Tevreden fans. Indrukwekkende line-up. Uitverkocht festival. Wat wil je nog meer?

Hoewel iedere organisator deze doelen heeft, is het behalen van deze doelen makkelijker gezegd dan gedaan. Het is een hele kluif om een legendarisch muziekfestival te plannen. Festivalgangers vinden je festival of geweldig of juist niet. Maak je geen zorgen, de fans die het geweldig vonden, zijn enthousiast en trouw.

De festivalmarkt blijft groeien. Je kunt dus gerust zeggen dat muziekfestivals geen bevlieging zijn die het volgende seizoen alweer over waait is. Grotere belangstelling gaat echter hand in hand met grotere concurrentie. Wat kun je doen om de leiding te nemen en hét onmisbare festival te worden?

Dat is makkelijk. Gebruik je fandata als troefkaart om je festival een vliegende start te geven.  Dit kunnen eenvoudige demografische gegevens zijn, zoals leeftijd, locatie en geslacht. Als je echter een doordachte datastrategie hebt opgezet, kun je diepere inzichten verwerven, zoals merkbetrokkenheid, algemene interesses en meer. Kijk eens naar deze vier manieren waarop je data kunt inzetten om een beter festival te plannen.

1. Een datagestuurde line-up samenstellen

Het samenstellen van de line-up is het belangrijkste en meest stressvolle onderdeel van de festivalplanning, omdat je festival hiermee valt of staat.

Op dit punt is het van cruciaal belang dat je een compleet overzicht van je fandata hebt. Wat voor publiek heb je? Hoe oud zijn ze? Waarin zijn ze geïnteresseerd? Gebruik deze gegevens om te bepalen welke artiesten populair zijn bij deze leeftijdsgroep of sekse. Wil je de doorgewinterde festivalgangers bereiken, kijk dan eens naar de gegevens van vorig jaar om te zien welke artiesten het populairst waren.

Ben je niet helemaal zeker van je data? Kijk eens of je openbaar beschikbare data kunt gebruiken van populaire streamingservices zoals Spotify en SoundCloud. Hier kun je zien welke artiesten de meeste volgers hebben en het vaakst worden afgespeeld, zodat je kunt bepalen wat het meest populair is.

2. Unieke en relevante sponsoren zoeken

Sponsoren zijn een onmisbare inkomstenbron voor festivals. Fans geven vaak de voorkeur aan merken die hun favoriete festivals sponsoren. Dit sponsorvoordeel maakt het gemakkelijk de beste merken aan te trekken als sponsor voor je festival. Maar hoe weet je nou welke merken de juiste merken zijn?

Fandata natuurlijk. Hiervoor is het handig om een goed platform te hebben waar je al je data in kunt beheren. Met behulp van zo’n platform kun je al je fandata op één plaats verzamelen om een volledig beeld van je fans te krijgen. Je kunt demografische gegevens gebruiken om je fans in groepen in te delen en te bepalen in welke merken je publiek het meest geïnteresseerd is. Het is goed mogelijk dat je publiek de voorkeur geeft aan merken waarvan je dat niet had verwacht. Misschien ontdek je populaire nieuwe merken die wat meer bekendheid wel zien zitten.

3. Waarde aantonen bij sponsoren

Data is niet alleen nuttig om relevante sponsors te vinden. Je kunt dit ook gebruiken om je sponsors te laten zien dat jouw festival waarde voor hen heeft en ROI zal opleveren. Sponsoren investeren flink in festivals en gaan ervan uit dat het succes van hun investering inzichten in de markt zal opleveren.

Met data kun je inzicht krijgen in merkbetrokkenheid en je fans segmenteren binnen één merk of binnen een groep gelijksoortige merken. Data helpt je ook veranderingen in de leeftijd van je publiek nauwkeurig bij te houden, of te bepalen of een bepaald merk meer succes had dan de concurrent. Sponsoren waarderen dit soort inzichten en zullen waarschijnlijk opnieuw investeren als de waarde voor hen aangetoond is.

4. Verzamel data en verhoog engagement: gebruik een app!

Bezoekers zijn op zoek naar een onvergetelijke ervaring bij jouw festival. Gelukkig hebben ze het middel daartoe al bij de hand. Heb je (nog) geen festivalapp? Tijd om daar verandering in te brengen. Festivalapps maken het gemakkelijk om fans bij je evenement te betrekken en tegelijk waardevolle gegevens over hen te verzamelen. Populaire festivals zoals Solar, Amsterdam Open Air en ADE profiteren hier al van.

Fans gebruiken festivalapps om hun dag te plannen, drank- en eetstandjes in kaart te brengen en contact te maken met vrienden. Gebruik deze gegevens om te ontdekken wie de populairste leveranciers van je festival waren. Haal die volgend jaar terug en vervang de minder populaire leveranciers door nieuwe opties om de interesse van je fans vast te houden en de leveranciers waar voor hun geld te bieden.

Wil je meer weten over het gebruik van gegevens om betere festivals te plannen? Lees dan onze uitgebreide gids over het inzetten van jouw data om je festival uit te verkopen.