Je weet waarschijnlijk wel hoe belangrijk je ticketverkoop is voor de omzet van je event. Maar je bent je misschien niet bewust van deze vermijdbare fouten die je verkoop kunnen schaden.

In dit artikel noemen we drie fouten die organisatoren maken tijdens hun inspanningen om zoveel mogelijk tickets te verkopen, plus tips over hoe je die fouten kunt vermijden:

1. Je hebt de verkeerde prijsstrategie

Het spreekt voor zich dat je jouw event uitverkocht wilt krijgen. Maar als de prijs van je event te laag ligt, maakt het niet uit of je al je tickets verkoopt: je winstmarges zullen kelderen. En als de ticketprijs te hoog ligt, loop je het risico een event te organiseren waar amper bezoekers op afkomen. Hoe vind je nou die ‘sweet spot’ waar de ticketprijs precies goed is?

Bepaal eerst je vaste en variabele kosten en wat je opbrengst moet zijn als alles achter de rug is. Bepaal daarna hoeveel van die winst uit je ticketverkoop moet voortkomen.

Kijk nu even terug. Vergelijk je eerdere verkoopcijfers op basis van prijs en tickettype: zijn je duurste tickets als warme broodjes over de toonbank gegaan, of kon je ze alleen kwijt toen de goedkope plaatsen al weg waren? Moest je last-minute kortingen bieden?

Op basis van die analyse heb je over het algemeen een goed beeld gekregen van welke tickettypen en -prijzen het beste zullen worden verkocht. Vervolgens kun je prijsniveaus en promotieacties op basis van de resultaten gaan bepalen. Als je kortingen de vorige keer veel verkoop opleverden, kun je overwegen dit jaar nog meer korting te bieden. Als je VIP-tickets snel werden uitverkocht, kun je er nog meer beschikbaar maken of zelfs de prijs verhogen.

Je kunt ook tickets met kortingen aanbieden op basis van tijd (kortingen voor het eerste X aantal kopers), aantal (kortingen voor klanten die X aantal tickets kopen) of loyaliteit (kortingen voor leden of eerdere bezoekers).

Door het verloop van deze kortingen te volgen, kunnen je beter begrijpen wat de optimale voorverkoopprijzen zijn, hoeveel tickets je tegen de kortingsprijs moet verkopen en hoe hoog je prijzen in de toekomst moeten liggen.

Toon ook altijd de volledige prijs voor een deurticket naast de huidige prijs. Zo zien bezoekers wat ze zullen betalen als ze niet snel een ticket kopen, wat sneller aankopen stimuleert.

2. Je houdt geen rekening met je concurrentie

Verplaats je eens in de positie van een eventbezoeker. Naar welke andere events, in plaats van jouw event, zou je als potentiële bezoeker willen gaan? Zijn er grotere, goedkopere events in de buurt met bekendere headliners en een grotere fanbase? Of zijn er andere vergelijkbare events in nabijgelegen steden? Zo ja, kijk dan hoeveel deze tickets kosten en pas je prijsniveau daarop aan.

Houd ook rekening met je indirecte concurrentie. Is er een belangrijke wedstrijd op de dag van je event? Gaan mensen rond die tijd vaak een weekendje weg? Is het voor je doelgroep een drukke tijd van het jaar op kantoor? Afhankelijk van wie je probeert te bereiken, kunnen al deze factoren een reden zijn om je prijzen te verlagen.

Maar prijzen verlagen is niet altijd het juiste om te doen. Als je event meer waarde biedt dan andere events, met een betere locatie, line-up of reputatie, is een hogere prijs volkomen terecht. In veel gevallen kan het een teken zijn voor je bezoekers dat je event de moeite waard is. Het voelt misschien als een risico om hogere prijzen te hanteren dan je concurrentie, maar het kan bezoekers ook laten zien dat je een serieus event wilt organiseren, wat een serieuze investering vereist.

3. Je verspilt tijd tijdens de rustige periode

We zien meestal twee pieken in de verkoopcyclus: wanneer de ticketverkoop van start gaat en vlak voor het event. Organisatoren richten hun marketing en promoties vaak op deze twee uiteinden van de verkoopcyclus, maar die rustige periode daartussen moet jij natuurlijk niet rustig gaan afwachten. Door deze verkoopperiode te negeren, mis je een kans om meer tickets te verkopen.

De oplossing is eenvoudig: vergroot je marketingactiviteiten tussen deze twee pieken in. Zet een deel van je marketingbudget opzij voor deze rustige periode en kies één of twee kanalen, bijvoorbeeld social media, e-mail of online advertising. Zo kun je het momentum vasthouden en groots uitpakken. Als je ticketplatform je van goede rapportages voorziet, kun je zien of je het dal tussen deze pieken hebt verkleind.

Door deze drie veelvoorkomende fouten recht te zetten, kun je een exponentiële toename in je verkoopcijfers zien.

Lees de gids Meer geld verdienen met je ticketprijsstrategie voor meer tips om deze valkuilen te vermijden en nieuwe manieren te vinden om zoveel mogelijk tickets te verkopen.