De prijs van je event bepalen is een lastige opgave. De prijs moet hoog genoeg zijn om je kosten te dekken en laag genoeg om een groot publiek aan te trekken. En zelfs als je tickets altijd worden uitverkocht, kan de juiste prijs het verschil maken tussen een grandioze en een middelmatige winst. Dus, wat is jouw strategie?

Veel organisatoren gebruiken een ‘cost-plus’-strategie om de prijs van hun event te bepalen. Dit is heel eenvoudig: de ticketprijs is iets hoger dan je kosten. Als de organisatie van je event € 100,- per persoon kost en je naar een winstmarge van 10% streeft, stel je de prijs vast op € 110,-. Klaar is Kees.

Helaas zie je met deze populaire strategie één cruciaal element over het hoofd: je bezoekers.

Als je bezoekers je event geen € 110,- waard vinden, gaan ze dat niet betalen. Voor hen maakt het niet uit dat je € 100,- hebt betaald om de ervaring te organiseren. Aan de andere kant, als je bezoekers vinden dat je event wel € 150,- waard is, loop je geld mis.

Hoe vind je nou die ‘sweet spot’ waar de prijs precies goed is? Met value-based pricing , een strategie die bezoekers in het middelpunt van de vergelijking plaatst. Zo werkt het.

Een value-based-pricing-strategie

Value-based pricing bestaat uit drie belangrijke onderdelen: waardeperceptie, de werkelijke prijs en de kosten per ticket voor het event.

  • Waardeperceptie is wat de klant denktdat hij/zij uit het event zal halen. Perceptie speelt hier een even belangrijke rol als de realiteit.
  • De werkelijke prijs van je ticket. Deze kan hoger of lager liggen dan de waardeperceptie. In het ideale geval ligt de werkelijke prijs zo dicht mogelijk bij de waardeperceptie, zonder er overheen te gaan. Als de werkelijke prijs onder de waardeperceptie ligt, heb je ‘overwaarde’ voor je bezoekers gecreëerd.
  • De kosten per ticket om je event te organiseren. Dit zijn de drie pijlers van value-based pricing.

Samen geven deze pijlers je een volledig beeld van de onderliggende economische aspecten van je event.

In het bovenstaande value-based-pricing-model vergelijkt je klant waardeperceptie en prijs, terwijl jij de kosten per ticket gebruikt om de basisprijs te bepalen. Dit is de prijs waarbij het event kostendekkend is.

Als de waardeperceptie van de klant hoger is dan je ticketprijs, zal de klant tot aankoop overgaan. En als je kosten per ticket lager zijn dan die prijs, verdien je geld. Het is een win-winsituatie.

Hoewel value-based pricing iets ingewikkelder is dan andere strategieën, kun je hiermee het beste een financieel model voor de lange termijn voor je event opzetten. Je maakt winst én je zorgt voor tevreden klanten.

Wil je meer weten? Duik dan eens wat dieper in value-based pricing en prijsstrategieën in het algemeen in dit nieuwe artikel: De beste prijsstelling voor je event, waarin we dieper ingaan op de psychologie achter prijstelling.