De ticketverkoop, social media, email, Google Analytics: als promotor of directeur van een muziekfestival moet je heel wat databalletjes in de lucht houden. Maar heb je ook genoeg tijd om al die data om te zetten in praktische inzichten zodat je jouw events en bedrijf kunt laten groeien?

Hieronder benoemen we vier manieren waarop je data kunt gebruiken om de marketingstrategieën van je event realtime te verbeteren en een stijging in advertentieconversie te behalen.

1. Performance volgen om marketinguitgaven onmiddellijk aan te passen

Over het algemeen hebben muziekfestivals twee hoofddoelen: 1) tickets verkopen en 2) het merk van het festival opbouwen. Er is meestal een direct verband tussen waar en hoe je geld investeert voor één of beide doelen.

Gebruik daarom voor alles een trackinglink: voor elke website, advertentie, social media post en emailcampagne. Als je de resultaten van je trackinglinks vergelijkt met Google Analytics, weet je of je display-, search- of retargetingcampagnes daadwerkelijk tot verkochte tickets hebben geleid. Zo kun je je marketingbudget slimmer investeren om conversie verder te verhogen.

2. Inzicht in welke doelgroepen het beste converteren

Op basis van conversiedata kun je je primaire en secundaire doelgroepen beter identificeren. Je kunt een retargetting display campagne maken waarbij je op basis van streaming data een bepaalde artiest of line-up promoot. Wat ook goed werkt is het aanpassen van je advertenties op basis van de locatie van je doelgroep of de tijd van het jaar. Zo behaal je succes door segmentatie en aanpassing van je creatieve uitingen specifiek voor dat segment.

3. Een partnerprogramma gebruiken om promotors voor je te laten verkopen

Met Eventbrite kun je elke promotor een unieke login voor het dashboard geven. Je kunt hierbij zelf bepalen tot welke delen van het dashboard de promotor toegang heeft. Daarnaast kun je ook een partnerprogramma voor hen aanmaken. Wanneer een promotor tickets verkoopt via zijn/haar link, kun je zien hoeveel tickets ze hebben verkocht, welke ticket types dit zijn en kun je automatisch commissie aan de promotor uitkeren.

4. Betrokkenheid via e-mails vergroten door ontvangers te segmenteren

Probeer alleen e-mails te sturen wanneer ze echt relevant zijn, zodat je niemands tijd verspilt. Door verschillende ontvangerslijsten aan te maken, bijvoorbeeld op basis van leeftijd van de ontvanger of festival edities die de ontvanger heeft bezocht, kun je je boodschap aanpassen op de behoefte van de ontvanger.
Zo zet je je marketingbudget en e-mails efficiënt en effectief in. Gebruik de resultaten van je e-mail campagne (zoals open rate, click-to-open-rate en aantal verkochte tickets) om je ROI (Return on Investment) te meten. Zo helpt data jou als bedrijf of marketeer om beter onderbouwde beslissingen te nemen.

Wil je meer structuur aanbrengen in je marketing activiteiten? Download dan deze marketing en advertentie planner om al je verschillende marketing uitingen bij te houden, te plannen en te delen met je team.