Ben je een cursus aan het organiseren? Dan focus je je waarschijnlijk eerst op de inhoud en het materiaal. Echter is er iets anders minstens even belangrijk: de inschrijvingen. Want wat ben je nou zonder deelnemers? Het is natuurlijk zonde van al je moeite, tijd en geld als er niemand op je workshop af komt. Maar hoe kun je er nou echt voor zorgen dat mensen zich inschrijven voor jouw cursus? Maak daarvoor gebruik van deze vijf handige tips en zorg voor een ware inschrijf boost.

1. Zorg ervoor dat je online goed te vinden bent

Ben je online goed te vinden? Google dit. Zoek naar jouw soort cursus en omgeving, google bijvoorbeeld “cursus bonbons maken Amsterdam”, “cursus bloemschikken Breda”, “cursus Frans Brussel”, “cursus taarten bakken Nijmegen” of  “cursus cocktails maken Antwerpen”. Wanneer je hoog in de zoekresultaten staat, kunnen mensen je gemakkelijk vinden. Hiervoor is de SEO van jouw pagina cruciaal. Wanneer je jouw zogenaamde ‘keywords’ op de juiste manier gebruikt in jouw teksten, kom je ook hoger in de zoekresultaten te staan. Zorg wel even dat je een ‘incognito venster’ of de ‘privémodus’ gebruikt (zodat google je niet automatisch resultaten laat zien naar jouw voorkeur). Voor echte accurate informatie gebruik je Google Search Console.

 

2. Stel verschillende e-maillijsten op

Stuur een gerichte promotie e-mail. Zo kun je elk soort doelgroep weer anders benaderen. Oude deelnemers kun je bijvoorbeeld een mailtje sturen waarin je ze uitnodigt en herinnert aan de vorige keer (“Je hebt deel één van onze cursus Spaans met succes afgerond. Klaar voor de volgende stap?  Schrijf je dan nu in voor onze cursus Spaans voor gevorderden. Het zou leuk zijn je weer te zien!”). Terwijl je jezelf aan nieuwe mensen nog even moet presenteren en verkopen (“wij staan bekend als dé cursus op het gebied van schilderen”). Je kunt je lijst verder ook verdelen op basis van demografische informatie: waar komen de mogelijke deelnemers vandaan? Dit is erg handig wanneer je een cursus in verschillende plaatsen organiseert. Stel dus verschillende e-maillijsten op, met voor elk weer een andere promotie e-mail. Of gebruik automatische inputvelden. Zo promoot je gericht en persoonlijk.

Inspiratie nodig voor de onderwerpregels van je email? Lees dan hier verder.  

3. Pak adverteren op social media slim aan

Op welke social media platformen zitten jouw mogelijke deelnemers? Ga niet zomaar op alle platformen adverteren maar bundel je krachten en kies het beste platform uit. Dat kan bijvoorbeeld Pinterest zijn (hier vind je veel DIY content, perfect voor een cursus sieraden maken), of misschien Instagram of Facebook. Of zelfs Linkedin, voor een zakelijker karakter.

4. Kijk ook naar de offline mogelijkheden

Kijk verder dan de online mogelijkheden. Zo zou je een interessante samenwerking kunnen aangaan met dichtbij gelegen partners die baat hebben bij de promotie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bibliotheek of onderwijsinstelling die jouw cursus fotografie wil aanbevelen aan hun studenten en/of bezoekers. Of een kookwinkel die jouw cursus koken wel wil hosten in zijn/haar ruimte, als je de pannen en materialen van de winkel gebruikt en aanbeveelt.

5. Bied een earlybird korting aan

Om al snel een idee te krijgen van het aantal deelnemers dat je kunt verwachten, kun je een earlybird korting aanbieden. Je biedt dan een speciale korting aan voor een aantal kaartjes of een bepaald tijdsbestek. Zo boost je dat mensen zich inschrijven voor jouw cursus en weet je ook sneller waaraan je toe bent.



Je kunt je cursus op gigantisch veel verschillende manieren promoten. Maak het jezelf echter niet te moeilijk. Werk gericht en test steeds wat het beste voor jou en jouw doelgroep werkt. Met de juiste aanpak en tools kun je echt iets sterks neerzetten dat genoeg mensen bereikt. Waarom laat je je inschrijvingen niet via Eventbrite lopen? Dat kan ook al gratis voor gratis tickets. Ga direct aan de slag.