Op scholen en universiteiten valt altijd wel iets te beleven. Studenten kunnen iedere dag weer kiezen uit een studentenfeest, talloze andere activiteiten en extra curriculaire bezigheden. Wil je een studentenpubliek aantrekken, dan heb je meer nodig dan een paar gratis drankjes.

Hier zijn 10 originele en innovatieve ideeën die het gemiddelde studentenfeest net wat interessanter maken en 4 manieren om aanwezigheid op je evenement te vergroten.

Ideeën voor je evenement die studenten zullen delen met vrienden

Colleges, bijeenkomsten en presentaties zijn allemaal dagelijkse kost voor studenten. Met deze Instagram-waardige ideeën zorg je dat studenten warm lopen voor jouw evenement:

  1. Hobby-workshops. Organiseer een workshop waar studenten zelf decoraties voor hun kamer kunnen maken, zoals plantenpotten, kussens of lijsten voor foto’s. Laat je inspireren op Pinterest, Instagram of Etsy voor de nieuwste trends.
  2. TEDx Talks. Wist je dat het iconische TEDx-forum voor ideeënuitwisseling begon als een campusevenement in 2009? Nu moedigt het platform studenten aan hun eigen versie van de digitaal geëvolueerde reeks lezingen op te zetten. Als je dit soort lezingen op video vastlegt, heb je alles wat je nodig hebt voor aandacht op social media (en misschien gaat je evenement wel ‘viral’). Bezoek de website en kom te weten hoe je een TEDx Talk op jouw school of universiteit organiseert.
  3. Maak kennis met de alumni. Laat alumni van de opleiding vertellen over de ‘echte wereld’. Vraag dan niet alleen degenen die in fantastische banen zijn beland, maar ook zij die ongewone dingen doen met hun universiteitsdiploma: oprichters van start-ups, kunstenaars, activisten en pioniers voor maatschappelijke verandering. Tip: zoek alumni die actief zijn op social media, want zij kunnen als influencers helpen bij de promotie van je evenement .
  4. Evenementen in het belang van de gemeenschap. Millennials laten online maar al te graag zien wat hun normen en waarden zijn, maar vinden het bezoeken van live evenement ook erg belangrijk. Nodig ze uit om die verandering te belichamen. Werk samen met een organisatie buiten de school of universiteit om een betekenisvol buurtevenement te promoten en organiseren. Organiseer bijvoorbeeld een grote schoonmaak van de buurt, een voorleesdag voor ouderen, of een vrijwilligersdag bij de voedselbank.
  5. Anti-stressactiviteiten. Studenten hebben te maken met stress. Organiseer een bijeenkomst die ook dienstdoet als een geïmproviseerde wellness-dag. Nodig masseurs, aromatherapie-experts en yogadocenten uit. Veel van deze professionals kun je vast in je eigen studentenbestand vinden.
  6. Netwerken, daten en coachen tegen de klok. Evenementen waarbij het tempo hoog ligt, zijn populair bij studenten: ze zijn spannend, productief, en verspillen geen kostbare tijd. Voor evenementorganisatoren zoals jij hebben ze nog een ander voordeel: ze vergen geen hoog budget. Alles wat je nodig hebt, zijn stoelen en goede gespreksonderwerpen.
  7. Dineren in stijl. Als je twee of meer studentencommissies bij elkaar brengt om samen te tafelen, zorg je voor levendige conversaties. Daarnaast is het voor studenten een leuke kans om zich eens in het chique te steken. En natuurlijk zorgt het voor prachtige, foto’s voor op social media.
  8. Koffiepraatje. Een informelere versie van het etentje. Studenten die de klok rond studeren, drinken non-stop koffie. Een koffiepraatje draait echter niet alleen om gratis bakkies leut. Het is een gelegenheid voor studenten om samen te komen en ideeën uit te wisselen of verhalen te vertellen, in een gezellige omgeving.
  9. Smartphone-filmfestival. Iedereen kan een korte film maken met de gebruiksvriendelijke digitale tools die vandaag de dag beschikbaar zijn. Verzin een thema en leg enkele basisregels vast wat betreft duur en onderwerp. Kies een dag om de inzendingen in een theateromgeving te laten zien. En beloof de winnaars dat hun film uitvoerig op social media zal worden gedeeld.
  10. Pop-up photobooths. Plaats photobooths om studenten aan te moedigen foto’s te maken die perfect zijn voor social media. Leg ook branded accessoires neer om jouw merk of organisatie naar voren te brengen.

Ervoor zorgen dat je de studenten bereikt

De eerste stap voor een geslaagd evenement is de studenten warm te maken met originele ideeën. De volgende stap is om die evenementen  ook daadwerkelijk te promoten.

Hier zijn een aantal promotietechnieken waar je misschien nog niet aan hebt gedacht:

  1. Andere organisaties inschakelen voor je marketing. Of er nu meerdere studentenorganisaties aan je evenement meewerken of niet, je kunt altijd profiteren van de bredere community om je evenement te delen. Kijk naar organisaties die populair zijn op social media. Zoek overeenkomsten die andere clubs ook zullen interesseren. Je filmfestival wordt misschien niet georganiseerd vanuit een kunstopleiding, maar gezien hun focus op creativiteit, zullen ze je waarschijnlijk wel helpen het te promoten.
  2. Facebook-evenementen. Vergeet de marketingkansen van een Facebook evenementen niet. Het draait niet alleen om het delen van evenementen met mensen die je al op Facebook volgen. Als je de juiste trefwoorden en afbeeldingen gebruikt, kan de bredere Facebook-community je evenement ook vinden.
  3. Geautomatiseerde advertenties op social media. Vandaag de dag is organische groei niet meer voldoende als het op marketing voor social media aankomt. Advertenties geven je online bereik een boost. Zelfs met een bescheiden budget voor online advertenties, kun je het juiste publiek bereiken.
  4. Geïntegreerd afrekenproces. Als mensen je evenement vinden op social media of platformen als Facebook, Spotify en Instagram mag het kopen van een ticket absoluut geen hindernis zijn. Zorg dat studenten zich rechtstreeks kunnen registreren op de site waar ze je evenement hebben ontdekt.

Goede ideeën en slimme social marketing zijn slechts stukjes in de puzzel van studentenevenementen. Als je in de juiste eventtechnologie investeert, krijg je een overzichtelijk platform vanwaar je al je activiteiten kunt lanceren.