Je eventwebsite verkoopt je tickets en registraties niet vanzelf. Een effectieve website stuurt haar bezoekers op een strategische manier door het besluitvormingsproces tot aan conversie.

“Het is belangrijk om te begrijpen hoe elk element op je website de bezoeker helpt bij het besluit om al dan niet naar je evenement te komen, en uiteindelijk helpt bij het rationaliseren van die beslissing”, zegt Anouk ter Haar, Product marketing manager bij Eventbrite. “Pas nadat ze hebben besloten dat ze naar je evenement willen komen en die keuze voor zichzelf hebben verdedigd, zetten ze de volgende stap in het proces, namelijk een ticket kopen of zichzelf registreren.”

Met dit in gedachten vind je hieronder de essentiële elementen die niet op je eventwebsite mogen ontbreken, en lees je meer over hoe ze kunnen bijdragen aan een uitverkocht evenement.

De essentiële elementen van een eventwebsite

1. Naam en logo van het evenement

Webbezoekers die op je evenementwebsite terecht komen, komen ergens vandaan. Via een zoekmachine zoals Google of na aanbeveling van een vriend of collega. De naam en het logo van je evenement zijn de eerste aanwijzing dat ze op de juiste plek zitten. Geef ze dus een prominente plek op elke pagina van je site.

2. Headerafbeelding

Headerafbeeldingen zijn foto’s of graphics die goed zichtbaar bovenaan de pagina staan, en waar dus veel zorg en aandacht aan moet worden besteed. Deze visuals spelen een actieve rol in het besluitvormingsproces van de bezoeker. Met goed uitgekozen beelden geef je ze alvast een voorproefje van wat ze te wachten staat. Je headerafbeelding moet de sfeer van je evenement uitdragen en mensen het gevoel geven dat ze je evenement niet mogen missen.

3. Locatie, datum en tijd

Deze informatie is misschien wel de belangrijkste factor in het besluitvormingsproces van je potentiële bezoeker. Hoe kan iemand nou naar een evenement gaan als ze niet eens weten waar en wanneer het is? Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar deze essentiële gegevens kunnen gemakkelijk over het hoofd worden gezien. Wat je ook doet, laat ze niet in een zee van informatie verdwijnen. Zorg dat de locatie, datum en tijd van je evenement en andere essentiële informatie een prominente plek op je pagina krijgen.

4. Call to action (CTA)

Als je eventwebsite een schatkaart was, zou je call to action een enorme rode X zijn die je bezoekers naar de schat toe leidt. Voor de meeste eventwebsites is dit de knop ‘Tickets kopen’ of ‘Nu registreren’. Vermijd dat jouw kaart te cryptisch wordt. Als potentiële bezoekers je call to action niet gemakkelijk kunnen vinden, loop je het risico dat ze hun interesse verliezen nog voordat je ze binnen hebt.

5. Omschrijving

Je eventomschrijving is de tekst bovenaan de pagina die je bezoeker een duidelijk beeld geeft van waar je evenement over gaat. Hoe duidelijker je met je woorden een beeld kunt schetsen van je evenement (en ook de voordelen ervan), hoe beter. Wil je weten hoe je pakkende copy schrijft? Lees dan Copywriting voor evenementen, de ultieme gids.

6. Social proof

Mensen zijn groepsdieren en kijken naar wat anderen doen voordat ze een beslissing nemen. Zo zitten we nou eenmaal in elkaar. Een testimonial van een invloedrijke persoon of een eerdere bezoeker kan een heleboel doen om je evenement geloofwaardigheid te geven. Onderzoek toont aan dat 70% van de consumenten naar productbeoordelingen kijkt voordat ze een aankoop doen, en dat consumenten productbeoordelingen 12 keer meer vertrouwen dan productomschrijvingen van fabrikanten.

7. Ticket/registratieformulieren

Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk: je ticket/registratieformulier. Zodra iemand eenmaal heeft besloten tot aankoop over te gaan, moet je voorkomen dat een frustrerend afrekenproces hen de kans geeft zich te bedenken. Studies hebben aangetoond dat elke stap in het afreken- of registratieproces tot 10% minder transacties leidt. Zorg dus voor een eenvoudig aankoopproces door het aantal stappen tot aan de betaling te beperken.

Een converterende eventwebsite bouwen

Je website kan nog zo goed in elkaar zitten, als je ticket-koop-proces/registratieformulier te lang en omslachtig is, dan doet het nog niets voor je bezoekersaantallen. Meer weten over converterende websites? Download dan dit ebook: “The Good, the Bad and the Ugly” van eventwebsites.