Je Facebook-evenement onder de aandacht brengen van de juiste doelgroep is zelfs voor de meest ervaren teams een hele uitdaging. De Facebook-algoritmen veranderen voortdurend zodat alleen de meest relevante content op de newsfeed van gebruikers verschijnt.

Als je meer tickets wilt verkopen en je ROI wilt verhogen, is het essentieel om je op het juiste publiek te richten. Goede targeting verhoogt het aantal conversies en verlaagt zelfs het bedrag dat je aan je advertenties uitgeeft. Maar hoe kun je dit doen?

Dat kan met iets wat Facebook ‘audiences’ oftewel ‘doelgroepen’ noemt. Hier volgt een overzicht van alles wat je moet weten over hoe je doelgroepen gebruikt om Facebook-gebruikers strategisch te targeten en slim te adverteren.

Wat is een Facebook-doelgroep?

Facebook-targeting gebeurt grotendeels door ‘doelgroepen’ van gebruikers te maken. Deze doelgroepen kunnen bestaan uit elk willekeurig deel van de twee miljard maandelijkse Facebook-gebruikers, waaronder je fans. Er zijn drie soorten doelgroepen (‘Opgeslagen’, ‘Aangepaste’ en ‘Vergelijkbare’) en elk heeft zijn eigen voordelen en situaties waarin je ze kunt gebruiken.

Opgeslagen doelgroepen

‘Opgeslagen doelgroepen’ is de standaard manier van Facebook om een doelgroep te maken die je kunt targeten. Als je eerder een campagne hebt gemaakt, is dit de standaardoptie voor targeting die door Facebook wordt aangeboden.

De optie ‘Opgeslagen doelgroepen’ gebruikt de ingebouwde criteria van Facebook (bijv. locatie, leeftijd, geslacht, demografische gegevens, interesses, enz.) om een groep mensen samen te stellen.

Als je bijvoorbeeld een technisch congres in Amsterdam organiseert, kun je ‘Amsterdam +50km radius’ voor locatie, ‘Alle’ voor geslacht en ’22-60′ voor leeftijd invullen. Je kunt je targeting nog verder verdiepen door criteria te selecteren zoals ‘werkgever aangeduid als technologie in hun Facebook-profiel’ of ‘interesse getoond in pagina’s die te maken hebben met startups’.

Er is een breed scala aan zeer specifieke criteria die je kunt gebruiken om je doelgroep te verfijnen. Houd er echter rekening mee dat hoe specifieker je targeting is, hoe kleiner je doelgroep wordt.

Wanneer gebruik je ‘Opgeslagen doelgroepen’? Als je doelmarkt groot is of als je een breed scala aan criteria hebt waardoor je gedetailleerde targeting kunt gebruiken.

Aangepaste doelgroepen

Vaak komt je doelgroep naar je website, maar kopen ze geen ticket bij hun eerste interactie. Hier komen ‘Aangepaste doelgroepen’ en retargeting van pas.

Retargeting houdt in dat je mensen die je website en/of ticketpagina al hebben bezocht, met advertenties gaat targeten. Retargeting van deze mensen geeft je een tweede (of zelfs derde) kans om ze terug te halen naar je website.

De optie ‘Aangepaste doelgroepen’ maakt retargeting op Facebook mogelijk. Ga als volgt te werk:

  1. Ga naar je ‘Advertentiebeheer’ en selecteer ‘Doelgroepen’ in het menu linksboven
  2. Kies ‘Doelgroep maken’ en vervolgens ‘Aangepaste doelgroep’
  3. In het menu dat verschijnt, selecteer je ‘Websiteverkeer’
  4. Stel de criteria voor je doelgroep in door mensen die bepaalde URL’s op je website hebben bezocht, op te nemen of uit te sluiten.
  5. Sluit iedereen uit die de pagina ‘bevestiging van aankoop pagina’ heeft bereikt, want zij hebben al tickets gekocht.

Zo kun je ze targeten met je advertenties:

  1. Stel het doel van je campagne in op het verhogen van je websiteconversies
  2. In de stap ‘Advertentieset’ typ je de naam van de aangepaste doelgroep die je hebt gemaakt.
  3. Geef aanvullende criteria op om je doelgroep verder te verfijnen.

Wanneer gebruik je ‘Aangepaste doelgroepen’? Om ‘top of mind’ te blijven bij mensen die al interesse hebben getoond in je evenement, maar nog geen ticket hebben gekocht.

Vergelijkbare doelgroepen

Met ‘Vergelijkbare doelgroepen’ (oftewel Lookalike Audiences) kun je meer mensen bereiken en je evenement bij nieuwe doelgroepen zichtbaar maken. Dit type doelgroep wordt door Facebook gegenereerd en bestaat uit gebruikers die qua demografische gegevens en gedrag vergelijkbaar zijn met een van je aangepaste doelgroepen.

Als je een vergelijkbare doelgroep op Facebook wilt maken, moet je eerst een aangepaste doelgroep maken van je websitebezoekers, nieuwsbriefabonnees of bestaande klanten. Je vergelijkbare doelgroep bestaat uit mensen die eigenschappen delen met je aangepaste doelgroep, maar volledig nieuw zijn.

Zo maak je er een:

  1. Ga naar de pagina ‘Doelgroepen’ in je ‘Advertentiebeheer’
  2. Selecteer het vakje voor de aangepaste doelgroep waarvan je een vergelijkbare doelgroep wilt maken. Selecteer vervolgens ‘Acties’ en ‘Vergelijkbare doelgroep maken’
  3. Selecteer de regio voor je targeting in het pop-upvenster
  4. Kies hoe breed de overeenkomst mag zijn (hoe kleiner het bereik, hoe groter de overeenkomst)
  5. Klik op ‘Doelgroep maken’

Wanneer vergelijkbare doelgroepen te gebruiken: Wanneer je het bereik van je Facebook-advertenties wilt uitbreiden naar mensen die statistisch gezien waarschijnlijk geïnteresseerd zullen zijn in je evenement.

Begin klein

Of je nu een beginner bent wat betreft Facebook-advertenties of een doorgewinterde social media marketeer, begin klein en test je strategie met je meest getargete publiek. Zo kun je jouw prestaties meten en bepalen wat wel en niet werkt. Experimenteer met targetingcriteria zoals leeftijd of interesse om te zien welke doelgroepen het meeste resultaat opleveren.

Wil je meer tips over het gebruik van Facebook-advertenties om je evenement bij je ideale doelgroep te promoten en interesse in ticketverkoop om te zetten? Download dan dit tipsheet: Facebook gebruiken voor de marketing van je evenement