De voorspelling dat Artificial Intelligence (AI) de evenementensector flink zal opschudden heb je zeker vaker gehoord. Maar er wordt weinig gezegd over hoe dat effectief in zijn werk zal gaan. Dat komt waarschijnlijk doordat de technologie nog redelijk nieuw is in de sector, waardoor je de toepassingen nog moeilijk voor je kunt zien.

Wat je misschien een beter beeld geeft, is de waarde van de technologie in de ogen van investeerders. AI kreeg in 2016 $5 miljard aan investeringen en dit zal de komende tien jaar naar verwachting tot $40 miljard zal stijgen. Experts zijn het erover eens: AI maakt het mogelijk de bezoekerservaring te verbeteren en de kosten voor evenementorganisatoren naar beneden te halen. En dit vooral op gebied van mobiele evenement apps.

Wat dat voor jouw evenement betekent? Hier zijn drie voorbeelden van wat de toekomst in petto heeft voor AI in de evenementenbranche.

Scenario #1: Personal assistant voor je bezoekers

Heb je Siri of Google Now weleens gebruikt om antwoord op een vraag te krijgen, een routebeschrijving op te halen of een timer in te stellen? Dan maakt AI al deel uit van je dagelijkse leven. De komende jaren zal AI ook deel gaan uitmaken van je mobiele evenement app, in de vorm van een personal assistant voor bezoekers.

“We verwachten dat AI onder andere de rol van personal assistant zal vervullen,” zegt Director of Consumer Engagement bij Guidebook, Jacob Wittenberg. “Op dit moment maken evenement apps nog gebruik van starre algoritmes om personalisatie te leveren, waardoor je telkens nét de plank misslaat. In de toekomst zullen apps met AI de doelen van bezoekers beter begrijpen en relevantere aanbevelingen doen (bijv. welke sessies bij te wonen).”

Concrete toepassing van AI voor jouw evenement
Of het nu om een chatbot of persoonlijke assistent gaat, AI-matchmakingtechnologie kan data van social media profielen van bezoekers gebruiken om relevante aanbevelingen te doen. Bijvoorbeeld op gebied van matchmaking tussen bezoekers en standhouders op een beurs, relevante sessies op een congres of producten die het beste overeenkomen met hun interesses. Het resultaat? Tevreden bezoekers die het gevoel krijgen dat ze echt het uiterste uit je evenement halen.

Scenario #2: Vertaling

Denk je erover na je evenement in een ander land te lanceren? Dan zijn er heel wat dingen waar je overna moet denken. Het vertalen van je evenement app is waarschijnlijk de laatste van je zorgen. Tegenwoordig moet je nog een vertaler inhuren om te zorgen dat je content je nieuwe doelgroep aanspreekt.

Maar in de toekomst zal AI het zware werk verrichten. “We denken ook dat AI het maken en beheren van apps gemakkelijker zal maken voor evenementorganisatoren”, zegt CEO & mede-oprichter van Guidebook, Jeff Lewis. “AI is geweldig in taken zoals vertaling, taalverwerking en beeldherkenning. Het zal niet lang meer duren voordat AI al je content nauwkeurig en vrijwel onmiddelijk naar een andere taal kan vertalen.”

Concrete toepassing van AI voor jouw evenement
Nadat je het contract met de venue voor je eerste evenement in het buitenland hebt ondertekend, is de volgende logische stap om een vertaler in te schakelen voor de vertaling van al je marketingmateriaal. In de toekomst hoef je je echter geen zorgen meer te maken over je evenement app en website, want AI zal alles voor jou vertalen. Dat resulteert in lagere kosten voor jou en een betere ervaring voor je bezoekers.

Scenario #3: Nieuwe bezoekers vinden

Tegenwoordig heeft de groei van je evenement alles te maken met het bereiken van potentiële bezoekers. Daarvoor moet je gedetailleerde informatie hebben van je huidige bezoekers en beschikking hebben tot de juiste tools om de juiste mensen te bereiken. Maar hoe gaat dat in de toekomst?

Jared Bodnar van Attendify, een bedrijf voor mobiele evenement apps, gelooft dat AI je kan helpen nieuwe bezoekers te vinden. “Nu kun je je mobiele evenement app gebruiken om de tevredenheid van bezoekers direct te meten”, zegt hij. “De volgende stap is het automatisch definiëren van verschillende categorieën van bezoekers die je team misschien niet zo gemakkelijk zelf kan identificeren. Uiteindelijk helpt dit je bij het maken van betere beslissingen.”

Concrete toepassing van AI voor jouw evenement
Na het evenement verzamelt je team de data van je evenement app voor inzichten om volgend jaar nog meer bezoekers aan te kunnen trekken. In de toekomst zal je app gedetailleerde rapporten kunnen samenstellen over verschillende subgroepen waar je je marketing voor je volgende editie op kunt richten. De bespaarde tijd en kosten kun je vervolgens investeren in het organiseren van betere evenementen.


Meer weten over hoe je met technologie nieuwe doelgroepen kunt bereiken en je ticketverkoop kunt verdubbelen?
Download dit Ebook: De nieuwe manier van online tickets verkopen.