Het is de bekende vicieuze cirkel van eventmarketing: hoe meer je aan marketing uitgeeft, hoe minder je voor het evenement zelf overhoudt. Maar als je jouw evenement niet promoot, hoe zorg je er dan dat er mensen op af komen?

Evenementorganisatoren met een beperkt budget moeten moeilijke keuzes maken over de manier waar ze hun geld uitgeven. Gelukkig kun je op heel wat manieren bijna of helemaal gratis je evenement promoten, zeker online.

Dit zijn 5 online promotietechnieken die je zeker moet proberen. De volledige lijst met tips vind je in onze gids De 10 beste manieren om je evenement online te promoten.

  1. Gebruik de kracht van e-mails

E-mailmarketing is goedkoop en verrassend effectief. Volgens consultancybureau McKinsey is het 40 keer effectiever voor het werven van klanten dan Facebook of Twitter. Onderzoek van Eventbrite toont aan dat evenementgerelateerde e-mails open rates van 25 tot 40% genereren en click-through rates van 25 tot 40%: ruim boven de gemiddelden in e-mailmarketing.

Met behulp van je software voor het managen van je evenementen (zoals Eventbrite) of voor e-mailmarketing services (zoals Mailchimp) kun je met minimale inspanning honderden of zelfs duizenden mensen in je database bereiken.

E-mails zijn veelzijdig, dus denk verder dan alleen het versturen van uitnodigingen. Gebruik e-mails om mensen te bereiken die je evenement nog niet hebben ontdekt, update deelnemers als het evenement nadert en bouw vertrouwen op.

  1. Benut sociale bewijskracht

Sociale bewijskracht of ‘social proofing’ is marketingtaal voor ‘laten zien dat anderen het al doen’, in dit geval: je evenement bezoeken. Online kun je sociale bewijskracht inzetten door positieve feedback van klanten van eerdere evenementen of foto’s van enthousiaste bezoekers te publiceren.

Je kunt sociale bewijskracht ook inzetten door mensen aan te moedigen je evenement op sociale media te volgen (en zo voor ‘FOMO’ zorgen). Het spreekt voor zich dat je evenement een sterke online zichtbaarheid moet hebben, van Facebook en Twitter tot LinkedIn en Instagram. Dit zijn goede wegen naar sociale bewijskracht, gebruik ze dus doelgericht.

  1. Zorg voor online content die het delen waard is

Zoals Nora Ephron al zei: ‘Everything is copy’. Als het op evenementenmarketing aankomt, is alles content. Zorg dus dat je vanaf het begin een strategie hebt: kun je bijvoorbeeld berichten op social media reposten, video opnemen of de resultaten van je enquête delen?

Ga verder dan eenvoudige berichten op social media: op maat ontwikkelde content voor je evenement loont echt de moeite. Populaire infographics, blogberichten en how-to-gidsen kunnen duizenden likes, shares en bezoekers genereren, en bovendien leiden ze zoekmachines naar je evenementenpagina. Als je boeiende content biedt, doet je publiek jouw marketing.

  1. Maak een evenementpagina die verkoopt

Hoe ontdek je evenementen? Waarschijnlijk begin je op Google. En kom je via een paar zoekwoorden op een evenementpagina terecht. Zorg dat je dat moment pakt en dat bezoekers op ‘Kopen’ klikken voordat ze worden afgeleid. Volgens ons onderzoek gaan mensen nadat ze de evenementpagina hebben bezocht het vaakst naar YouTube en Google Afbeeldingen. Waarom? Ze zoeken video’s en foto’s van de artiesten, de locatie of eerdere bezoekers. Bezoekers willen precies weten wat ze kunnen verwachten.

Voeg dit soort informatie toe om te zorgen dat bezoekers je evenementpagina niet verlaten. Gebruik foto’s en video’s van je locatie, videoclips of geluidsfragmenten van optredens en foto’s van eerdere bezoekers. Misschien is het ook handig een dresscode te vermelden: hoe meer info, hoe beter.

  1. Gebruik retargeting

Retargeting-advertenties richten zich op mensen die je evenementpagina bezoeken en weer verlaten zonder een ticket te kopen. Dit is niet de goedkoopste methode, maar wel een van de efficiëntste: gemiddeld verdienen Eventbrite-organisatoren het geïnvesteerde bedrag in zesvoud terug. Tip: retargeting-advertenties zijn het effectiefst als ze een gevoel van urgentie teweegbrengen. Motiveer bezoekers met uitdrukkingen als ‘nog maar X dagen’ of ‘nog slechts X tickets beschikbaar’.

Vond je deze tips waardevol en wil je nog meer informatie over betere en goedkopere marketingstrategieën? In ons overzicht De 10 beste manieren om je evenement online te promoten vind je vijf extra ideeën en nog veel meer details.