Dit is een gastblog  van Ali Shakeri, CRO en mede-oprichter van ToneDen, een social marketing platform voor evenementen.

Een exclusieve wijnproeverij, een yoga festival en een netwerk cocktail zijn slechts een paar van de 20+ evenementen in je repetoir voor aankomend seizoen. Je staat te springen om ze bekend te maken. Het eerste evenement is over 90 dagen, dus het is tijd om je marketingcampagnes te starten. Facebook’s dagelijkse minimum voor betaalde advertenties is1. Je gaat rekenen:

90 dagen x 20 evenementen x €1 per dag =€1800

Met je totale advertentiebudget van slechts500 – en 20 evenementen om te promoten – zit je dus een beetje krap bij de kas.1 per dag is het absolute minimum, het komt niet eens in de buurt van de aanbevolen hoeveelheid om een beetje impact te maken. Zelfs als je het budget had, heb je niet genoeg tijd om in de komende maanden 20 verschillende campagnes aan te maken, te beheren en te volgen.

De meeste evenementorganisatoren die veel verschillende evenementen organiseren zijn over het algemeen magertjes. Een promotor of venue met meerdere evenementen om te promoten moet regelmatig een aantal moeilijke beslissingen nemen. Ze kunnen het zich niet veroorloven om1 per dag te spenderen aan elk afzonderlijk concert of evenement. In plaats daarvan moeten ze vaak noodgedwongen kiezen welke evenementen ze willen promoten en wanneer.

Een veelgebruikte strategie is het betalen voor advertenties op 2 momenten: wanneer kaarten in de verkoop gaan en vervolgens weer vlak voor het evenement. De rest van de tijd? Bijna niets – Qua advertenties en kaartverkoop. Maar er is een oplossing waar nog niet veel mensen vanaf weten: Dynamische Advertenties van Facebook.

Gebruik Facebook Dynamische Advertenties om al je evenementen in één campagne te promoten

Facebook biedt de perfecte oplossing voor de problemen van de doorgewinterde event-promotor. Facebook Dynamische Advertenties laten je effectief meerdere evenementen promoten naar geselecteerde doelgroepen binnen één advertentiecampagne. Voor promotors die verantwoordelijk zijn voor meerdere evenementen, zijn dynamische advertenties net een new-wave versie van de traditionele eventkalender. In plaats van een lange lijst met uitvoeringen en datums te scannen om interessante evenementen te vinden, krijgen kijkers de evenementen te zien waarvan Facebook al weet dat ze die het interessants zullen vinden. Nog beter, met Dynamische Advertenties bundelen promotors hun budgetten voor individuele evenementen in één effectieve campagne, zonder dat dit ten koste gaat van de unieke promotie van elk evenement. Het werkt zo:

  1. Maak een dynamische event advertentie-campagne aan via Facebook Ads Manager
  2. Upload een versie van je eventkalender, samen met afbeeldingen voor elk individueel evenement
  3. Facebook gebruikt zijn geavanceerde gegevens en algoritmes om informatie en afbeeldingen uit te wisselen, afhankelijk van de gebruiker aan wie de advertentie wordt getoond

Dezelfde advertentie kan een afbeelding van bieryoga weergeven aan een gebruiker die onlangs een ticketpagina van je bieryoga-festival heeft bezocht. Maar de advertentie kan ook je netwerkevenement zijn die wordt getoond aan een lokale zakelijke professional. Het is dezelfde advertentie, wat Facebook betreft. Maar voor de gebruiker is het een gepersonaliseerde en relevante advertentie.

En voor jou betekent dit meer gerichte reclame voor de prijs van één advertentiecampagne. Je kunt een dynamische event advertentie-campagne opzetten voor slechts1 per dag, deze vullen met elk evenement dat je produceert en dit gedurende het hele seizoen publiceren. Geen downtime meer, geen moeilijke beslissingen meer over welk van je evenementen de voorkeur heeft. Geweldig toch? Waarom had niemand je nog verteld dat dit mogelijk was?

De technische details van Facebook Dynamische Advertenties

De reden luidt waarschijnlijk als volgt: voor het opstellen en implementeren van Facebook Dynamische Advertenties is nogal wat technische kennis nodig. je kunt ze niet zomaar inschakelen. In plaats daarvan moet je:

  1. een ‘product feed’ of catalogus maken van je evenementen in een CSV-bestand waar Facebook jouw informatie uit kan halen.
  2. Facebook-pixels insluiten in je evenementpagina of website om na te gaan welke gebruikers welke evenementen bezoeken (buiten het Facebook-platform)
  3. Ervoor zorgen dat al je afbeeldingen voldoen aan de Facebook-richtlijnen voor dynamische advertenties

Het goede nieuws is dat je dit maar één keer hoeft te doen om al  je toekomstige evenementen te promoten. En als je opzoek bent naar een nóg eenvoudigere manier voor het instellen van Facebook Dynamic evenementen, dan is die optie er ook.

Automatiseer het maken van je dynamische event advertenties

Je organiseert 20 evenementen per seizoen – je hebt helemaal geen tijd om uit te zoeken hoe je een nieuwe advertentiestrategie moet opzetten. Het goede nieuws is dat je door de integratie van ToneDen met Eventbrite het hele proces kunt automatiseren. ToneDen haalt je evenementenkalender van Eventbrite en uploadt deze automatisch naar Facebook. De app zorgt voor het technische vuile werk. Het enige wat je hoeft te doen, is de app te verbinden met je pagina en beeldmateriaal te leveren. ToneDen zorgt ervoor dat organisatoren soms maar€ 1 per dag uitgeven aan Dynamic Event Ads en een gemiddeld rendement van80 per dag in bruto ticketverkoop zien. 

Klaar om je eerste dynamische event advertentie-campagne te beginnen? Vraag hier een demo met het ToneDen-team aan.

Eén campagne, één budget = meer kaarten verkocht, geen kostbare tijd verloren

Vereenvoudiging je promotieproces door Dynamische Advertenties van Facebook in te zetten via ToneDen en Eventbrite. Zo maak je je handen vrij voor belangrijkere zaken én automatiseer en optimaliseer je je social media advertenties, waardoor al je evenementen op de juiste momenten bij de juiste mensen terechtkomen. Als je meer inzicht wilt in hoe je je advertenties kunt organiseren en stroomlijnen, download dan het gratis template: Plan je marketing en advertentie activiteiten.