De wereld van festivals, venues en organisatoren wordt steeds complexer en de strijd om de bezoeker is hevig. Eventbrite neemt als open event platform een voortrekkersrol in het beantwoorden van de groeiende vraag naar flexibiliteit, efficiency en marketingpower. Bekende en belangrijke software- en social media platformen zoals MailChimp en Spotify laten zich gemakkelijk koppelen met Eventbrite. Maar ook Prism.fm, handige software voor het managen van je productie, maakt deel uit van de ruim 100 integratiepartners. “Al vanaf het begin is Eventbrite ontworpen als een open event platform. Dat zorgt ervoor dat wij niet alleen zelf nieuwe features ontwikkelen, maar ook dat partners als Facebook en Spotify ons als eerst weten te vinden en dat nieuwe, veelbelovende startups als Prism.fm en OK-app geïntegreerd zijn”, zegt Jasper Dijkstra, commercieel directeur van Eventbrite Benelux. Hij geeft zijn visie op de kracht van een open event platform en de toenemende behoefte van festivals en venues om controle te krijgen over hun ticketverkoop.

Je omschrijft Eventbrite als een open platform. Wat bedoel je daarmee?

Een open platform zijn betekent in het geval van Eventbrite dat we eenvoudig kunnen koppelen met andere platformen, apps en toepassingen. Dit biedt onze klanten de flexibiliteit om hun favoriete tools aan Eventbrite toe te voegen. Zo kan iedereen op zijn eigen manier zijn festival of venue managen en promoten. Daardoor zijn we veel meer een hub die de beste technologie bij elkaar brengt in plaats van uitsluitend een ticketing platform.

Waarom is dit belangrijk voor de live entertainmentindustrie?

Iedereen wil volle zalen, maar er is steeds meer concurrentie. Een open platform kan een cruciale rol spelen voor het succes van festivals en organisatoren.
Door data realtime inzichtelijk te hebben, kun je op tijd bijsturen en bijvoorbeeld met je marketinginspanningen focussen op de kanalen die het best werken om meer tickets te verkopen. Operationeel wil je dat iedereen altijd toegang heeft tot juiste en relevante informatie om optimaal te kunnen presteren. Eventbrite is dus steeds meer een samenwerkingsplatform, waar het algemene management, de event manager, de marketeer, het onsite team en zelfs externe partijen op te vinden zijn. Dat is natuurlijk erg efficiënt. Flexibiliteit is erg belangrijk. Wij bieden organisatoren de mogelijkheid om hun favoriete tooling aan Eventbrite te koppelen en daar draait het om.

Kan je wat voorbeelden noemen van tooling waarmee organisatoren Eventbrite koppelen?

Trix, een van de grootste poppodia in België, gaat gebruik maken van Prism.fm. Met deze tool kun je eenvoudig je productie managen. Van zaalhuur, agenda’s, offertes. Zodra je productie is bevestigd kun je dit event automatisch pushen naar Eventbrite. Andere voorbeelden zijn OK-app en de The Close App. Dit zijn mobiele oplossingen waarmee je het engagement van je bezoekers kunt verhogen. OK-app is een soort wallet waarbij je veilig mobiel toegang hebt tot je betaalpassen en andere dingen zoals een ticket. Op het festival We Are The Future konden bezoekers die hun ticket in de OK-app bewaarden via de VIP-ingang naar binnen. Ook kun je iets weggeven binnen de app. Bijvoorbeeld een digitaal drankmuntje.

Je noemt Spotify en Instagram als een van de bekende partijen waarmee Eventbrite is geïntegreerd. Hoe werkt dat?

We hebben inderdaad vergaande integraties met Spotify en Instagram. Dit helpt onze klanten enorm bij het bereiken van potentiële bezoekers. Het is namelijk steeds lastiger om mensen naar je event pagina te dirigeren. Je kunt veel beter je tickets aanbieden op de plek waar de doelgroep zich al bevindt. En dat is op social media. Zo kun je in het geval van een muziekevenement op Eventbrite vanuit je eigen dashboard al een koppeling maken met het Spotify-account van de optredende artiest. Op die manier bied je luisteraars direct een ticket aan. Op Instagram konden we als eerste event platform de “get tickets”-button toevoegen en in-app aankopen van tickets mogelijk maken. Hierdoor hoeven de mensen die tickets kopen Instagram niet te verlaten. Dat geeft je ticketverkopen echt een boost. Sinds kort kunnen klanten van Eventbrite in Amerika, Canada en Australië ook tickets verkopen via YouTube. We hopen dat klanten in Nederland en België daar binnenkort ook mee beginnen. En die kans is groot.

We hebben het vooral gehad over digitale ontwikkelingen, welke innovaties zie je on site?

We krijgen erg enthousiaste reacties op onze Organizer App. Je kent het wel, als je veel onderweg bent en van afspraak naar afspraak gaat dan wil je snel toegang hebben tot de belangrijkste informatie. Vanaf de start van de ticketverkoop geeft onze Organizer App realtime inzicht in het verloop van de kaartverkoop. Op de dag van het evenement kun je deze ook syncen met ticketverkoop aan de deur en zelfs gebruiken als scanapparatuur bij de entree. Zo maken we onze technologie en belangrijke inzichten beschikbaar waar je ook bent.

Over Jasper Dijkstra: Jasper (40) is commercieel directeur bij Eventbrite en al meer dan 15 jaar actief in de entertainmentindustrie. Hij verdiept zich graag in de laatste ontwikkelingen op het gebied van event tech en deelt zijn ervaringen en expertise met regelmaat in interviews en tijdens conferenties.

DE BESTE TOOLS OM EVENTBRITE MEE TE KOPPELEN

Instagram: Met 5 miljoen Nederlandse gebruikers is Instagram een ontzettend belangrijk kanaal voor de verkoop van tickets.
Spotify: Voor muziekevenementen is Spotify dé plek om optredens te promoten en tickets te verkopen.
Prism.fm: Een handige tool om eenvoudig je productie managen, van zaalhuur, agenda’s tot offertes. Zodra je productie is bevestigd kun je dit event automatisch pushen naar Eventbrite.
OK-app: Je bezoekers per mobiel relevante aanbiedingen doen? Koppel Eventbrite dan met OK-app.
MailChimp: Zeg je e-mail dan zeg je MailChimp. En natuurlijk synct dit naadloos met Eventbrite.
HubSpot: Marketing automation is hot en veel marketeers werken met HubSpot. Hoe lekker is het dat je Eventbrite kunt koppelen.
Audience Republic: Mond-tot-mondreclame is nog altijd de sterkste vorm van marketing. En dat kan met behulp van deze tool helemaal digitaal.
SurveyMonkey: Met SurveyMonkey kun je je bezoekers vooraf en na een evenement het hemd van het lijf vragen.
WordPress: Bijna elke website is gebouwd met WordPress. Handig dat het daarom makkelijk integreert met Eventbrite.
The Close App: Een direct mobiel communicatiekanaal met je bezoekers. Deze app brengt je echt dichtbij je bezoeker.
Automate en Zapier: Met deze tools kun je online, zonder te coderen, applicaties aan elkaar verbinden of taken automatiseren.