Als je niet investeert in zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor je evenementwebsite, loop je ticketverkoop mis.

Zichtbaarheid in de Google-zoekresultaten is essentieel voor evenementen. 89% van bezoekers gebruikt zoekmachines bij het maken van aankoopbeslissingen.

Als je SEO gebruikt om hoger in de zoekresultaten te komen, verhoog je de kans om internetgebruikers om te zetten in kopers. Ongeveer een derde van de zoekers zal naar je site doorklikken als je bovenaan de Google-zoekresultaten staat. Maar sta je niet op de eerste pagina, dan krijgt minder dan 10% je evenement te zien.

Voor de meeste evenementen kun je verwachten dat zoekopdrachten 5 à 10% van de verkochte tickets of registraties genereren. Toch blijft SEO een blinde vlek voor veel eventorganisatoren. Hier zijn vijf eenvoudige stappen om je SEO te verbeteren.

5 best practices voor SEO voor jouw evenement

Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat mensen je evenement zullen vinden, alleen maar omdat het op het internet staat. Je moet enkele stappen ondernemen om je positie te verbeteren. Hier zijn vijf best practices om mee te beginnen.

1. Kies tactische keywords

Keywords zijn de woorden die iemand zoekt om je pagina te vinden. Google zoekt vervolgens naar het gebruik van deze woorden op je pagina (met name in de titel en koppen) om te achterhalen of je pagina aan de zoekopdracht voldoet. Mensen zoeken niet alleen op de naam van je evenement, ze zoeken naar een uitje met kinderen, een bierfestival of concert van een specifieke artiest.

2. Lokaliseer je SEO-inspanningen

Evenementen zijn tijd- en locatiegebonden. In tegenstelling tot sites voor online winkelen die altijd en overal relevant zijn, moeten evenementpagina’s in een bepaalde periode verkeer aantrekken, namelijk wanneer de tickets te koop zijn.

Ze moeten ook mensen op de juiste locatie bereiken. Als je evenement in Utrecht plaatsvindt, moet je evenement opduiken voor iemand die ‘evenementen in Utrecht dit weekend’ googelt. Om een goede positie te krijgen voor die tijd en plaats, moet je ervoor zorgen dat de datum en locatie van je evenement prominent op je website staan.

3. Kies een duidelijke domeinnaam

Veruit de belangrijkste plaats voor keywords? Je domeinnaam. Waar mogelijk moet het letterlijk de naam van je evenement zijn.

Dit is de beste manier om te zorgen dat je evenement als eerste wordt weergegeven wanneer iemand op je evenementnaam zoekt.

4. Maak fantastische content

Als het om je positie op Google gaat, is het gebruik van keywords maar het halve werk om aan te tonen dat je evenement relevant is. De andere helft is Google ervan te overtuigen dat je site nuttiger en waardevoller is voor gebruikers dan andere sites met dezelfde of gelijkwaardige keywords.

De beste manier om dit te bereiken is met authentieke, waardevolle inhoud. Google kan pagina’s met ‘keyword stuffing’ opsporen, dat wil zeggen dat een webpagina is volgepropt met keywords met de bedoeling om de positie op Google te manipuleren.

Wil je ervoor zorgen dat Google je pagina niet negeert, maak dan goed geschreven teksten die menselijke lezers zullen waarderen en zoekmachines weten te indexeren.

5. Werk samen om meer links te genereren

Eén manier waarop zoekmachines de waarde van een site bepalen, is als andere sites ernaar verwijzen. Dat betekent dat je PR-bereik je SEO ook kan bevorderen als de pers naar je site terugverwijst. En hier gaat je social media strategie ook een rol spelen. Moedig je fans en volgers aan links naar je content te delen.

Nog een geweldige manier om deze inkomende links te krijgen, is door je evenement op lokale uit-agenda’s te zetten, die meestal een link naar je ticketpagina bevatten.

Je evenement promoten, van te koop naar uitverkocht

Of je nu een congres of een festival organiseert, evenementmarketeers hebben een promotieplan nodig dat de interesse van je bezoekers opwekt en de vaart erin houdt tot het allerlaatste ticket is verkocht. Voor een goede promotieplanning download je dit template: Plan je marketing en advertentie activiteiten.