Je hebt ervaring in het organiseren van evenementen, maar nu krijg je de vraag om een beurs op te zetten. Natuurlijk ken je de Huishoudbeurs en de Vakantiebeurs en komt je ervaring in het organiseren van evenementen zeker van pas, maar het blijft toch een business op zich.

In Nederland bezoeken ieder jaar meer dan 6 miljoen mensen samen zo’n 500 tot 600 beurzen. Samen bieden deze beurzen plek aan meer dan 100.000 exposanten. En juist die dynamiek tussen de beursorganisatie, bezoekers en exposanten is wat beurzen zo verschillend maakt. Bij het organiseren van beurzen is het belangrijk dat je je hier constant bewust van bent.

Hier 4 tips die je kunnen helpen om jouw beurs tot een succes te maken.

Tip 1. Registreer niet alleen je bezoekers online, maar ook je exposanten

Natuurlijk zorg je voor een website waar bezoekers zich kunnen registreren voor je beurs. Maar heb je ook een online aanmeldproces voor je exposant? Verzamel stand registraties online zodat je precies kunt tracken wie zich al heeft aangemeld, waar ze vandaan komen en welke informatie ze al hebben aangeleverd. Maak ook een aparte exposantenpagina en bezoekerspagina aan. Zo kunnen je doelgroepen snel de juiste informatie vinden.  

Tip 2. Verdien meer met extra services en upsell pakketten 

Als je een bedrijf warm hebt gemaakt voor je beurs, zijn er nog allerlei extra manieren om je nieuwe exposant van dienst te zijn. Dit kunnen tegelijkertijd inkomstenbronnen voor jou zijn. Zo kan je individuele diensten aanbieden of juist bundelen in upsell pakketten die de exposant meer zichtbaarheid op de beursvloer geven. Je kunt bijvoorbeeld pinautomaten verhuren, snel wifi aanleggen, variatie in standgrootte aanbieden en extra advertising op en rondom de beurs verkopen. Maar dat niet alleen. Het draait bij beurzen ook steeds vaker om de inhoud. Je kunt je exposanten de mogelijkheid geven om te spreken op een kennispodium, een workshop te geven of een productpresentatie te houden.

Tip 3. Organiseer informatiebijeenkomsten voor je exposanten

Exposanten spelen een cruciale rol in de beleving van je bezoeker. Hoe beter de exposant inspeelt op de behoeften van de bezoeker des te meer de bezoeker uit het evenement kan halen. Veel beursorganisatoren plannen daarom ruim voordat de beurs plaatsvindt een of meerdere informatiemomenten in voor exposanten. Dit kan bij jou op kantoor of juist tijdens andere branche evenementen waar veel van je klanten aanwezig zullen zijn. Of kies ervoor om volledig online te gaan en organiseer een webinar.

Tip 4. Activeer het netwerk van je exposanten

Natuurlijk ga je je uiterste best doen om zo veel mogelijk mensen naar je beurs te halen maar vergeet niet dat al je exposanten ook hun eigen netwerk hebben. Omdat ook zij gebaat zijn bij een volle beursvloer én omdat beurzen naast nieuwe klanten ook vaak een uitstekend moment zijn om de banden met huidige klanten te versterken – zijn je exposanten vast bereid om hun eigen netwerk uit te nodigen. Laat ze een email uitsturen via je registratiesysteem. Geef ze ook een code geven waarmee ze hun klanten een aantrekkelijke korting kunnen aanbieden. Hebben je exposanten een extra duwtje nodig? Maak er dan een wedstrijd van. De exposant die de meeste klanten uitnodigt krijgt interessante extra’s zoals een gratis wifi-punt of toegang tot de VIP-lounge voor henzelf en hun klanten.

 

Hoe meer jij je kunt bezighouden met de inhoud van de beurs die je organiseert, hoe beter. Zorg er dus voor dat je zo veel mogelijk organisatorische processen online kunt afhandelen. De technologie van Eventbrite is er om jouw handen vrij te maken voor waar het écht om gaat: zorgen voor een evenement waar zowel je exposant als je publiek enthousiast van worden. Wil je weten hoe je meer bezoekers kunt aantrekken met Eventbrite? Bekijk dan onze online demo.