Wat willen sponsoren? Stel jezelf deze vraag en je bent al goed op weg om sponsoren binnen te halen. In deze blog geven we je vijf belangrijke drijfveren voor merken die op zoek zijn naar sponsormogelijkheden. Hou ze in je achterhoofd wanneer je sponsoren benadert: ze kunnen je helpen de voordelen van sponsoring van je event over te brengen.

1. Zorg voor naamsbekendheid

Merken zullen je event veelal willen sponsoren om hun doelgroep te bereiken. Dit geldt met name als ze relatief nieuw op de markt zijn en je bezoekers kennis willen laten maken met hun product of service. Nieuwkomers onder de merken zijn hierbij vaak gebonden aan een beperkt budget, waardoor ze op zoek gaan naar kleinere events met lagere sponsorkosten.

Maar ook een gevestigd merk kan interesse hebben in het sponsoren van je event, bijvoorbeeld om een nieuwe doelgroep te bereiken. Bedenk daarom goed welke doelgroep jij de sponsor kan bieden.

2. Verhoog de verkoop van een product

Voor sommige sponsoren is alleen naamsbekendheid niet genoeg. Zij zullen je event willen sponsoren als ze de kans krijgen hun product of service in de hand van je bezoekers te drukken, meestal door hen een gratis sample aan te bieden.

Het binnenhalen van deze sponsoren hangt echter sterk af van jouw vermogen om aan de afspraak te voldoen. Zo zijn sponsoren van eten en drinken niet geïnteresseerd zijn in sponsormogelijkheden waarbij geen eten of drinken aan bezoekers mag worden geserveerd. Controleer dit dus bij je eventlocatie voordat je een contract ondertekent.

3. Herpositioneer hun merk

In tegenstelling tot andere vormen van marketing en reclame kan je event een bijzonder sterke invloed hebben op de publieksperceptie van een merk. Uglow vertelt hoe een automerk eventsponsoring heeft gebruikt om het beeld dat Amerikanen van het merk hebben, te veranderen en het merk te helpen op hun markt te concurreren.

Zo begon Hyundai met het sponsoren van golftoernooien en andere prestigieuze events te sponsoren, om het merk een meer luxere uitstraling te geven.

Vraag tijdens je eerste besprekingen met een potentiële sponsor naar hun doelen en uitdagingen. Terwijl je naar hun antwoorden luistert, zie je misschien een unieke kans om het merk bij hun doelgroep in een ander daglicht te stellen.

4. Blokkering van concurrentie

Inzicht in de concurrentie van je potentiële sponsor is erg belangrijk. Je event kan een merk niet alleen helpen bij het herpositioneren van hun product of service, het kan hen ook een kans geven om de concurrentie voor te blijven.

Stel bijvoorbeeld dat de concurrent van je sponsor reclamespotjes op tv gebruikt en in elke grote stad billboards heeft staan. Je event vormt een unieke kans om het product van je sponsor bij de doelgroep in handen te krijgen en mogelijk een groter marktaandeel te veroveren.

Kijk naar je lijst met potentiële sponsoren, bedenk wie hun concurrenten zijn en zoek uit of zij een event zoals het jouwe sponsoren. Als een merk zich op een sterk concurrerende markt bevindt, kun je hun de kans bieden om hun klant ergens te bereiken waar hun concurrent niet aanwezig is.

5. Maatschappelijke verantwoordelijkheid

De laatste (maar daarom niet minder belangrijke) drijfveer voor merken die op zoek zijn naar eventsponsoring, gaat over meer dan alleen maar geld verdienen. In plaats daarvan willen ze je event sponsoren omdat het hun merk verbindt aan een doel of missie waar hun klanten veel waarde aan hechten.

Stel het perfecte voorstel op

Sponsoring is een partnerschap tussen je event en je sponsoren. Het moet tweerichtingsverkeer zijn, waarbij je oprechte interesse toont in de doelstellingen van de sponsor en hoe je hen kunt helpen die te bereiken. Met een goed begrip van de behoeften en doelstellingen van een potentiële sponsor ben je in een betere positie om een perfect voorstel op te stellen en waardevolle sponsorcontracten binnen te halen.