• Home
  • Ebook
  • “The Good, the Bad and the Ugly” van eventwebsites

“The Good, the Bad and the Ugly” van eventwebsites

Je eventwebsite heeft 10 seconden om de aandacht van een websitebezoeker te vangen. Hier lees je waar een converterende eventwebsite aan moet voldoen.

Dankzij website platformen zoals Squarespace en WordPress zijn er eigenlijk geen excuses meer voor lelijke of onbruikbare pagina’s. Je eventwebsite heeft 10 seconden om de aandacht van een websitebezoeker te vangen. Dat betekent dat zelfs ook maar één blokkade of fout je je bezoekers kan kosten.

Voordat je je geld uit gaat geven aan weer een ander template of thema, is het belangrijk om te begrijpen waarin eventwebsites zo van andere websites verschillen, en te bepalen wat jouw evenement nodig heeft.

In dit ebook lees je hoe je:

  • goede websites kunt onderscheiden van minder optimale- of zelfs ronduit slechte websites.
  • teksten schrijft die je evenement verkopen, zonder dat je ze overlaadt met (onnodige) informatie.
  • cruciale elementen en details in je site integreert om het mensen gemakkelijker te maken om een ticket te kopen.

Preview

01. Waarom sommige websites niet deugen

Misschien vraag je jezelf nu af, “OK, wat maakt een eventwebsite dan zo mooi?” En het antwoord is: je stelt de verkeerde vraag.

Schoonheid betekent niet noodzakelijkerwijs succes. Als het doel van je website is om de aandacht te trekkken en bezoekers om te zetten in ticketkopers of registranten, dan zou de vraag moeten zijn: “hoe zit een converterende website eruit?”. Je zou je dus moeten concentreren op het verkopende aspect van je eventwebsite en daar omheen bouwen.

Volgens Anouk van Eventbrite is dat vaak makkelijker gezegd dan gedaan. “Als je met elk detail van je evenement vertrouwd bent, is dat zowel een zegen als een vloek, vooral als het om je eventwebsite gaat. Alles willen vertellen en laten zien is nooit de beste optie. Het resultaat is vaak een site die bezoekers overspoelt met informatie.”

Om dit te voorkomen zullen we dus eerst gaan kijke naar hoe je een informatie-overload kunt vermijden.

Informatie-overload

Een van de basisprincipes bij het maken van content voor internet is ‘less is more’. Een complex ontwerp kan bezoekers al binnen binnen 50 milliseconden na het werpen van een blik op je pagina afschrikken. Hoewel het moeilijk kan zijn om je evenement tot de kern terug te brengen, is het van cruciaal belang bezoekers de informatie te geven die ze willen horen (in tegenstelling tot wat jij wilt vertellen).

The Ugly: Een eventwebsite met inconsistente branding

“Wanneer iemand zo’n eventwebsite bezoekt, denken ze dat ze op de verkeerde site zijn beland”, zegt Anouk. “Het is niet alleen zo dat het lijkt alsof de site sinds de jaren negentig niet meer is bijgewerkt. Het navigatiemenu bevat zo veel opties dat je door de bomen het bos niet meer ziet. In combinatie met een mix aan lettertypen en kleuren, is de kans heel klein dat mensen blijven hangen om uit te zoeken wat voor evenement het nou is en of het de moeite waard is om te gaan.”

The Bad: Een eventwebsite met te veel informatie

“Wanneer iemand voor het eerst een eventwebsite bezoekt, willen ze weten of het evenement hun tijd en geld waard is”, zegt Anouk. “Als je site wordt geladen en ze alleen een opstel van 500 woorden over het evenement te zien krijgen met wat beelden die niet relevant zijn, kun je er vanuit gaan dat ze je site zonder twee keer na te denken verlaten.”

The Good: Een eventwebsite met consistente branding en de juiste info

“Je website geeft je bezoekers een eerste indruk, het is als het ware het visitekaartje van je evenement.”, zegt Anouk. “Met de juiste informatie en consistente branding, is het niet alleen gemakkelijker ze te overtuigen zich in te schrijven, je laat ze ook direct zien wat ze kunnen verwachten.”

Met deze tips voorkom informatie-overload op je eventwebsite:

  • Geef je eventlogo of -naam een prominente plek. Laat bezoekers zien dat ze op de juiste website terecht zijn gekomen door je logo bovenaan je startpagina te zetten, én op elke pagina van je site. Zorg dus dat het altijd een van de eerste dingen is die bezoekers zien. Een gebruikelijke plek (en dus de plek waar mensen verwachten het logo te zien) is helemaal links bovenaan in het header menu.
  • Kies een kleurenpalet en houd je daaraan. Kleuren drukken ideeën uit, wekken interesse op en roepen emoties op. Kies een kleurenpalet van primaire kleuren (een of twee) en secundaire kleuren (drie of vier) en houd je hieraan in al je marketinguitingen.
  • Gebruik consistente typografie. Net zoals je kleurenpalet uitdrukking geeft aan de stijl en intentie van je evenement, weerspiegelt ook je typografische keuze de stijl van je evenement en merk. Kies een leesbaar lettertype dat bij de persoonlijkheid van je evenement (of je organisatie) past en gebruik op je hele site alleen dit lettertype.
  • Wees niet te lang van stof. Houd je tekst beknopt. Mensen kunnen dan gemakkelijker snel door de informatie op de pagina scannen, vooral als ze die op hun telefoon lezen. Gebruik waar mogelijk opsommingstekens, beperk alinea’s tot drie of vier zinnen en gebruik nuttige, relevante links in je tekst.

© 2019 Eventbrite. All Rights Reserved.