Worden je social media posts niet gezien? Verdwijnen ze in de dagelijkse massa aan berichten die op ieders newsfeed voorbijkomen?

Er is geen garantie dat je toffe social media posts je eigen volgers bereiken, laat staan nieuwe mensen. De newsfeed is al een drukke plek en daarnaast geven social media netwerken ook nog eens actief prioriteit aan content van gebruikers ten opzichte van bedrijven en merken. Wat ten nadele komt van jouw organische social media berichten.

Als je wilt opvallen en je bereik wilt vergroten, is het de moeite waard geld te investeren in betaalde advertenties op social media. Hier vind je drie eenvoudige stappen om aan de slag te gaan.

Stap 1. Identificeer je doelgroep

In tegenstelling tot een tv-spot tijdens de finale van The Voice is social media uiterst precies. Je kunt zelfs nauwkeurig meten hoeveel verkeer elke advertentie genereert en alleen betalen wanneer mensen op je pagina belanden. Dit wordt ook wel ‘pay-per-click’ genoemd.

Categoriseer je doelpubliek op interesse, leeftijd, geslacht en gedrag. Neem je huidige bezoekers als basis voor dit profiel. Als je een week lang verschillende sociale netwerken en doelgroepen hebt getest, kun je jouw budget aan de advertenties met de beste resultaten besteden zodat je je budget inzet waar het het meest effectief is.

Hoe meer je over je huidige bezoekers weet, hoe beter je mensen met een vergelijkbaar profiel of gedrag op Facebook en Twitter kunt identificeren. Vervolgens kun je dan je advertenties op hen te richten. Dat wordt ook wel ‘lookalike targeting‘ genoemd. Dit is een effectieve manier om een nieuwe groep mensen te bereiken waarvan het het meest waarschijnlijk is dat ze naar je evenement zullen komen.

Als je Eventbrite gebruikt, kun je profiteren van onze integraties met Stagelink en ToneDen. Dit zijn tools voor geautomatiseerde advertenties op Facebook, Instagram en Twitter. Zo kun je gemakkelijk je evenement promoten en je richten op de mensen waarvan het het meest waarschijnlijk is dat ze naar je evenement willen komen.

Stap 2. Experimenteer met je content

Experimenteer tijdens de eerste weken waarin je betaald adverteert met verschillende soorten content op elk sociaal netwerk, inclusief foto’s en video’s. Zo kun je zien wat waar het beste werkt. Misschien kom je er wel achter dat je Facebook-volgers wat meer inhoud willen dan die 140 tekens op Twitter.

Herhaal de berichten met de hoogste mate van betrokkenheid en je zult de resultaten beginnen te zien.

Stap 3. Gebruik realtime analytics om prioriteiten te stellen

In deze stap is het tijd voor een wetenschappelijke benadering, zeker als je wilt gaan investeren in advertenties. Elke organisator droomt van een hogere ticketverkoop tegen lagere kosten. En dat mag! Met de juiste data kun je jouw impact op elk sociaal netwerk in cijfers uitdrukken om te zorgen dat elke cent verstandig wordt besteed.

Door je social media statistieken en de analytics van je ticketplatform naast elkaar te leggen kun je precies volgen wie kijkt, reageert en koopt. Kom erachter waar je ticketkopers vandaan komen (Facebook, Twitter of Instagram) door unieke trackingpixels aan je evenementpagina toe te voegen. Zet vervolgens extra in op de social media netwerken die de hoogste ticketverkoop genereren.

Voor een meer compleet overzicht van je online promotie kun je met Google Universal Analytics zien welke weg mensen afleggen voordat ze je ticketpagina bereiken.

Blijf leren over betaalde advertenties

Nu je alles weet over advertenties op social media, is het tijd om je expertise te vergroten voordat je meer geld gaat uitgeven. Wil je meer weten over adverteren op facebook? Download dan dit tipsheet: Facebook gebruiken voor de marketing van je evenement.