LinkedIn is het grootste online netwerk voor professionals ter wereld. Daarom is het de perfecte plek om te laten zien wat jij op jouw vakgebied doet.

In deze handleiding leggen we je uit hoe je succesvolle bijdragen en artikelen voor LinkedIn schrijft en publiceert. Ook laten we je zien waar je absoluut op moet letten om jouw bijdragen tussen alle andere posts op de newsfeed op te laten vallen. Met behulp van deze tips schrijf je sterke artikelen op LinkedIn die je doelgroep bereiken.

Waarom zou ik artikelen op LinkedIn publiceren?

LinkedIn is een netwerk dat professionals met elkaar verbindt. Dit maakt het de ideale doelgroep om je eigen kwaliteiten en kennis te laten zien, ongeacht of dit naar werknemers, werkgevers of klanten toe is.

LinkedIn heeft meer dan 380 miljoen gebruikers. Velen van hen gebruiken het platform om meer te weten te komen over hun branche en hun kennis te vergroten.

In dit overzicht wordt uitgelegd waarom LinkedIn-leden het netwerk gebruiken. In deze post vind je ook meer informatie over het belang van bedrijfsnetwerken.

Alles wat je moet weten over het maken van een goed LinkedIn-artikel

Je LinkedIn-carrière begint al op de startpagina. En daarvoor hoef je alleen maar op ‘Artikel schrijven’ te klikken.

De LinkedIn Editor maakt het je heel gemakkelijk om je eigen artikel op te maken. Voeg altijd een headerafbeelding toe. Waarom? Daar gaan we later op in. De headerafbeelding voor artikelen moet 744 x 400 pixels zijn.

Vervolgens voegen we de kopregel toe. Klik op de tekst om een kopregel toe te voegen en je kunt aan de slag.

Daaronder kun je je tekst plakken. Je kunt tekst kopiëren die je ergens anders hebt geschreven of de tekst direct invoeren. Met de editor van LinkedIn kun je koppen en lettertypen vet, cursief of onderstreept weergeven. Je kunt ook links, afbeeldingen en video’s toevoegen. Gebruik de knoppen onder de koptekst voor deze functies.

Is de tekst klaar, dan kun je op de knop ‘Publiceren’ rechtsboven klikken. Voeg wel nog een paar tags toe. LinkedIn helpt je hierbij door suggesties voor veelgebruikte tags weer te geven.

Waar zal ik over schrijven?

LinkedIn raadt het volgende aan: “Schrijf over uitdagingen waarmee je te maken kreeg, kansen die je hebt genomen of belangrijke trends in je branche.” Daarmee maak je echt een goede start. Er zijn ook een paar tips en tricks om het brainstormproces op gang te brengen.

1. Houd je aan wat je weet

Bij LinkedIn draait alles om vakkennis. Mensen willen goed doordachte teksten lezen van mensen die weten waar ze over schrijven. Kijk waar jouw persoonlijke expertise ligt en deel deze met anderen.

2. Kijk naar wat anderen al op LinkedIn hebben geschreven

Kijk welke content populair is. Zo krijg je een indruk van wat anderen graag lezen en kun je inspiratie opdoen voor jouw project. Om bij deze informatie te komen ga je naar ‘Home’ en sorteer je je newsfeed op ‘Populair’. Dit kun je doen door rechts bovenin je newsfeed op ‘Sorteren op: populair’ te kiezen.

In deze selectie zie je de meest populaire bijdragen binnen jouw netwerk. Kijk waar mensen het meest op reageren en hoe er over het algemeen op artikelen en bijdragen wordt gereageerd.

3. Gebruik LinkedIn Analytics

Zodra je een aantal artikelen hebt gepubliceerd, laten de statistieken van LinkedIn je zien welke artikelen het het beste hebben gedaan.

Door naar ‘beheren’ onder je profielfoto te gaan en dan op ‘bijdragen en activiteiten’ te klikken, krijg je een overzicht van al je posts. Hier kun je ook de statistieken ervan bekijken. Let wel op, statistieken van bijdragen blijven 60 dagen beschikbaar. Voor artikelen is dit 2 jaar. In de statistieken zie je hoe vaak je bijdrage/artikel is weergegeven, leuk is gevonden en is gedeeld. Gebruik deze gegevens om je te kunnen concentreren op content die het goed zal doen bij je publiek en die vaak bekeken zal worden.

4. Maak handleidingen en checklists

Hoewel dit soort content niet direct innovatief is, werkt deze nog steeds redelijk goed. Uit een studie van OkDork.com, dat 3000 artikelen op LinkedIn analyseerde, bleek dat handleidingen en checklists beter worden bekeken dan andere artikelen.

5. Ken je publiek

Neem de tijd en kijk wie je contacten zijn. Duik in je contactenlijst en bekijk de functie van de mensen uit je netwerk, in welke branche ze werkzaam zijn en in welke regio ze zich bevinden. Gebruik deze kennis om je bijdragen en artikelen beter op je doelgroep af te stemmen.

Als je een bedrijfsprofiel hebt heb je toegang tot meer statistieken. Deze kun je vinden onder het kopje ‘statistieken’ op je bedrijfspagina.

6. Welke onderwerpen zijn trending?

Is er net iets interessants gebeurd in je branche? Maak hier gebruik van. Geef hierover jouw mening of kijk op de stand van zaken. Het hoeft niet per se branchespecifiek nieuws te zijn. Als nieuws je zo raakt dat je erover wilt schrijven, doe het dan. Probeer meerwaarde aan het nieuwsitem toe te voegen en geef nieuwe uitgangspunten, maar voorkom dat je simpelweg achter het nieuws aanhobbelt.

7. Gebruik LinkedIn niet alleen als verkoopkanaal

Probeer je lezers meerwaarde te bieden met je artikelen. Dat kun je doen door een van deze contentmogelijkheden aan te bieden: Entertainment of informatie. LinkedIn is een zakelijk netwerk. Informatieve artikelen doen het daarom meestal beter. Wanneer je artikel ook nog eens leuk is om te lezen, sla je twee vliegen in één klap.

Pakkende koppen maken

Als je al weet over welk onderwerp je wilt gaan schrijven, heb je alleen nog een goede kop nodig. Houd je daarbij aan een paar regels:

  1. Zorg ervoor dat je de aandacht van de lezer pakt en tegelijkertijd naar de content van je artikel verwijst. Je kunt het beste de regel van Daniel Roth, Executive Editor van LinkedIn, volgen: “Be clear not clever; use puns or jokes sparingly.”
  2. Om de beste kop te vinden, is het uiteraard slim om eerst een lijstje met verschillende koppen op te schrijven. Roth zelf raadt aan vijf tot tien ideeën te noteren. Er zijn zelfs mensen die tot 25 gaan. Als je het echt goed wilt doen stuur je de lijst met mogelijke kopteksten naar vrienden en familie om ze te testen.
  3. Wees nauwkeurig. Lezers willen over het algemeen precieze feiten en cijfers in koppen, zoals deze studie van Marketing Experiments laat zien. Dit werkt heel goed met de Zooming in-techniek. Begin met een eenvoudige koptekst die betrekking heeft op je onderwerp. Maak de kop vervolgens stapsgewijs specifieker. Hier zie je een voorbeeld:
    • Stap 1: 11 goedkope ontbijtrecepten.
    • Stap 2: Lekker ontbijten en toch geld besparen.
    • Stap 3: Elke ochtend een heerlijk ontbijt en toch 20 € per week besparen
  4. Gebruik 40 tot 49 tekens. De studie van OkDork toont aan dat koppen van deze lengte het beste werken
  5. Probeer een kop van zes woorden te maken. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen koppen snel scannen en zich meestal concentreren op de eerste of laatste drie woorden. Dit is natuurlijk niet verplicht. Andere content met lange koppen kan ook werken, maar kijk dan in elk geval welk deel van de kop de aandacht van de lezer zou kunnen trekken.
  6. Meer werkwoorden, minder zelfstandige naamwoorden. Studies van Buffer hebben dit aangetoond. Hoewel het daarbij over tweets ging, kan dit ook op koppen worden toegepast.

Wat mag niet ontbreken in mijn artikel?

Dit mag écht niet ontbreken:

Afbeeldingen. Acht om precies te zijn. Uit de studie van OkDork blijkt dat artikelen met acht afbeeldingen veel vaker worden bekeken dan posts met meer of minder afbeeldingen. Als je niet zoveel afbeeldingen hebt, zorg dan dat je artikelen ten minste één foto bevatten.

Niet iedereen kan het zich veroorloven fantastische foto’s te kopen of te laten maken. Gelukkig zijn er genoeg bronnen die geen aanslag plegen op je portemonnee. Dankzij de geavanceerde zoekfunctie van Flickr kun je naar afbeeldingen met een Creative Commons-licentie zoeken. Geef bij de licentie-instellingen op dat je afbeeldingen zoekt waarvoor commercieel gebruik en wijzigingen zijn toegestaan.

Zorg er dan wel voor dat je artikel vermeldt waar je de afbeelding hebt gevonden en voeg een link naar de juiste bron toe.

Een andere bron is Picjumbo. Hier vind je ook een heleboel mooie gratis foto’s.

Tussenkoppen. Wanneer je artikel in meerdere secties is verdeeld, leest het gemakkelijker weg. De studie van OkDork keek naar het optimale aantal tussenkoppenen stelde vast dat vijf subkoppen het beste werkt.

Hoe lang moet mijn artikel zijn?

Uit verschillende studies zijn verschillende antwoorden op deze vraag gekomen. Eén ding hebben alle antwoorden echter gemeen: Je artikel mag niet te kort zijn! De studie van OkDork concludeerde dat artikelen van 1900 tot 2000 woorden het beste presteren.

Uit een studie van Medium bleek bovendien dat artikelen die je in zeven minuten kunt lezen, de aandacht van de lezer beter vasthouden. Een artikel dat in zeven minuten kan worden gelezen, is gemiddeld 16.000 woorden lang.

Buffer analyseerde zijn artikelen en kwam tot de conclusie dat artikelen van meer dan 2500 woorden het meest worden gedeeld.

Wat kun je hieruit afleiden? Zorg dat je goed doordachte, gerichte content schrijft. De verschillende resultaten van de studies tonen bovendien aan dat je het beste van tevoren bij jezelf en vrienden kunt uitproberen wat het beste werkt.

Wanneer moet ik mijn artikel of bijdrage op LinkedIn plaatsen?

Is je artikel of bijdrage klaar, dan moet die natuurlijk gepubliceerd worden. Maar wanneer? ’s Ochtends vroeg of meteen na de lunch zijn goede momenten. Het lijkt erop dat LinkedIn-gebruikers door hun newsfeed scrollen wanneer ze na de lunch weer op hun stoel gaan zitten of wanneer ze ’s ochtends op kantoor aankomen.

Ook de dag van de week waarop je iets publiceert, kan doorslaggevend zijn. Test uit welke dag het beste werkt voor jouw artikelen. OkDork heeft ontdekt dat artikelen die op donderdag worden geplaatst, het beste worden bekeken.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen mijn artikel zien?

Nadat je je artikel op LinkedIn hebt gepubliceerd, is het de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen deze lezen. Zo kun jij laten zien dat je een expert op je vakgebied bent. Hier zijn een paar tips om het bereik van je artikel te vergroten:

  1. Al je LinkedIn-contacten (en iedereen die jou volgt) krijgen een melding wanneer jij een artikel plaatst.
  2. Dat is al heel wat. Maar eigenlijk wil je nog meer mensen bereiken. LinkedIn Pulse selecteert artikelen uit verschillende categorieën, dus alles wat daar verschijnt, wordt door velen gezien. LinkedIn zelf vraagt zijn leden om bijdragen te leveren, die vervolgens door LinkedIn worden geadverteerd. Alles wat je daarvoor nodig hebt, is een tweet met het artikel en de toevoeging @LinkedinPulse.
  3. Tags zijn een geweldige manier om jouw artikelen vindbaar te maken. Steek dus tijd in het vinden van de juiste tags. Gebruik niet alleen hashtags maar tag ook mensen uit je netwerk of bedrijven in je post waar relevant.
  4. Deel je artikel. Gebruik alle social media kanalen die je ter beschikking staan. Uit onderzoek blijkt dat LinkedIn het beste samenwerkt met Twitter.
  5. Probeer nadat je artikel is gepubliceerd en je erover hebt getweet, invloedrijke mensen of organisaties te bereiken voor wie je artikel interessant zou kunnen zijn. Wanneer de juiste persoon je bijdrage retweet, kan dit je bereik flink vergroten.
  6. Eén keer tweeten is niet genoeg. De gemiddelde levensduur van een tweet is 22 seconden. Tweet de link naar je artikel een paar keer, maar telkens met een andere invalshoek. Gebruik een andere kop of haal specifieke punten uit je artikel naar voren.

Waar kan ik zien hoe mijn artikel het doen?

Natuurlijk wil je zien of je harde werk vruchten heeft afgeworpen. Dat kun je op een paar manieren doen:

  1. LinkedIn biedt een eigen analysetool. Door op je artikel te klikken en daarna op ‘Statistieken weergeven’ kun je het aantal weergaven, vind-ik-leuks en opmerkingen op je artikel zien, en hoe vaak het is gedeeld.
  2. De Sharemetric-tool van Content Harmony: Dit is een gratis plug-in voor Google Chrome die de ‘Social Shares’ van elke bezochte website weergeeft. Klik hier voor meer informatie over de plug-in en hoe je deze installeert. Zodra de plug-in is geïnstalleerd, kun je op het pictogram op de werkbalk klikken om informatie op te roepen.

Met behulp van deze data krijg je een beter idee van welke content het goed doet en waar je de focus op kunt leggen.

Succes met het schrijven en publiceren van je artikelen op LinkedIn!