• Home
  • Ebook
  • Inclusiviteit en diversiteit op evenementen

Inclusiviteit en diversiteit op evenementen

Het bevorderen van een inclusieve cultuur voor je evenement, waarin iedereen welkom is, heeft nu meer dan ooit een enorme impact op zowel je merk als het algehele succes van je evenement.

Het bevorderen van een inclusieve cultuur voor je evenement, waarin iedereen welkom is, heeft nu meer dan ooit een enorme impact op zowel je merk als het algehele succes van je evenement. Of je nou allerlei soorten mensen naar je evenement wilt aantrekken of je op een bepaalde of gemarginaliseerde groep wilt richten, het doel blijft hetzelfde: een community tot stand brengen. En de beste community’s bestaan uit allerlei verschillende soorten mensen wat betreft geslacht, leeftijd, etniciteit en fysiek vermogen. Gebruik dit ebook om evenementen te organiseren die een groter, diverser publiek aantrekken en inclusiviteit promoten.

In dit ebook leer je:

  • Hoe je een diverse lineup van sprekers, artiesten, leveranciers en partners kunt samenstellen om diversiteit te promoten en een breed scala aan perspectieven te bieden.
  • Tactieken om diversiteit en inclusie te implementeren voor je evenement, zodat al je bezoekers zich welkom voelen en deel uitmaken van het geheel.
  • Waarom je team een afspiegeling zou moeten zijn van je publiek, en hoe je zo’n team kunt samenstellen.
  • Hoe je als merk diversiteit en inclusie kunt uitstralen.

Preview

01. De basis van een inclusief merk

“Het draait allemaal om de intentie. Zeggen dat je evenement inclusief is, is een winnende strategie. Laat ik het zo stellen, je zult geen bezoekers verliezen door het hardop te zeggen.”

– Jorge Portillo, medeoprichter van Hard French

“Ik werkte ooit samen met een concertzaal in Washington State die klaagde dat iedereen in het publiek er hetzelfde uitzag”, zegt Maasha. “En toen ik naar hun line-up keek, was het wel duidelijk waarom. Het beperkte aanbod van artiesten in de line-up trok natuurlijk een publiek aan dat een afspiegeling was van het talent op het podium.”

Eenvoudig gezegd: als je meer diversiteit (en meer mensen) aan wilt trekken, dan moet je jouw bezoekers een diverse, inclusieve ervaring bieden.

“Kijk naar de mensen om je heen. Wat zie je? Wat wil je zien?”

– Maasha Kah, Global Head of Diversity & Inclusion, Eventbrite

Een gevarieerde talentenpool samenstellen

Maasha leerde het uit ervaring: als je bepaalde artiesten of experts voor de line-up van je evenement uitnodigt, is de kans groot dat je een vergelijkbaar publiek aantrekt. Hier kun je gemakkelijk verandering in brengen door mensen uit demografische groepen in de spotlights te zetten die op evenementen zoals dat van jou vaak ondervertegenwoordigd zijn.

Zo bestonden de meeste panels en line-ups uit de zakenwereld vroeger vooral uit blanke mannen. Deze status-quo is recentelijk in twijfel getrokken, en hoewel prominente organisatoren aanzienlijke vooruitgang hebben geboekt richting meer vertegenwoordiging van vrouwen en mensen met een donkere huidskleur, hoeft het hier niet bij te blijven.

Wil jij ook je steentje bijdragen? Zo doe je het:

  • Het vergt wat netwerkskills. Neem contact op met mensen die buiten de norm vallen. Als de persoon die je wilt niet beschikbaar is, vraag dan of ze iemand kunnen aanraden.
  • Steun en begeleid je sprekers. Geef je sprekers, panelleden of talenten ongeacht hun achtergrond coaching en tips om hen te helpen succesvol te zijn op het podium, op voorwaarde dat ze ervoor openstaan. Ga er niet zomaar vanuit dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn, maar wees bereid om tactisch advies te geven.

Door een beetje out of the box te denken, kun je deze benadering op elk evenement toepassen. Denk maar aan Maasha’s aanpak om de concertzaal in Washington State te helpen diverser en inclusiever te worden.

“Ik raadde hen aan het plaatselijke touristenbureau aan te spreken. Die organisatie weet namelijk veel over de lokale demografie”, zegt Maasha. Samen kwamen ze erachter dat een van de grootste demografische groepen in de regio uit Aziatische toeristen bestond. Dat inzicht leidde tot haar volgende aanbeveling: profiteer van de vele tourbussen die langskomen door buiten het seizoen concerten te organiseren die meer op Aziatische bezoekers zijn toegespitst. “Na die beslissing ondervond de concertzaal een enorme toename in de verkoopcijfers”, zegt ze. “Alle soorten evenementen of locaties zouden dergelijk creatief denken moeten omarmen.”

© 2020 Eventbrite. All Rights Reserved.