• Home
  • Ebook
  • Facebook Live voor evenementen: alles wat je moet weten in één gids
Facebook live evenementen

Facebook Live voor evenementen: alles wat je moet weten in één gids

Tips en uitleg voor het produceren en uitrollen van Facebook Live-video's om zo je naamsbekendheid te vergroten.

Je bezoeker staat backstage op het meest legendarische muziekfestival van deze zomer en de headliner gaat zo het podium op. Ze zien hoe de artiesten zich klaarmaken en podiummedewerkers heen en weer rennen. Je bezoeker vangt achter het gordijn een glimp op van het publiek dat steeds luider wordt in afwachting van het concert. De leadzanger komt plots naar hem toe en kijkt hem met een brede glimlach recht in de ogen aan.

“Zijn we er klaar voor?!” zegt hij charmant voordat hij zich omdraait, het podium op sprint en de microfoon pakt. Het is alsof de bezoeker er echt bij is! Maar dat is niet zo…

Hij volgt alles via Facebook Live.

Deze gids is voor…

Organisatoren die op zoek zijn naar tips en uitleg voor het produceren en uitrollen van Facebook Live-content om zo hun bezoekers actief te betrekken bij het evenement en ook hun naamsbekendheid te vergroten.

Wat je te weten komt…

  • Hoe je sterke livecontent maakt om je publiek aan te spreken
  • Best practices en geavanceerde tips om op te vallen tussen alle eentonige video’s die elke dag op Facebook worden geplaatst
  • Welke resultaten ertoe doen wanneer het gaat om naamsbekendheid en ticketverkoop

Preview

Ideeën voor Facebook Live-video: vertel verhalen die je bezoekers aangrijpen

Live-video brengt je publiek oog in oog met je sprekers en artiesten en geeft ze het gevoel dat ze op de eerste rij of zelfs backstage staan. Maar als het niet interessant genoeg is loop je het risico dat ze snel verder scrollen in hun Facebook-feed.

Jij moet er niet alleen voor zorgen dat je Live-content de moeite waard is om te bekijken, maar ook dat het like-, deel- en commentwaardig is. Op Facebook wordt je bereik beïnvloed door de mate van betrokkenheid  en de interactie met je publiek. Hetzelfde geldt voor Live-video.

De hype wordt nog groter als je van tevoren een teaser geeft van de aankondiging:

“Je gaat nooit raden wie er naar {evenement} komt! Morgen onthullen we het antwoord!”

Ga live met je sprekers, artiesten en special guests

Door middel van live Q&A-sessies kun je je artiesten, sprekers en special guests in de spotlight zetten. Zo betrek je bezoekers actief bij je evenement en bereik je de volgers van je special guests, als je ze ten minste goed hebt getagd.

Krijg je ze niet allemaal op dezelfde plek? Geen probleem. Met de ‘Live With’-functie van Facebook kun je Q&A-sessies hosten met iemand die zich ergens anders bevindt. Kijkers sturen dan hun vragen in en die kunnen in real time worden beantwoord.

Hier vind je enkele suggesties om structuur te geven aan Live-video’s zodat het aantrekkelijker wordt voor je publiek om naar te kijken.

Maak mensen alvast enthousiast door aankondigingen te doen

Hoe meer enthousiasme en verwachting je voor je evenement opwekt, hoe meer mensen naar je evenement zullen willen komen. Gebruik Live-video om je publiek warm te maken. Kondig bijvoorbeeld de datums van je evenement aan, geef alvast een teaser van je artiesten, onthul de keynotespreker of laat de namen van nieuwe leveranciers of sponsoren vallen.

Geef een exclusief kijkje achter de schermen

Een rondleiding achter de schermen is iets waar nieuwsgierige bezoekers voor in de rij zouden staan. 87% van het evenementpubliek zegt dat ze veel liever online livevideo kijken dan traditionele tv, alleen al omdat ze een kijkje achter de schermen krijgen.

Of het nu gaat om de bruisende drukte backstage of een kijkje in de werking van je evenement, dit soort livevideo’s geven je bezoekers het gevoel dat ze erbij horen en inside informatie hebben.

Lees meer…

© 2019 Eventbrite. All Rights Reserved.