Misschien ben je aan het overwegen wat de volgende stap in de ontwikkeling van je evenement gaat worden. Of misschien zie je je bezoekersaantal dalen en vraag je je af of het een goed idee is een andere locatie te zoeken. Wat de reden ook is, je staat voor dezelfde vraag: waar vind je die nieuwe markt?

Je kunt een dartpijl naar een landkaart gooien, maar dat is niet echt een doordacht plan. Uitbreiden naar een nieuwe geografische locatie is riskant, en als je dit aan het toeval overlaat kan je merk schade oplopen als het evenement een fiasco is.

Er zijn betere manieren om je volgende stap te bepalen: gebruik de data die je in de loop van de jaren hebt verzameld. Zo kun je beginnen met de bezoekersgegevens van je ticketing- en registratiepartner.

Analyseer je evenementbezoekers

Wanneer mensen een ticket kopen of zich registreren voor je evenement, moet jouw technologie voor evenementenbeheer informatie over hun locatie geven. Wanneer je merkt dat grote groepen mensen uit grote steden komen, is dit een kans om meer over deze bezoekers en hun regio te weten te komen.

Als je denkt en merkt dat een groot aantal bezoekers een lange reis aflegt om te komen, kun je overwegen je hoofdevenement te verplaatsen naar een locatie die bijvoorbeeld goedkoper is. Het is echter waarschijnlijker dat je publiek overwegend lokaal blijkt te zijn, met een flinke groep bezoekers die uit een paar grote steden komen. Je kunt dan een aantal kleinere evenementen in deze grote steden organiseren om te testen of er voldoende animo is. Deze kleinere, intiemere evenementen kunnen je eventmerk versterken en bezoekers aanmoedigen naar het hoofdevenement te reizen.

Achterhaal wie geïnteresseerd waren, maar niet zijn gekomen

Je bezoekersgegevens kunnen je helpen gebruik te maken van trends in de bezoekersaantallen van je evenement. Maar hoe kun je mensen identificeren die je evenement zouden willen bijwonen, maar niet kunnen komen vanwege hun locatie?

Gebruik een webanalysetool zoals Google Analytics om te ontdekken wie deze mensen zijn. Met dit gratis platform kun je bijhouden wie je evenementenpagina bezoeken, wie tickets kopen en hoe mensen op jouw pagina terecht zijn gekomen.

Stel je voor dat je een consumentenbeurs organiseert die ieder jaar hét gespreksonderwerp in de industrie is. Mensen reizen vanuit het hele land naar jouw evenement, maar je merkt dat er maar weinig internationale bezoekers bij zijn.

Met behulp van een tool als Google Analytics kun je zien in welke landen, regio’s of steden webbezoekers zich bevinden. Je zult misschien ontdekken dat er mensen aan de andere kant van de wereld geïnteresseerd zijn in je evenement.

Werp je net breder uit met social media

Social media biedt je een andere rijke bron van data om te bepalen wie er geïnteresseerd zijn in je evenement.

Met de doelgroep statistieken van Facebook kun je bijvoorbeeld mensen analyseren die met je evenementenpagina zijn verbonden. Zo kun je een overzicht krijgen van de locaties van je fans en volgers. Als je evenement Twitter-volgers heeft, kun je uit de Twitter analyse tool afleiden in welke regio’s en plaatsen je volgers zich bevinden.

En weet je wat het beste is van social media? Je kunt volgers rechtstreeks vragen of ze willen dat jij naar hun stad of regio komt.

Doe meer met je evenementdata

Met de technologie die je gebruikt om je evenement te organiseren, wordt een ongelooflijke hoeveelheid data verzameld. Ontdek hoe je die informatie in waardevolle inzichten kunt omzetten, of hoe je op basis hiervan actie kunt ondernemen, in de 4 geheimen van datagestuurde marketing voor muziekfestivals.