Je hebt maanden besteed aan het zorgvuldig organiseren van het perfecte evenement. Je aanbod in eten en drinken is om te watertanden, je line-up is fenomenaal en je hebt veel aandacht besteed aan design en bezoekerservaring.

Maar zodra je ticketverkoop start… stilte. Het zou storm moeten lopen, dus waarom koopt niemand een ticket?

Mogelijk heb je één van deze veelvoorkomende fouten begaan tijdens de organisatie van je evenement. Dit zijn 10 verkeerde manieren om je evenement uitverkocht te krijgen.

1. Massamarketing om je evenement uitverkocht te krijgen

Het is maar al te verleidelijk om je hele mailinglijst te bestoken met e-mails, maar dit is lang niet zo effectief als gerichte promoties gebaseerd op je evenementdata.

Met informatie uit enquêtes kun je te weten komen wat bezoekers wel en niet goed vinden aan je evenement. En met data over websiteverkeer, conversiepercentages en interactie met je content, kun je jouw promotietactieken aanpassen om te zorgen dat de juiste mensen op het juiste moment de juiste informatie krijgen.

Je bezoekersdata biedt ook inzicht in waarom mensen tickets kopen, of waarom juist niet.

2. Alles op eigen houtje doen

Een van de beste manieren om te zorgen dat je evenement uitverkocht raakt, is door samen te werken met bekende merken. Deze merken hebben al een aanhang en je kunt profiteren van hun loyale fanbase. Met de juiste partnerships zorg je ervoor dat deze fans ticketkopers worden en ieder editie van je evenement terugkomen.

Helaas is het niet altijd even gemakkelijk om sponsoren te strikken. Bekijk deze tips over het aantrekken van sponsoren voor je evenement.

3. Je locatie aan het toeval overlaten

Bij de meeste clubs moet je drie tot zes maanden van tevoren de locatie vastleggen. Grotere locaties (waar je bijvoorbeeld je bierfestival kunt houden) moet je zelfs een jaar van tevoren boeken. Als je het proces niet vroeg genoeg start, is je favoriete locatie (en misschien zelfs je tweede en derde keus) waarschijnlijk al geboekt.

Wil je een groot publiek aantrekken, gebruik je locatie dan in je voordeel. Of het nu om een exclusieve locatie of een grote zaal gaat, je locatie kan hoge verwachtingen wekken bij je bezoekers.

4. Erop rekenen dat mensen naar je website komen

Als je geen tickets verkoopt op sites waar je doelgroep sowieso al tijd doorbrengt, zal je evenement in geen geval uitverkocht raken. Distributed commerce, de verkoop van je tickets op verschillende websites, wordt meestal over het hoofd gezien als een manier om ticketverkoop te stimuleren.

Het is ook een van de meest effectieve manieren om te zorgen dat je verkoop vanaf het begin af aan goed verloopt. Zorg dat je evenement zichtbaar is op de sites waar bezoekers op vertrouwen om plannen te maken. Zo trek je potentiële kopers aan via hun favoriete sites en apps.

5. Eén keer per week een berichtje op social media zetten

Social media is een makkelijke manier om in contact te komen met mensen. Tot een kwart van het verkeer naar de ticketing- en registratiepagina’s op Eventbrite komt voort uit social media. Maar als je social media slechts één keer per week gebruikt, of erger nog, als je niet op de juiste platforms zit, loop je jouw belangrijkste publiek mis.

Als je tickets verkoopt, maar niemand weet ervan, krijg je jouw evenement dan uitverkocht? Waarschijnlijk niet.

Door je marketingstrategie op social media aan te scherpen, kun je het verkeer naar je ticketing- en registratiepagina verhogen en meer van die weergaven omzetten in verkochte tickets. Weet je niet zeker welke platform het meest geschikt voor je evenement is? Hier leer je alles wat je moet weten over social media voor evenementen.

6. Rekenen op organisch bereik op Facebook

Met 10,8 miljoen actieve gebruikers in Nederland is Facebook een sterke marketingtool. Maar met zoveel gebruikers is het moeilijk om te bepalen of je evenement de juiste doelgroep bereikt. Als je meer tickets of registraties wilt verkopen, is het essentieel om je op het juiste publiek te richten met Facebook-advertenties. Goede targeting verhoogt het aantal conversies en verlaagt zelfs het bedrag dat je aan marketing uitgeeft.

Gebruik je geen remarketingstrategie, dan loop je heel wat verkochte tickets mis. Remarketing van mensen die al in je evenement geïnteresseerd waren, verhoogt de kans dat ze zich registreren of een ticket voor je evenement kopen met 70%.

7. Je website ontwikkelen voor desktop

Een mobielvriendelijke website is niet langer optioneel, het is essentieel. Google is gestart met de met de Mobile First Index. Als je website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, levert dat lagere zoekresultaten op.

Naast de slechte ranking in zoekmachines, kunnen mensen afhaken op je website, nog voordat ze tickets hebben gekocht. Dat is een flink groep mensen die anders misschien naar je evenement waren gekomen.

Maak je webpagina mobielvriendelijk zodat bezoekers deze gemakkelijk kunnen openen en vanaf ieder apparaat probleemloos tickets kunnen kopen.

8. Alleen een e-mail sturen bij de start van de ticketverkoop

In een ideale wereld zou een e-mail bij de start van je ticketverkoop op een organische manier enthousiasme op moeten wekken voor je evenement. Helaas is de realiteit anders. Je moet herhaaldelijk content maken over je evenement en het onder de aandacht van potentiële bezoekers brengen. Schrijf blogberichten en stuur ze naar je publiek via een wekelijkse nieuwsbrief.

Als je jouw evenement niet voldoende waardeert om het te promoten, kun je ervan op aan dat mensen het niet genoeg zullen waarderen om tickets te kopen. Het is een beginnersfout om geen hype te creëren rond je eigen evenement. Je mag je best trots zijn op jouw concept, zolang je die beloften maar kunt waarmaken.

9. Een week voor het evenement naar de pers gaan

Naast het genereren van je eigen content, kun je het belang van de pers niet negeren. Om het meeste uit je advertenties te halen en je evenement uitverkocht te krijgen, moet je ook een uitgebreide PR-strategie hebben.

Met de juiste aanpak verhoogt je PR interesse en aanwezigheid op je evenement. Pak je het niet goed aan, dan krijg je geen enkele media-aandacht en wordt het erg moeilijk om al je tickets verkocht te krijgen.

10. Kopers vragen om in te loggen

Als je echt wilt dat je evenement uitverkocht raakt, moet je zorgen dat bezoekers gemakkelijk tickets kunnen kopen. Eén op de vier online kopers haakt af wanneer ze een account moeten maken. Bij ieder extra veld in het bestelproces haakt nog eens één op de tien kopers af.

Kijk naar je ticketingproces. Zijn er meer dan vijf stappen? Moeten ticketkopers een account aanmaken? Blijken er extra kosten te zijn aan het einde van het aankoopproces? Als het antwoord op deze vragen ‘ja’ is, kun je een uitverkocht evenement wel vergeten.

Dit zijn tien veelvoorkomende fouten die evenementorganisatoren maken bij het promoten van hun evenement. Als je verkeer naar je ticketingpagina wilt verhogen en deze belangstelling in verkochte tickets wilt omzetten, lees dan onze gids voor De 10 beste manieren om je evenement uit te verkopen.