneer je aan je programma begint te werken. Of vraag ze face-to-face om feedback in plaats van te hopen dat ze twee dagen later op een e-mail reageren.

Hier lees je hoe je vóór, tijdens en na je evenement enquêtes gebruikt om je bezoekerservaring naar een hoger niveau te tillen.

Vóór je evenement: vraag input van bezoekers om het programma vorm te geven

Voorafgaand aan je evenement moet je inzicht krijgen in de verwachtingen en wensen van potentiële bezoekers. Je wilt weten hoe je er een onvergetelijk en geslaagd evenement van kunt maken. Natuurlijk kun je hun gedachten niet lezen, dus een korte pre-event enquête is dan het beste alternatief.

“De meerwaarde van de pre-event enquête is niet te onderschatten”, zegt Lai. “Je verzamelt niet alleen bezoekersinformatie, maar in mijn ervaring vinden bezoekers het ook geweldig om te helpen het evenement vorm te geven.”

Lai stelt bezoekers altijd de volgende vraag: Op welke vragen wil je tijdens dit evenement een antwoord krijgen?

Met enkele open vragen kun je algemene ideeën van bezoekers verzamelen, zoals welke sprekers ze graag in je line-up zien.

Maar misschien heb je ook specifieke vragen, bijvoorbeeld over catering of speciale behoeften. Met een pre-event enquête krijg je de exacte antwoorden.

Tijdens je evenement: krijg onmiddellijke feedback wanneer deze echt telt

Het evenement zelf is het uitgelezen moment om directe feedback te krijgen terwijl je bezoekers er nog middenin zitten. Zulk praktisch onderzoek kan op meerdere manieren worden verricht terwijl een evenement in volle gang is.

Bijvoorbeeld:

  • Medewerkers die met een tablet bezoekers face-to-face vragen een snelle enquête in te vullen
  • QR-codes op het grote scherm aan het einde van elke presentatie, die bezoekers kunnen scannen om een enquête op hun eigen telefoon in te vullen
  • Enquêtes van sponsoren, leveranciers en andere partners
  • Via een eventapp

Als je bezoekers persoonlijk aanspreekt, zullen ze eerder stoppen en je enquête invullen. Beloon deelnemers met de kans op een VIP-upgrade of om gesponsorde items te winnen. Maar Lai zegt: “Zelfs als je een beloning aanbiedt, moet je hun tijd respecteren. Je kunt ze misschien iets beter overtuigen, maar uiteindelijk wil je dat ze tijd hebben om van het evenement te genieten.”

Of je nu een enquête klaar hebt op het evenement of niet, laat bezoekers weten dat je ze ook na afloop een enquête zult sturen. Vermeld je enquête aan het einde van presentaties en hang posters op bij de uitgang waarop je om reacties vraagt. Zo zullen bezoekers de enquête niet zo snel mislopen wanneer deze in hun inbox belandt.

© 2019 Eventbrite. All Rights Reserved.