Tegenwoordig kan iedereen online geld inzamelen voor een doel waar ze echt om geven. Het is inspirerend, maar zorgt daarbij ook voor heel wat drukte. Doordat er zoveel verschillende (en vergelijkbare) acties worden opgezet, kan je publiek overweldigd raken en niet meer weten waar ze hun geld aan moeten uitgeven.

Maar als je bereid bent je strategie aan te passen, dan brengt dat mogelijkheden om op te vallen tussen alle andere crowdfunding acties.

“Tegenwoordig is crowdfunding persoonlijker”, zegt Gary Wohlfeil, Marketing Director van CrowdRise van GoFundMe. “Mensen zijn meer geneigd hier en daar kleine bedragen te doneren aan een vriend die een marathon voor het goede doel organiseert, dan één keer per jaar een grote donatie te doen aan één organisatie.”

Als je die kleine donaties negeert, loopt je organisatie een groot deel van de opbrengst mis. Volgens onderzoek van CrowdRise zorgt iemand die een recente donatie op social media deelt, gemiddeld voor een extra donatie van €15. “Als iemand 300 volgers aanspoort om te doneren, komt dat dus neer op €4500 voor het goede doel”, zegt Wohlfeil.

Benut de sociale connecties van je doelgroep dus en haal zo meer geld op voor je goede doel. Deze drie strategieën kunnen je helpen:

Crowdfunding strategie 1: stem je evenement af op je missie

Als je een bepaald publiek wilt aantrekken, is het belangrijk om het juiste gevoel te creëren. “Zelfs als je doelgroep veel belang hecht aan een goed doel, zullen ze zich door hun gevoel laten leiden in hun keuze om naar het evenement te komen of geld te doneren”, zegt Wohlfeil.

Als het jouw missie is om eenzame ouderen samen te brengen, dan is een hiphop danswedstrijd misschien niet de juiste keuze. Een verhalenverteller of oud-hollandse spelen zijn dan misschien beter ideeen.

Als je niets anders kunt bedenken dan traditionele formules zoals benefietdiners en taarten verkopen, dan geven deze 100 ideeën voor inzamelacties je wat inspiratie.

Crowdfunding strategie 2: gebruik persoonlijke verhalen om je doelgroep aan je inzamelactie te verbinden.

“Verhalen zijn een krachtig hulpmiddel voor crowdfunding”, zegt Wohlfeil. “Als iemand jouw missie vanuit zijn of haar eigen ervaring deelt en vertelt waarom het goede doel ertoe doet, zullen mensen eerder geld doneren.”

Om de mensen die jou steunen aan te moedigen om oprechte verhalen over hun eigen connectie met het goede doel te vertellen, stelt Wohlfeil het volgende voor:

  • Vraag je donateurs of ze hun persoonlijke connectie met je goede doel in hun eigen woorden kunnen vertellen wanneer ze hun donatie op social media delen.
  • Voeg een selectievakje aan je registratieformulier toe waar bezoekers kunnen aangeven of ze persoonlijk door je goede doel zijn geraakt, zodat je hun verhalen kunt opvolgen.
  • Maak korte video’s voor social media waarin je deze verhalen vertelt en aanmoedigt. Deze templates kunnen je daarbij helpen.

Crowdfunding strategie 3: Combineer online- en offline inzamelacties met elkaar

Tegenwoordig vinden liefdadigheidsevenementen zowel online als offline plaats.

“Als je de energie van je persoonlijke evenementen ook online kunt benutten, kun je de bekendheid van je goede doel vergroten, en daarmee ook het aantal donaties”, zegt Wohlfeil.

Dit kun je op twee manieren aanpakken:

  • Als iemand niet naar je evenement kan komen maar nog steeds wil bijdragen, moet daar een eenvoudige optie voor zijn. Een campagne voor bijvoorbeeld doneren via sms of whatsapp is hiervoor ideaal. Hierbij geef je fans en bezoekers een uniek woord dat ze naar een bepaald nummer kunnen sturen. Ze krijgen dan een rechtstreekse link naar de donatiepagina van je campagne, waar ze een mobiele donatie kunnen doen van het gewenste bedrag.
  • Houd de bezoekerservaring na afloop van je evenement gaande met een follow-up via e-mail en social media posts. Bedank je bezoekers voor hun komst en donaties en moedig ze aan opnieuw te doneren. Ook kun je ze voor je volgende evenement uitnodigen.

Geld inzamelen als een professional

Klaar om je doelen te bereiken en meer geld in te zamelen? Download dan dit tipsheet: De 3 geheimen van een succesvol liefdadigheidsevenement voor meer tips.