Het is zes tot zeven keer duurder om nieuwe bezoekers te vinden dan je bestaande te behouden. Dat betekent dat als je het rendement op de investering (ROI) van je congres wilt verhogen, kosteneffectieve marketingstrategieën en een eenvoudig registratieproces niet volstaan. Om meer winst uit je congres te halen, moet je bezoekers een onvergetelijke ervaring bieden zodat ze blijven terugkomen voor meer.

Drie ideeën voor een betere bezoekerservaring en hogere ROI

De congreswereld evolueert voortdurend en elke dag worden er nieuwe manieren geïntroduceerd om indruk te maken op je bezoekers. Maar voordat je op zoek gaat naar trendy ideeën, moet je eerst voor deze drie onmisbare aspecten zorgen:

1. Mobiele eventapps

Mobiele eventapps zijn een waardevolle investering voor je congres. Frost & Sullivan heeft onlangs vastgesteld dat eventtechnologie je bezoekersaantal met 20% kan verhogen, de productiviteit van je personeel met 27% kan verhogen, en de kosten met 20 tot 30% kan verlagen.

Eventapps maken van je congres een tijdelijk sociaal netwerk. Ze wijzen bezoekers de weg op de locatie, maken hun eventbeleving heel wat persoonlijker en zorgen dat bezoekers met elkaar in contact komen. Dus wanneer bezoekers op zoek zijn naar de volgende sessie, hoeven ze niet afhankelijk te zijn van het eventpersoneel, maar kunnen ze hun mobiele eventapp gebruiken.

Mobiele eventapps kunnen ook meer inzicht geven in wie de bezoekers precies zijn en wat ze willen.

Als je naar de gegevens van je mobiele app kijkt, is het net alsof je in een glazen bol kijkt. Het inzicht dat je vergaart, geeft je de mogelijkheid om aan de verwachtingen van je bezoekers te voldoen en deze vaak zelfs te overtreffen.

2. Social wall

Als de meesten van je bezoekers nog geen millennials zijn, kan dat sneller veranderen dan je denkt. Millennials vormen nu een derde van de bevolking in Europa,  Azië en de Verenigde Staten. En binnen iets minder dan tien jaar vormen ze 70% van de beroepsbevolking.

Voor een geslaagd congres moet je je op hun voorkeuren afstemmen. Ons onderzoek toont aan dat meer dan de helft van millennials live-events bijwoont zodat ze iets op social media kunnen delen. Bijna 68% ziet ook graag unieke ervaringen van anderen op social media zodat ze contacten kunnen leggen en werelden kunnen ontdekken waar ze normaal niet mee in aanraking komen.

Een ‘social wall’ (ook wel ‘live wall’ of Twitter-muur) bestaat uit een of meerdere schermen op je event met berichten en foto’s die bezoekers op social media plaatsen.

Door hun berichten op het grote scherm te laten zien, zet je bezoekers ertoe aan om deel te nemen en hun ervaringen online met hun vrienden en collega’s te delen, en ondertussen promoten ze (gratis) jouw congres.

3. Lounges en oplaadstations

Op een druk congres hebben bezoekers een plek nodig om even adem te halen of hun e-mails te beantwoorden. Met een loungeruimte met comfortabele banken en oplaadstations laat je de congresbezoekers zien dat je rekening houdt met hun behoeften. Bovendien zorg je ervoor dat de batterij van hun telefoon niet leeg raakt, wat de hele ervaring kan verpesten.

Maak je je zorgen over de extra kosten van deze voorzieningen? Als je potentiële eventsponsoren een lounge en oplaadstations aanbiedt, kun je de hele beleving naar een hoger niveau tillen en ook je ROI een boost geven.

Pak het congresdraaiboek erbij

Een ontmoetingsruimte met een podium, een tafelschikking en een keuze tussen kip of vis is niet genoeg om congresbezoekers aan te trekken. Hedendaagse congresbezoekers willen niet alleen een authentieke en waardevolle ervaring; ze eisen het.

Kom te weten hoe je een naadloze eventervaring biedt, van het eerste contactmoment tot het laatste. Download het congresdraaiboek van 2018.