Om te blijven opvallen, moet je als evenementorganisator voorop lopen in trends en innovaties. Of het nu gaat om een groot muziekfestival of een intieme wijnproeverij, je moet een manier vinden om je evenement origineel te houden.

De originaliteit van een evenement bepaalt voor millennials of ze al dan niet aanwezig zullen zijn, dus originaliteit is voor ieder type evenement essentieel om eruit te springen.

Millennials besteden hun tijd en geld op evenementen steeds meer aan ervaringen. Meer dan drie op de vier millennials geven liever geld uit aan een ervaring of evenement dan aan iets materieels.

Loop de kans dus niet mis om deze invloedrijke groep naar je evenement te trekken. Wil je blijven zorgen dat millennials blijven terugkomen naar je evenement?  Hou dan de volgende vier trends in het achterhoofd.

Gebruik social media om een hype te creëren en een community op te bouwen

Of je nu je ticketverkoop wilt verhogen of belangrijke sponsors wilt strikken, social media zijn een integraal onderdeel van je succes. Uit nieuw onderzoek blijkt dat de helft (50%) van de bezoekers een festival o.a. via social media heeft ontdekt. En 69% van de hardcore festivalgangers zeggen dat ze hun vrienden up-to-date houden over aankomende muziekfestivals.

Maak het bezoekers gemakkelijk om hun ervaringen te delen. Huur een fotocabine waarin fans niet alleen foto’s, maar ook korte filmpjes en gifjes kunnen maken om ze vervolgens rechtstreeks vanuit de cabine te posten. Je kunt ook Snapchat-geofilters maken die betrekking hebben op je festival, zodat bezoekers op hun foto’s kunnen laten zien waar ze zijn.

Betrek millennials voor, tijdens en na je evenement via een promotie of weggeefactie op social media. Probeer een van deze strategieën:

  • Retweet om te winnen: vraag volgers een specifieke tweet te retweeten om kans te maken op een prijs. Om je Twitter-publiek te laten groeien, geef je in je tweet aan dat gebruikers je moeten volgen en retweeten om kans te maken.
  • Hashtag-wedstrijd: stimuleer leuke, door je publiek gecreëerde content door je volgers foto’s op Twitter en/of Instagram te laten posten met een specifieke hashtag van jouw evenement.
  • Snapchat-tekening: spoor je Snap-volgers aan zich van hun creatieve kant te laten zien door een themagebonden Snapchat-tekening naar jouw account te sturen.

Investeer in het beste eten en drinken

Steeds meer organisatoren van festivals houden zich bezig met betere stands voor eten en drinken. Ook bezoekers vinden dit aspect belangrijk.

Hoe meer opties voor eten en drinken je bezoekers hebben, hoe blijer ze zijn. Maar er is ook een strategische reden om eten aan te bieden op je festival: 84% van de foodfestivalbezoekers zal tijdens een evenement foto’s van eten posten.

Geef een meerwaarde aan je festival door voedselgerelateerd entertainment aan te bieden. Betrek je publiek met interactieve activiteiten zoals kookdemonstraties of -wedstrijden. Als je het groots wilt aanpakken, kun je een sterrenkok laten komen of een populair plaatselijk restaurant inhuren voor de catering.

Organiseer veelzijdige evenementen

Millennials zijn op zoek naar meer dan alleen een leuke tijd wanneer ze ervoor kiezen naar een festival te gaan. Vaak zijn ze op zoek naar iets specifiekers: een nieuwe of unieke manier om hun dagelijkse interesses te voeden.

Je bezoekers hebben talloze mogelijkheden om hun tijd door te brengen, en al evenveel passies. Een bezoeker kan bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in bier, comedy én anime, wat betekent dat er geen enkel evenement is dat aan al die interesses voldoet.

Neem een voorbeeld aan het Amerikaanse evenement Wanderlust, dat een mindfulness-retraite combineert met een 5-kilometerloop, yoga en meditatie. Wanderlust biedt een scala aan activiteiten die veel verder reiken dan lichaamsbeweging. Bezoekers kunnen zich helemaal laten gaan tijdens een rockconcert, op een avontuurlijke wandelexcursie gaan of naar lezingen luisteren van mindfulnessexperts.

Millennials zijn bereid meer te betalen voor een geüpgrade ervaring

De ticketprijs blijft belangrijk, maar millennials zijn bereid om extra geld uit te geven voor een geweldige ervaring. Hoewel heel wat organisatoren denken dat mensen alleen naar food- en drinkfestivals gaan omdat ze gratis zijn, zegt ongeveer de helft van de millennials dat ze bereid zijn te betalen voor zo’n festival.

Bezoekers voelen zich het meest aangetrokken tot arrangementen die hen toegang geven tot een exclusieve community. Sommige mensen zijn bereid om meer dan twee keer zoveel te betalen als de reguliere ticketprijs om toegang te krijgen tot VIP-lounges met artiesten. Gratis drankjes en VIP-tribunes zijn ook populair en dragen bij aan het creëren van een exclusieve communityruimte waar bezoekers zich kunnen ontspannen en vermaken.

Er zijn een aantal dingen waarmee je rekening moet houden wanneer je jouw VIP-aanbod opstelt. Bijvoorbeeld: Hoe je frustraties voor VIP’s (zoals lange rijen, geen garderobe etc.) kunt weghalen, en hoe je elementen kunt toevoegen die de ervaring verbeteren. Als je het goed aanpakt, kun je met VIP-arrangementen je bezoekers de precies die ervaring bieden waarnaar ze op zoek zijn, tegen exact de prijs die ze bereid zijn te betalen.

In een verzadigde markt worden evenementen die niet snel evolueren irrelevant. Je kunt niet op de lauweren van een uitverkocht evenement rusten. Om het de volgende keer weer uitverkocht te krijgen, moet je voortdurend je bezoekerservaring verbeteren, nieuwe doelgroepen bereiken en je concurrentie de baas blijven. Gebruik deze gids om evenementgerelateerde trends te verkennen die de toekomst bepalen, en te leren hoe je er je eigen draai aan geeft.