Een uitverkocht evenement is niet alleen het doel, maar vaak ook een grote stressfactor voor evenement organisatoren. Als je iedere beproefde promotietechniek al hebt geprobeerd, is het tijd voor een nieuwe aanpak. Hier zijn enkele creatieve ideeën voor evenement promotie om je te helpen je ticketverkoop explosief te laten groeien.

1. Profiteer van ontdekkingssites voor evenementen

Uit onderzoek van Eventbrite blijkt dat meer dan de helft van evenement bezoekers in steden gidsen raadpleegt op zoek naar activiteiten. Je kunt hen bereiken door je evenementen te promoten in de talloze online gidsen en apps die vandaag de dag beschikbaar zijn.

Ontdekkingssites zoals Bandsintown, Spotify en Facebook-evenementen trekken mensen aan die een bepaald soort evenement in gedachten hebben. (Tip: Het publiceren van een evenement is veel gemakkelijker met een ticketplatform zoals Eventbrite dat samenwerkt met de beste ontdekkingssites.)

2. Maak geïntegreerde betaling mogelijk

Zodra je evenement op ontdekkingssites staat, moet je het voor mensen gemakkelijk maken om tickets te kopen zonder de pagina te verlaten. Zorg voor een gestroomlijnde klantervaring door bezoekers de mogelijkheid te geven tickets te kopen waar ze ook zijn.

Bovendien verklein je hiermee het risico dat ticketkopers tijdens het afrekenproces afgeleid raken of afhaken omdat de site traag laadt.

Evenementen die tickets rechtstreeks op Facebook beschikbaar maken, genereren zelfs gemiddeld twee keer zoveel verkochte tickets en gratis registraties dan wanneer bezoekers naar een ticketpagina worden omgeleid.

3. Leg de focus van je marketinginspanningen op expertise

Als het op je content aankomt (websiteteksten, blogartikelen en berichten op sociale media) is het gemakkelijk om de weg van de minste weerstand te nemen en te kiezen voor zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maar je teksten volproppen met trefwoorden is niet effectief op de lange termijn, noch voor SEO, noch voor de aanwezigheid op je evenementen.

Maak in plaats daarvan doordachte content waarmee je jouw eventmerk als een thought leader profileert, als een plek waar mensen terecht kunnen voor degelijke informatie. Hoe meer vertrouwen mensen in je merk hebben, hoe groter de kans is dat ze je evenement delen en tickets kopen.

4. Maak infographics

Eén van de meest effectieve manieren om te zorgen dat je content online wordt gedeeld? Visueel aantrekkelijke infographics die informatie met entertainment combineren.

Hoe meer mensen je content delen, hoe meer potentiële bezoekers je evenement zullen ontdekken. En dat is goed nieuws, want 10-20% van de ticketverkoop vloeit meestal voort uit social media.

5. Start een YouTube-kanaal

Over zoeken en ontdekken gesproken, wist je dat YouTube (na Google, waar YouTube een dochteronderneming van is) de op een na grootste zoekmachine ter wereld is?

Via YouTube Live kun je profiteren van de huidige rage voor live-video door in real time naar je publiek te broadcasten. Maar wat kun je filmen? Er zijn zoveel creatieve video-ideeën voor evenement promotie: een voorproefje van je evenement, een kennismaking met sprekers en sponsoren, inzicht in de voordelen voor deelnemers of praktische tips over hoe je het uiterste uit het evenement haalt.

6. Kies voor podcasts

Nog een creatief idee voor evenement promotie waar mensen niet altijd aan denken, is het uitzenden van een podcast. Voor Nederland en België zijn er nog geen betrouwbare cijfers bekend, maar in de VS zijn er iedere maand zijn er maar liefst 67 miljoen podcastluisteraars. Start je eigen podcast met een thema dat relevant is voor je evenement. Of, als je er iets minder moeite in wilt steken, kun je ook sponsor of gastspreker worden voor een bestaande podcast met een gelijksoortig doelpubliek.

7. Ga een stap verder met je e-mails

Als je iedere aankondiging van een evenement of artiest op je hele mailinglijst afvuurt, kun je de plank wel eens misslaan.

Deel in plaats daarvan je mailinglijsten op in categorieën: mensen die al eerder tickets hebben gekocht versus nieuwe klanten, of verschillende demografische groepen binnen je doelpubliek. Maak daarna e-mailcampagnes die deze kleinere groepen aanspreken met een specifieke boodschap. Deze strategie heet e-mailtargeting, platforms voor e-mailmarketing zoals MailChimp of Emma kunnen je hierbij helpen.

8. Zet in op online advertenties

Als je wilt dat je advertenties effectief zijn, is het niet genoeg om gewoon meer geld uit te geven. Ga strategisch aan de slag met tools zoals Boostable of ToneDen, waarmee je reclame op het juiste publiek kunt richten. Deze tools benutten algoritmen en A/B-tests om je social media- en Google-advertenties continu aan te scherpen en te verfijnen zodat je de grootst mogelijke impact maakt met je reclamebudget.

9. Waag je aan retargeting advertenties

De term is je misschien nog niet bekend, maar de technologie ken je zeker wel. Je zoekt iets op internet en enkele dagen later zie je reclame voor hetzelfde product op een hele andere site.

Mensen die de eerste keer nog niet bereid waren een ticket te kopen, stellen de herinnering om zich te registreren voordat het evenement is uitverkocht vaak op prijs. Eventbrite-organisatoren zien gemiddeld een zesvoudig investeringsrendement op retargeting advertenties.

10. Investeer in professionele fotografie

Uit onderzoek van Eventbrite blijkt dat mensen na een evenementenpagina het vaakst op YouTube en Google Afbeeldingen terechtkomen. Zullen ze blij worden van wat ze daar zien?

Foto’s geven een goed beeld van waar je evenement voor staat en vertellen evenement bezoekers iets meer over de sfeer van je evenement. Neem mooi belichte foto’s die de sfeer goed vastleggen en mensen laten zien wat ze op je evenement kunnen verwachten. Fotografie is ook essentieel om de andere technieken in deze lijst, van reclame tot e-mails, effectiever te maken.

11. Richt je op een betrouwbare social Influencer

Je fans zijn echt je grootste ambassadeurs. En binnen die groep vind je er misschien wel één of twee die bijzonder veel invloed hebben. Zoek die mensen en overtuig ze jou te helpen je boodschap online te verspreiden. Met technologische tools zoals SocialLadder kun je social Influencers in je netwerk zoeken, beheren en hun bereik benutten.

12. Neem een merkambassadeur aan

De hoogste “rang” in Influencer marketing is de betaalde merkambassadeur. Zoek mensen met een grote online invloed: beroemdheden, industrie-experts, populaire bloggers, YouTube-sterren etc. Schakel ze in (meestal tegen een financiële vergoeding) om strategische en tijdige berichten over je evenement te plaatsen.

13. Verschuif de focus van promotie naar conversatie

Zorg dat je berichten op sociale media niet uitsluitend marketinggericht zijn. Betrek in plaats daarvan potentiële ticketkopers bij doordachte conversaties. De ‘4:1:1-regel’ biedt een goed evenwicht: voor ieder promotiebericht dat je plaatst, retweet of deel je een relevant bericht en plaats je vervolgens vier stukken content die door andere mensen of merken zijn geschreven.

Zie het maar als een kans om je volgers nuttige content te bieden: win het vertrouwen en daarmee het respect voor je eventmerk.

14. Vertel een verhaal op social media

Nu ‘Stories’ een belangrijke feature is geworden van zowel Snapchat als Instagram en live-video enorm populair is op Facebook en YouTube, zijn vluchtige verhalen een echte hit. Tijdens de voorbereiding van je evenement en het evenement zelf, kun je jouw publiek op social media warm maken met realtime insiderverhalen. Dit is een intieme manier om te zorgen dat mensen zich met je evenement verbonden voelen en meer zin krijgen om er ook naartoe te komen.

15. Stimuleer delen tijdens je evenement

Maak het voor je bezoekers gemakkelijk en aantrekkelijk om foto’s en video’s van je evenement te delen met hun vrienden thuis en wie weet komen zij volgend jaar ook naar je evenement.

Met Snapchat-geofilters kun je op een speelse manier een branded afbeelding op foto’s plaatsen. Instagram-fotohokjes kunnen automatisch foto’s op Instagram plaatsen voor je bezoekers. En met een ‘Twitter wall’ op een gigantisch scherm motiveer je jouw bezoekers om te tweeten met je speciale eventhashtag.

16. Ga op zoek naar een lookalike-publiek

Je hebt een behoorlijke lijst van mensen die in het verleden tickets voor je evenementen hebben gekocht. Het doel is meer mensen te vinden zoals zij.

Facebook, Twitter en Pinterest beschikken allemaal over de technologie om je te helpen een dergelijk lookalike-publiek te vinden: mensen die overeenkomen met je kopersprofiel op het vlak van demografie, geografie, interesses en online gedrag. Maak gebruik van hun algoritmen en geautomatiseerde tools om advertenties te maken die juist op die mensen zijn gericht.

17. Organiseer een ticket giveaway op social media

Dit kan zo simpel zijn als een winactie, of uniek en speels zoals een fotocompetitie op Snapchat of een ‘tag een vriend’-wedstrijd (“Wie zou jij meenemen?”). Mensen vinden het geweldig om hun winkansen met vrienden te delen. Zorg wel dat je voldoet aan de regels en voorschriften die ieder sociaal platform hanteert voor wedstrijden.

18. Doe aan netwerken op soortgelijke evenementen

Je organiseert een technologievakbeurs en hoopt een deel van het publiek aan te trekken dat gebruik maakt van CRM systemen. Waarom koop je geen stand bij Salesfore? Of misschien kun je een happy hour sponsoren?

Zoek evenementen met dezelfde demografie, zonder dat ze per se directe concurrenten zijn, en werk met hen samen om je aanstaande evenement te promoten.

19. Organiseer sessies op uitnodiging

Een effectieve manier om VIP’s aan te trekken die anders misschien niet naar je evenement zouden komen, is een speciale sessie aan te bieden die uitsluitend op uitnodiging is. Als je dit combineert met gratis toegang tot je evenement, moedig je hun aan zich onder de mensen te mengen. Met VIP-aanwezigheid op je evenement, verhoog je het cachet van je publiek én je online promotie.

Wellicht heb je niet het marketingbereik of -budget om al deze creatieve ideeën voor evenement promotie tegelijk toe te passen. Kies dus enkele ideeën en vergeet niet je resultaten in kaart te brengen zodat je de strategieën die je ticketverkoop het meest stimuleren, voorop kunt stellen.

Om meer inzicht te krijgen in de promotie van je aanstaande evenement download je De 10 beste manieren om je evenement online te promoten.