Black Friday is tegenwoordig een vast onderdeel van de marketingstrategie van bedrijven in de Nederlandse retail. En niet alleen offline, maar zeker ook online!

Dit jaar valt deze gekke kortingsdag uit de Verenigde Staten op vrijdag 23 november. Hier lees je waar dit allemaal over gaat, waar Black Friday vandaan komt en hoe je deze dag kunt inzetten voor jouw evenement.

Waar komt Black Friday vandaan?

Met ongeveer 1,7 miljard kopers heeft Black Friday een groot potentieel voor marketeers uit allerlei branches.

Waar komt Black Friday vandaan? Er zijn verschillende theorieën over te vinden. Men zegt bijvoorbeeld dat Black Friday verwijst naar 24.10.1929 – de dag van de beurscrash in New York.  Een andere theorie is dat deze vrijdag gewoon een dag is die door de detailhandelaren als een gunstige dag wordt ervaren, omdat het de overbruggingsdag is tussen Thanksgiving en het weekend. Veel Amerikanen gebruiken deze dag om hun eerste kerstinkopen te doen.

Voor retailers, zowel online als offline, markeert Black Friday tegenwoordig de start van de kersthandel.

FunFact: De dag van de ineenstorting van de New York Stock Exchange was eigenlijk een donderdag, maar door het tijdsverschil met Europa viel het hier op een vrijdag en wordt het daarom in onze regio de “Black Friday” genoemd.

Hoe gebruik ik de Black Friday voor mijn evenement?

Dat de Black Friday de perfecte gelegenheid is voor je kortingsstrategie is wel duidelijk. Maar hoe pak je dit aan?

Met welke middelen en hulpmiddelen kan ik deze kortingen implementeren?

Kortingscodes zijn de perfecte tool voor je Black Friday campagne. Maak een speciale code aan voor je evenement, zoals: BLACKFRIDAY2018 of YAYITSBLACKFRIDAY of BlackFestivalFriday. Kondig deze code – in combinatie met een korting – aan op je social media kanalen.

Het is goed om duidelijk te maken dat deze code slechts tot middernacht van Black Friday duurt. De urgentie om de aankoop van een ticket of upgrade voor je evenement binnen een aantal uur af te ronden, is de grootste drijfveer van je kortingsactie!

Ook groepskortingen zijn vaak een goed idee. Je kunt kortingen geven op collectieve bestellingen, zo kun je je bezoekersaantallen gigantisch verhogen. Ontdek hoe je dit kunt doen met Eventbrite terwijl je nog steeds informatie van elke deelnemer verzamelt.

Hoeveel korting moet ik geven?

Online zijn kortingen tot 90% niet langer zeldzaam. Om op te vallen moet je Black Friday korting een echte “wow” aanbieding zijn. Met 5-10% overtuig je niemand.

Je denkt nu vast; “Wat bedoel je, 90% korting?!”. Zo ver hoef je niet te gaan, en als je dat doet, hou het dan strategisch en beperkt! Misschien verkoopt je duurste ticketcategorie, VIP-tickets, het slechtst? Denk er dan eens over na of je je VIP tickets tijdens Black Friday wat meer aan de man kunt krijgen.

Voorbeeld: “De eerste 20 kopers van een VIP-ticket op Black Friday krijgen 75% korting! – Dit zijn slechts 20 tickets die je tegen zeer gereduceerde prijzen aanbiedt, maar je VIP-tickets zijn ineens immens populair! En het laatste wat je wilt is met die dure tickets te blijven zitten.

Waar je nog meer op moet letten tijdens Black Friday, vindt je hier:

“Black Friday kortingen voor je evenement” checklist:

  • Zorg ervoor dat je met de nieuwe kortingen je salestargets nog steeds kunt halen
  • Zorg ervoor dat alle kortingen de dag na Black Friday gedeactiveerd zijn
  • Zorg ervoor dat je ticketingpartner en/of website bestand is tegen een grote hoeveelheid webverkeer
  • Werk samen met een professionele ticketingpartner die het lastig maakt om te frauderen met je kortingsacties
  • Beperk je kortingen tot de aankoop van maximaal 2 tickets per koper
  • Communiceer je Black Friday kortingsactie een paar dagen voor Black Friday. Maar pas op, niet te vroeg – je wilt niet dat je verkoop stil gaat liggen tot deze dag.

 

Gebruik Instagram Stories om je Black Friday kortingen de wereld in te helpen. Download dit tipsheet voor meer informatie: Instagram Stories gebruiken om een hype rondom je evenement te creëren