Het is moeilijk om op de hoogte te blijven van trends, vooral als je middenin de voorbereidingen van je volgende festival zit. Om je te helpen de vinger aan de pols te houden, bieden we je een rapport boordevol interessante feiten gebaseerd op enquêtes, interviews met experts en gesprekken met duizenden festivalliefhebbers. Lees dit blogartikel voor zeven belangrijke festivaltrends. Je komt te weten wat bezoekers nu van festivals verwachten en hoe ze de toekomst zien.

Festivaltrend nr. 1: 31% van de bezoekers wil RFID

In een enquête met 5.000 deelnemers die regelmatig naar muziekfestivals, foodfestivals, kunstevenementen en culturele expo’s gaan, zei 17% gewend te zijn aan een RFID-polsbandje om festivals binnen te gaan en op festival PIN-betalingen te doen. Maar bijna een derde zou graag RFID willen gebruiken om te kunnen betalen. Wat houdt ze tegen? Veel festivals geven hen die mogelijkheid niet.

Wil je weten of RFID handig is voor jouw festival? Lees er meer over in deze gids.

Festivaltrend 2: 83% van de mensen vertrouwt op aanbevelingen

Als het op reclame aankomt, is niets zo effectief als mond-tot-mondreclame. 83% van de ondervraagden zei dat ze aanbevelingen van vrienden en familie vertrouwen. En aangezien je dankzij social media altijd in contact staat met vrienden en familie, is het slim om hierin serieus te investeren. Hoe? Maak het jouw fans gemakkelijk om alles over je evenement met anderen te delen. Alle websites, blogs en e-mails moeten een duidelijke knop ‘Delen’ hebben.

En nu we het toch over social media hebben…

Festivaltrend 3: 5-7% van de Instagram-volgers gaat over op actie

Een onderzoek door TrackMaven uit 2016 bevat een aantal verhelderende conclusies over social media. Van alle grote social media platforms zijn gebruikers van Instagram het meest interactief. Voor iedere 1000 volgers van een Instagram-gebruiker, doen 50 tot 70 volgers iets met elk bericht van die gebruiker. Beperk je dus niet tot Facebook voor de promotie van je evenement, maar wees ook aanwezig op andere platformen als Instagram, LinkedIn en Snapchat.

Festivaltrend 4: 84% van de foodfestivalbezoekers post foto’s van het eten

Mensen die naar foodfestivals gaan, houden niet alleen van eten en drinken. Ze posten er ook graag over op social media. De meerderheid van de millennials (84%) zal waarschijnlijk foto’s van het eten delen tijdens een food evenement. Dat is onbetaalbare (gratis) marketing voor jou.

Festivaltrend 5: 99% van de millennials zal eten dat ze hebben tijdens een festival hebben ontdekt, aanbevelen

Over eten gesproken, 99% van diezelfde millennials zegt dat ze een wijnmaker, brouwerij of restaurant zouden aanbevelen als ze tijdens het festival iets van ze hebben kunnen proeven. Dit cijfer is een goede reden om sponsors, denk aan food of drankmerken, die twijfelen om ze alsnog over de streep te trekken.

Festivaltrend 6: 80% van de festivalgangers zal voor beacon technologie kiezen

Location based technologie is een geweldige manier om op de juiste plaats en op het juiste moment met bezoekers te communiceren. Dit gaat via zogenaamde beacons en dit is dan ook een geweldige manier om inzicht te krijgen in de publieksstroom en de populariteit van bepaalde areas en attracties. Volgens een recente enquête zou de meerderheid van de bezoekers (80%) voor beacons kiezen.

Festivaltrend 7: 30% van kijkers naar de livestream van een evenement zullen later naar het evenement gaan

Er is een reden waarom muziekfestivals zo graag optredens livestreamen voor het publiek dat thuis zit: 30% van de kijkers besluit om het jaar erop het festival te bezoeken.  Maar livestreams kunnen voor veel meer dan muziek worden gebruikt. Allerlei soorten festivals livestreamen van alles, van kookdemo’s tot wedstrijden. Livestreamvideo is een geweldige manier om voor volgend jaar een hype te creëren rond je festival.

Download voor meer diepgaande gegevens over de trends in de festivalindustrie, ons ebook Event trends in 2018.