De technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. Ook de evenementenbranche heeft hier voordeel van. Het nadeel is dat het veel tijd kost om alle ontwikkelingen bij te houden. Daarom zetten we de meest veelbelovende trends hier voor je op een rij. Zo ben je direct op de hoogte van dé tools op het gebied van marketing, communicatie en techniek die je evenement in 2019 naar een hoger niveau tillen.

Invloed van technologie is booming

Uit ons trendrapport voor de evenementenbranche 2019 blijkt dat het gebruik van technologie in onze sector gigantisch stijgt. Sommige technologiën zijn voor veel evenementorganisatoren in 2019 nog een brug te ver (zoals robots, drones en hologrammen), maar we zien dat het gebruik van andere tools enorm groeit.

Voor ons trendrapport hebben we ruim 300 Nederlandse en Belgische eventprofessionals gevraagd wat hun meest gebruikte eventtech tools – en de effectiviteit ervan – zijn. Hieronder vindt je de drie meest effectieve tools, die ook jij in 2019 niet mag missen:

1. Eventapps

In 2018 gebruikte het grootste gedeelte van de eventprofessionals mobiele apps. En dit aantal wordt in 2019 alleen maar groter. Ga maar na: van de grotere (muziek)festivals tot congressen en workshops, binnen elk genre maken evenementorganisatoren gebruik van mobiele apps om bezoekers een persoonlijke ervaring te bieden. Want via interactieve apps hebben bezoekers zelf in de hand hoe zij het evenement ervaren, waarbij ze tegelijkertijd precies weten wat er allemaal te beleven valt. Door de continue ontwikkeling van de eventapps, kunnen we hier in de toekomst nog veel toegevoegde waarde van verwachten.

2. Cashless betalen

Cashless betalen betekent het alléén accepteren van betaalpassen. De evenementenindustrie geeft hier een eigen invulling aan, door te werken met niet-traditionele betalingsmiddelen. Zoals bijvoorbeeld RFID polsbandjes of plastic munten. Dit zie je vooral op meerdaagse muziekfestivals. Cashless betalen werkt efficiënter en leidt tot een omzetstijging omdat het de drempel om ‘geld’ uit te geven verlaagt.

Maak je nu nog geen gebruik van deze technologie, dan loop je mogelijk omzet mis. Bedenk maar eens hoe vaak je zelf een aankoop hebt laten zitten omdat de rij bij de pinautomaat veel te lang was, of omdat je geen contant geld op zak had. Experimenteer daarom met mobiele betalingen zoals RFID, zodat bezoekers snel en gemakkelijk kunnen kopen.

3. Livestreaming

Investeren in een livestreaming strategie kan een groot verschil maken voor je evenement. Onderzoek laat namelijk zien dat kijkers 3x langer naar een live video kijken dan naar een opgenomen sessie. Ook je bereik is veel groter. Facebook live video’s krijgen maar liefst 10x zoveel likes en comments als reguliere video’s. Met livestreaming maak je je evenement dus toegankelijk voor iedereen en trek je daarnaast ook nog eens nieuw publiek voor volgende edities.

Technologieën waar de meeste groeipotentie in zit

De technologieën waar volgens ons onderzoek de meeste groei in zit, zijn: Crowdshaping, Geofencing en hologrammen. Dit is te verklaren doordat deze technologieën in 2018 nog nauwelijks werden gebruikt. In deze blog lichten we geofencing en crowdshaping even voor je uit:

Geofencing

Geofencing is het digitaal afbakenen van gebieden, waardoor je online een plek creëert waarbinnen je gericht onderzoek kan doen naar je bezoekers en klanten. Zo’n ‘hek’ kan zo groot zijn als een land of een stad, maar ook zo klein als een winkel of vertrekhal. Het is op die manier mogelijk om bezoekers die op je evenement komen online te volgen, een push te sturen en later te retargetten. Data uit geofencing helpt dus enorm om je evenement te verbeteren en helpt je inspelen op het behoud van je klanten.

Crowdshaping

Crowdshaping is het gebruiken en verzamelen van persoonlijke gegevens binnen een afgebakend gebied. Denk hierbij aan het verzamelen van data door middel van sensorgegevens afkomstig van draagbare polsbandjes of via de smartphones van de bezoekers. Dit biedt inzicht in hoe het publiek reageert op een product of dienst, hoeveel deelnemers een sessie bijwonen en voor hoelang, welke afspeellijsten bezoekers op hun smartphone hebben, enz. Met deze gegevens kun je de beleving direct aanpassen aan het gedrag en de wensen van je publiek, bijvoorbeeld door de achtergrond muziek aan te passen naar hun afspeellijsten of een sessie real-time extra promoten om meer publiek de zaal in te krijgen. Een goede tool om de ervaring van je bezoeker te verbeteren.

Met Augmented Reality en RFID zijn de meeste evenementorganisatoren al wel bekend. De verwachting is dan ook dat de toepassing van deze tools redelijk gelijk zal blijven. Heb je met deze tools nog geen ervaring? Dan zijn ze (ook) zeker de moeite waard om je in 2019 in te verdiepen.   

Hoe kies je je tools?

Natuurlijk zijn er nog tientallen tech tools die je tijd besparen en de bezoekerservaring van je evenementen helpen verbeteren. Maar hoe weet je wat voor jouw evenement werkt? En waar begin je? Begin met het bepalen van je prioriteiten en KPI’s en selecteer dan een aantal tools om te testen; quick and dirty . Zo merk je snel wat wel en niet werkt. Heb je je selectie gemaakt? Integreer ze dan met je registratie- of ticketingsysteem en onderzoek of de resultaten je geformuleerde KPI’s helpen behalen. Dan weet je waarmee je verder aan de slag wilt!

Het Eventbrite platform integreert met partners zoals WordPress, Hubspot, Mailchimp, Surveymonkey of Fielddrive en nog veel meer tools die nieuwe mogelijkheden bieden voor je evenementen en je helpen tijd te besparen

Meer lezen over trends in technologie én andere benchmarks uit de evenementenbranche? Download hier het Trendrapport 2019.