Eventplanning draait meestal om het organiseren van een event dat jouw merk of bedrijf vertegenwoordigt. Maar we staan er vaak niet bij stil welke invloed ons event heeft op het persoonlijke merk van onze bezoekers.

Meer dan 54% van de millennials bezoekt een event om dit te kunnen laten zien op social media. Mensen posten foto’s online om op hun social mediaprofielen een bepaald beeld te schetsen. Wil je mensen aanmoedigen foto’s van je event te delen? Zorg dan dat ze er geweldig uitzien met foto’s waarop ze het reuze naar hun zin hebben.

Hier zijn 5 tips om te zorgen dat je volgende event nog vaker wordt gedeeld op social media:

1.Borden

Heeft je event een hashtag? Maak deze dan goed zichtbaar! Als mensen niet weten dat je een hashtag hebt, verzinnen ze er meestal zelf een of gaan ze er helemaal aan voorbij. Dat kan ervoor zorgen dat opmerkingen en reacties van vrienden eerder over de foto gaan dan over je event. Het is een goed idee om je hashtag op uitnodigingen en tickets te plaatsen, maar vergeet niet je hashtag ook op borden te zetten zodat deze altijd ‘top of mind’ is bij je bezoekers terwijl ze snappen of tweeten. Bovendien is dit een uitgelezen kans om de social media pagina’s van je event te promoten, wat dan weer de kans vergroot dat je wordt getagd.

2. Fotozones

Zijn er mooie plekjes die gewoon vragen om een foto? Zo niet, maak je geen zorgen. Je kunt zelf fotogenieke plekjes creëren in specifieke zones waar bezoekers langslopen. Een achtergrond met attributen en goede belichting staat garant voor bezoekers die stoppen voor het maken van een coole foto.

3. Goede esthetiek

De styling van je event is erg belangrijk als je wilt dat bezoekers foto’s van je event delen. Van verlichting en decoratie tot de presentatie van eten en drinken, elk klein detail telt. Laten we foodfestivals als voorbeeld nemen: Mensen komen massaal naar je event om lekkere hapjes te eten. Het eten wordt echter vaak haastig geserveerd in goedkope papieren bakjes. Als het eten er niet fotogeniek uitziet, willen mensen het niet in hun nieuwsfeed. Heb je hier geen controle over, zorg dan voor interessante alternatieven die wel aantrekkelijke foto’s zullen opleveren, zoals displays, workshops of optredens.

4. Hoogwaardige kwaliteit foto’s

Richt je niet alleen op klikgrage gasten, maar investeer ook in een goede fotograaf voor foto’s van hoge kwaliteit. Fantastische foto’s waarop je gasten er op hun best uitzien zijn perfect voor Facebook-albums. Mensen zijn veel eerder geneigd om zichzelf te taggen of foto’s te delen als deze flatterend zijn. Als de belichting op je event niet ideaal is, of de ruimte niet geschikt is voor smartphonefotografie, is een fotograaf essentieel voor goede foto’s die je bezoekers wel willen delen.

5. Wedstrijden

Het is een populaire Instagram-trend mensen te vragen een foto te ‘regrammen’ om deze mee te laten doen aan een wedstrijd. Helaas komen deze berichten vaak over als spam en vinden volgers ze vervelend, wat velen van deelname weerhoudt. Als je meer content en unieke foto’s online wilt, kun je een fotowedstrijd houden waarbij de beste foto met jouw eventhashtag een gesponsorde prijs kan winnen. Dit zal niet alleen voor meer foto’s zorgen, maar zal iedereen ook aanmoedigen de perfecte foto te maken.

Wil je weten welke social-mediakanalen het meest effectief zijn voor eventmarketing? Lees onze uitgebreide gids om dit te weten te komen.