Bedrijfsevenementen zijn er in alle vormen en maten, van interne vergaderingen, feesten en teambuilding evenementen tot klantevenementen, conferenties en awards.

Dit kunnen kleine eendaagse evenementen zijn of grotere meetings die een week duren en waarbij interne medewerkers en externe partners aanwezig zijn.

Als je een evenement wilt organiseren waar mensen nog lang over napraten dan moet je het tegenwoordig wel buiten de gebruikelijke kaders gaan zoeken.

We hebben het web voor je afgestruind en een lijst met de meest innovatieve zakelijke evenementen van de laatste tijd voor je onder elkaar gezet (in willekeurige volgorde).

1.Alternatief betaalcafé

Een ‘pay with exercise’ caféconcept, waarbij de gasten hun eten en drinken konden betalen door gebruik te maken van loopbanden, spinfietsen, roeimachines en meer.

Waar: David Lloyd Leisure ‘Run for your Bun Café’, Londen
Via: Eventmagazine.co.uk

Creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Evenement/David Lloyd

2. Braindates

Een serie 1-op-1 afspraken waar iedereen zich voor kon opgeven. Geregistreerde bezoekers konden van te voren via een aparte registratiemodule aangeven waar zij ‘expert’ in waren en waar zij hulp bij nodig hadden. Ze werden daarna gematched aan andere bezoekers en konden zo hun eigen braindate inplannen tijdens het ICCA Congres.  

Dit is een perfecte manier om meer gebruik te maken van de kennis in je zaal en mensen tegelijkertijd op een toegankelijke manier netwerkmogelijkheden te bieden.

Waar: ICCA Congres 2018, Dubai, United Arab Emirates
Via: iccaworld.com

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: ICCA – International Congress and Convention Association

3. Intern TEDx-evenement

TEDx-talks zijn enorm populaire presentaties, waarbij een spreker een korte presentatie  geeft over een onderwerp naar zijn/haar keuze.

Deze talks zijn vaak inspirerend en er wordt storytelling toegepast om de boodschap over te brengen. Dit kan een goede optie zijn om informatie over te brengen op je (interne) publiek.

Waar: In jouw organisatie.
Via: Ted.com

4. Projection mapping

Een scherm en kolommen met 18 panelen werden voor een achtergrond van verschillende sequenties die op elke spreker waren afgestemd. Het podium kunnen aanpassen en instellen op elke presentatie, zorgt ervoor dat het publiek alert blijft. Dit is ook een geweldige manier om een traditionele congres-setting met behulp van technologie wat meer spice te geven.

Waar: Panasonic Toughbook Innovation Forum, Liverpool
Via: Corporate-events.co.uk

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Corporate Evenementen

Heb je budget en wil je er nog een schepje creativiteit bovenop doen? Tijdens ISE 2018 werd een Panasonic laserprojector gebruikt om een kunstwerk te projecteren op het EYE filmmuseum in Amsterdam.

5. De design taxi staat voor je klaar

Elk jaar verandert Eindhoven een week lang in hét mekka voor designers. Met verschillende locaties over de hele stad zou je denken dat het lastig is om van de ene locatie naar de andere te komen. Als het aan de Dutch Design Week organisatoren ligt niet. Elk jaar bieden ze gratis design taxi’s aan die hun bezoekers van hot naar her brengen.

Waar: Dutch Design Week, Eindhoven
Via: ddw.nl

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Renault Nederland

6. Braziliaans carnaval

Holland & Barrett startte haar interne meeting energiek met een carnavalsoptocht die de deelnemers naar de locatie van de meeting meenam.

Dit thema werd het gehele evenement voortgezet, zodat hun medewerkers volledig in het moment zouden blijven.

Waar: Holland & Barrett Congres, Butine’s Minehead
Via: Meetandpotato.co.uk

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Meet and Potato

 

7. Een meeslepende fotobooth

Een hysterische fotobooth die bezoekers meesleept in een (vaak bizar) thema. Het merk Haribo gebruikte Paardenkracht PhotoExperience om zichzelf tijdens Mysteryland op de kaart te  zetten.

Deelnemers een aandenken geven aan het evenement helpt jouw merk om in het middelpunt van aandacht te blijven.

Waar: Mysteryland
Via: WorldofPaardenkracht.nl

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Paardenkracht

8. Voedselwetenschap

Cater Tonic presenteerde ‘The theory of food’ – interactieve live-voedselkraampjes en op wetenschap gebaseerde cateringconcepten, waaronder ‘zwevende’ petrischalen van pasta, waterbelletjes van tomaten, en hartige bevroren lolly’s.

Voor de lancering van een nieuwe locatie, is dit type interactieve zakelijk evenement een geweldige manier om geïnteresseerden en pers naar je evenement te krijgen.

Waar: Wonderlab Launch, Science Museum, Londen
Via: Tonicfood.co.uk

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Tonic

9. Indoor drone race

Amsterdam Drone Week organiseerde in samenwerking met FPV indoor drone races. Deze vonden gedurende het hele evenement tijdens elke koffiepauze en lunch plaats.  

Door je evenement regelmatig op te breken en tijdens deze pauzes spectaculaire shows te organiseren houd je het extra interessant voor je bezoeker.

Waar: Amsterdam Drone Week, RAI Amsterdam
Via: AmsterdamDroneWeek.com

10. Even een snelle massage

Bynder had op hun Onbrand congres 2 masseurs paraat staan voor deelnemers die tussendoor eventjes een relax momentje nodig hadden. Ook kon je een tijdslot boeken voor een later moment.

Een geweldige facililiteit die weinig kost maar veel toevoegt aan de beleving van je (interne) klant.

Waar: Onbrand Conference, Amsterdam

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Bynder

 

11. Kamelenrace

Nog een voorbeeld van het ICCA Congres. Een traditie die elk jaar opnieuw weer op een verrassende manier wordt neergezet in samenwerking met CAT publications. Elk jaar strijden deelnemers uit verschillende delen van de wereld tegen elkaar door hysterische opdrachten uit te voeren (vaak met een lokaal tintje, afhankelijk van waar het congres plaatsvindt). Afgelopen jaar werd er een kamelenrace gehouden.

De perfecte manier om interne concurrentie onder je werknemers wat aan te wakkeren of gewoon als vermakelijk entertainment.

Waar: ICCA Congres 2018, Dubai, United Arab Emirates
Via: iccaworld.com

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: International Congress and Convention Association

12. Meeslepende ervaring in een koepel

Een gigantische koepel met meeslepende, 360˚, visuele projecties en narratief commentaar om de deelnemers in de koepel mee te nemen op een reis rondom voedsel die alle zintuigen prikkelt, van het platteland tot op het bord.

Deze unieke ervaring benadrukte de Australische roots van de Australian Open en was meteen de perfecte manier om de goede kwaliteit van het eten dat geproduceerd was door lokale boeren te presenteren.

Waar: Woolworths Summer Sensorium, Melbourne
Via: Standoutmagazine.co.uk

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Stand Out/BEcause

13. Door Capri Sun geïnspireerde cocktails

Cocktails geserveerd in old-school Capri Sun-geïnspireerde zakjes met wodka-achtige Koreaanse spirit Soju en citroen, aardbei, lychee en komkommersap.

Er is hier een geweldige volwassen draai gegeven aan een nostalgische favoriet.

Waar: Thursday Kitchen, New York
Via: Bizbash.com

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: BizBash / Thursday Kitchen

 

14. De grote reis

Om dichter bij de millennial doelgroep te komen organiseerde Bombay Sapphire Gin het evenement ‘The Grand Journey’ waarbij ze het verhaal achter het merk op een creatieve manier vertelden. Ze haalden een groep influencers binnen als ambassadeurs van het merk. Het evenement simuleerde een treinreis over de hele wereld om mensen kennis te laten maken met de ‘10 botanicals’ van Bombay Sapphire.

Mensen meenemen op een reis door je verhaal klinkt misschien een beetje cliché, goed uitgevoerd is het een perfecte manier om je verhaal te vertellen. Dit evenement heeft niet voor niets de Eventex Awards 2018 gewonnen.

Waar: The Grand Journey, Warschau, Polen
Via: Eventex Awards 2018

15. On-demand persconferentie

Om de pers te verrassen en Lexus the promoten tijdens de Frankfurt Motor Show organiseerde Lexus Europe met behulp van VOK DAMS een on-demand persconferentie. Pers kon door middel van een ‘mixed-reality’ bril een vooraf opgenomen perspresentatie oproepen terwijl ze het product nog steed live konden zien via de bril als ze ernaar keken.

De pers werd door middel van een mixed reality reis (en met behulp van Microsoft’s HoloLens) meegenomen op reis door de wereld van Lexus.

Waar: Frankfurt Motor Show, Duitsland
Via: Eventex Awards 2018

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: VOK Dams

16. Een content congres

Een intern congres volledig geleid door de inhoud.

Medewerkers mochten hun eigen agenda opstellen (in plaats van te horen welke sessies ze moesten bijwonen) met modellen, catwalkshows en pop-upruimtes die ontworpen waren om nieuwe collecties te presenteren.

Waar: Het ASOS Assembles Internal workforce evenement
Via: Wonderland-agency.com

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Wonderland

17. Het eigenzinnige programma van C2 Montréal

Het programma van C2 Montréal bekijkt elk jaar opnieuw de status quo. Ze laten bezoekers niet drie dagen lang luisteren naar sprekers op een podium. In plaats daarvan kunnen bezoekers deelnemen aan praktische workshops gegeven door thought leaders en kunnen ze netwerken in een reuzenrad.

Bezoekers willen contact leggen en met elkaar netwerken. De organisatoren van C2 Montréal ronden hun evenement niet af met een borrel. Zij hebben de opzet van congressen een nieuwe invulling gegeven door in het merendeel van hun programma netwerkkansen te verwerken.

Waar: Montréal, Canada
Via: eventbrite.nl/blog

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: C2 Montreal

 

18. Het pretpark van Dreamforce

Salesforce transformeert elk jaar het centrum van San Francisco in een uniek congres. In 2018 bewandelden meer dan 200.000 bezoekers het ‘Droombos’, een belevenis – met het bos als thema – die de vijf zintuigen prikkelt. Dit meeslepende evenement onderstreept de belofte van Salesforce dat de bezoekers van Dreamforce deel uitmaken van een groep experts, de ‘Trailblazers’ genoemd.

Waar: Het centrum van San Francisco, USA
Via: eventbrite.nl/blog

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Salesforce Dreamforce

19. Een schuimzwembad

Een zwembad vol met blauwe schuimrubberen kubussen en een eigen ladder, als onderdeel van een brandingervaring voor VIP’s bij Stylist Live.

Serieus Instagramwaardig!

Waar: Stylist Live, Londen Olympia
Via: eventconcept.co.uk

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Event Concept

 

20. De ultieme pubquiz

Een quizmaster-podium met twee grote blokken die in de lucht leken te zweven dankzij slimme verlichting, die rondom de kubussen werd opgehangen. Projectie werd gebruikt om de quiz op de blokken te laten zien.

Een traditionele pubquiz – met een aparte twist.

Waar: YouTube’s “Geek Week” -evenement, One Mayfair
Via: Wonderlondon.com

creatieve-ideeen-zakelijk-evenement
Credit: Wonder Londen

 

Wil je meer weten over hoe je jouw zakelijke evenementen naar een hoger niveau tilt? Download dan dit ebook: Innovatie voor je evenement: Breng je congres naar ongekende hoogten.