Weleens van customer journey gehoord? Dit is de “reis” die een (potentiële) bezoeker aflegt, pre-festival, op het festival zelf, én na het festival. Deze reis zit vol cruciale klantenbelevenis momenten, oftewel belangrijke momenten die zorgen voor een betere bezoekerservaring. Wanneer je bij het organiseren van je festival hier op inspeelt, kun je nog beter aansluiten op de wensen en behoeften van jouw (potentiële) klanten. Zo niet, dan kun je weleens compleet de plank mis slaan.

Gaat je festival bijvoorbeeld live op een moment dat ongelukkig uitkomt voor je doelgroep, dan kun je winst mislopen of te hoge kosten maken. Als je echter je evenement en timing afstemt op de customer journey, dan kun je juist meer mensen naar je evenement halen en ervoor zorgen dat ze terug willen blijven komen. Lijkt je dit wel wat? Lees dan zeker deze 5 handige tips.

Pre-festival

1. Let the sun shine en lanceer je evenement

Zodra het weer mooier wordt, krijgen veel mensen alweer de festivalkriebels : “waar ga ik deze lente/zomer eens heen?”.  Zorg ervoor dat je rond die tijd in ieder geval je website en de belangrijkste details (datum, eerste artiesten, locatie, etc.) online hebt staan. Zo kun je op social media al wat animo aanwakkeren. Je festival staat dan op het vizier van je doelgroep en die festivalkriebels kunnen dan perfect in jouw voordeel gaan werken.

2. Gooi je tickets in de verkoop rondom die ohzo fijne financiële voordeel momenten

Speel in op economisch voordelige momenten voor je bezoekers. Denk aan april/mei – het ontvangen van het vakantiegeld, de storting van het salaris (over het algemeen aan het einde van de maand), de teruggave van belastinggeld, het uitbetalen van kerstbonussen, etc. Neem dit mee als je gaat nadenken over de timing van je ticketverkoop. Zorg dan ook dat je alle promotie rondom deze momenten inplant. 


Op het festival

3. Zet je personeel wijs in

Houd bij het inplannen van je personeel rekening met de behoeften en customer journey van jouw bezoekers, zo voorkom je onnodig hoge kosten. Tijdens de eerste uurtjes zul je waarschijnlijk nog niet zoveel bezoekers hebben. De grote hoeveelheid feestende mensen komen op een dagfestival pas meestal in de middag aan. Zet je personeel daarom wijs in en ga pas later op de dag voor een maximale inzet aan de bar. De eerste paar uren kan het daarentegen juist belangrijk zijn om extra personeel bij de entree, kluisjes en kassa’s te hebben.

4. Houd rekening met de late eters

Het klinkt misschien logisch maar houd in de verkoop van eten rekening met je bezoeker. De meeste foodtrucks op festivals zijn de hele dag open en sluiten nog voor het festival eindigt. Dit terwijl er ook altijd mensen zijn die aan het einde van de avond nog net wat te eten willen scoren voordat ze de Uber of fiets naar huis pakken. Houd voor deze groep bezoekers wat foodstands langer open (en zet ze bij de uitgang neer zodat je iedereen meteen naar buiten kunt begeleiden).


After-festival

5. Laat je bezoekers langer nagenieten

Nagenieten van een toffe dag is belangrijk. Zorg er daarom voor dat de foto’s en je recap video uiterlijk een week na je festival online staan. Zo kunnen je bezoekers zich weer eventjes op het festival wanen en blijft dit goede feestje in hun geheugen gegrift staan. Heb je alweer een volgend evenement op de planning staan? Dan kun je de foto’s en video materiaal ook koppelen aan een save the date voor de volgende editie. Maar dat hangt natuurlijk wel af van je doelgroep en je type festival of feest.


Wil je graag meer te weten komen over het inspelen op je bezoekers en op trends? Download dan dit ebook: De toekomst van festivals: 6 relevante trends