trends evenementenbranche 2019

Trends in de evenementenbranche 2019

In dit exclusieve rapport hebben we de meest opvallende trends en uitdagingen van de evenementenbranche voor je uitgewerkt.

In dit exclusieve rapport hebben we de meest opvallende trends en uitdagingen van 2018, en kansen voor 2019, voor je uitgewerkt. Wereldwijd hebben wij onder 4476 eventprofessionals onderzoek gedaan en in dit rapport vind je de resultaten die voortkomen uit data van meer dan 300 Nederlandse en Belgische eventprofessionals. Deze professionals werken voor verschillende type organisaties (PCO’s, start-ups, grote commerciële bedrijven, non profit organisaties, locaties, etc) en organiseren allerlei evenementen: van congressen en netwerkbijeenkomsten, tot concerten, festivals, DIY-workshops, fitness evenementen en meer.

De resultaten uit dit onderzoek geven je een helder beeld van trends in de evenementenbranche in 2018, en voorzien je van benchmarks die je kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je budgetplan, teamorganisatie en marketingstrategie voor de komende jaren.

Dit trendrapport is voor…

…eventprofessionals die op zoek zijn naar de laatste inzichten en stand van zaken in de evenementenbranche. Of je nu nieuw bent in de branche of al jaren meedraait: de resultaten uit dit rapport zijn een handig uitgangspunt om jezelf als professional of als organisatie naar een hoger niveau te tillen.

Hier leer je...

  • Welke social media strategieën en technologische ontwikkelingen voor eventprofessionals in 2018 het meest effectief waren.
  • Wat de grootste uitdagingen waren in 2018, zodat je daar in 2019 rekening mee kunt houden.
  • Welke trends je niet langer kunt negeren.  

Preview

Deel 1 – Trends: De evenementenbranche blijft groeien

De evenementenbranche is optimistisch – de meeste eventprofessionals verwachten in 2019 meer evenementen te organiseren dan het jaar daarvoor. Natuurlijk zijn voor een geslaagd evenement voldoende bezoekers nodig. Het bereiken van de juiste doelgroep werd in 2018 dan ook als grootste uitdaging gezien. Dé middelen om (nieuwe) bezoekers te bereiken zijn marketing en promotie. Toch zijn er op deze gebieden nog veel mogelijkheden en trends ongebruikt gebleven. Vooral het gebruik van video voor de promotie van evenementen loopt in deze sector achter als je dit vergelijkt met andere branches (denk bijvoorbeeld aan de mode-industrie en de detailhandel). Voor 2019 is het voor eventprofessionals dan ook belangrijk om de voordelen van video op social media platformen verder te onderzoeken.

48% van de ondervraagde organisatoren geeft aan in 2019 meer evenementen te gaan organiseren

47% van de ondervraagde organisatoren verwacht dat het aantal evenementen gelijk blijft

De implementatie van nieuwe technologie verloopt traag. Een reden hiervoor kan zijn dat er nog te hoge kosten aan verbonden zijn. Echte innovatieve toepassingen zien we daarom vaak alleen bij de grotere organisatoren terug. Die hebben hiervoor meer budget. Wel is de evenementenbranche financieel gezond: budgetten groeien of blijven stabiel. Slechts een klein aantal organisatoren melden krimpende budgetten. En dat is ook helemaal niet zo gek, steeds meer organisaties zien het nut in van evenementen voor hun merk.

“Het organiseren van live evenementen geeft ons de mogelijkheid tot direct contact met onze (potentiële) klanten en is daarnaast ook een kans voor hen om alle aspecten van ons merk te leren kennen.” – Erik Strömbäck, Global Event Marketing Manager, Bynder

© 2019 Eventbrite. All Rights Reserved.