Als je een groot live muziekevenement zoals een festival of concert wilt gaan organiseren, moet je eerst een vergunning aanvragen bij de gemeente. Deze vergunning zal strikte beperkingen en regels over geluidsoverlast hebben. Als je deze grenzen overschrijdt breng je de toekomst van je evenement en je eigen naam of organisatie in gevaar. Maar hoe kan je toch zorgen dat je optredens geweldig klinken zonder dit risico te nemen? We vroegen het Roly Oliver, hoofd van Live-evenementen bij consultancy Vanguardia voor geluid en akoestiek, gebaseerd in Londen. Oliver is een bewezen geluidstechnicus die heeft gewerkt met topartiesten zoals Manic Street Preachers, Daft Punk, Foo Fighters, Pet Shop Boys, Red Hot Chili Peppers en Snow Patrol.

Hoe stel je een plan op voor geluidsbeheer?

“We vragen de organisator van het evenement eerst om ons te vertellen wanneer het evenement is, de aard van de muziek en de openingstijden van het evenement. We vragen hen ons te sturen wat ze van de gemeente hebben gekregen, wat vaak een algemeen document is. Het is onze taak om te helpen de licentie te interpreteren, te kijken naar de mogelijkheden om meer specifieke voorwaarden toe te voegen en tot een overeenkomst  te komen die echt werkbaar is. ”

Wat betekenen licentieovereenkomsten voor jouw evenement?

“De licentie bepaalt de decibellimiet bij de dichtstbijzijnde accommodatie, dus het is eigenlijk bij de locatiekeuze al belangrijk om vast te stellen of er residentiële gebouwen dicht bij de locatie zijn. We kunnen de klant begeleiden in het proces om te checken of evenementen überhaupt mogelijk zijn, zodat ze niet eerst de locatie boeken en er dan achterkomen dat deze niet echt werkbaar is. ”

Hoe kun je de geschiktheid van een locatie beoordelen?

“We kunnen IMMI-modelling gebruiken. Dit is een software waarbij je een voorspelling kunt doen van de hoeveelheid geluid en deze in kaart kunt brengen. Het neemt de voorspellingen van het geluidssysteem en combineert het met de layout van de locatie. Het kijkt naar alle verschillende fasen en kan je laten zien hoe de contouren van het geluid zich verspreiden. Niet alleen in het nabije veld, maar ook in het verre veld, tot op twee kilometer afstand. “Je kunt dat gebruiken om de beste positionering en oriëntatie van de podia te bepalen. Voor het Reading festival gebruikten we een model waarbij we het hoofdpodium 90 graden draaiden. Door dat te doen konden we zien dat we in één gebied gunstige resultaten behaalden, maar in feite maakte dit het erger in een gebied waar dit al zeer moeilijk was. Daarom lieten we het voor wat het was. De modelling zorgt ervoor dat de organisatie minder risico’s hoeven te nemen als zij iets nieuws willen proberen.”

Waar zijn de decibellimieten op gebaseerd?

“De limieten zijn gebaseerd op menselijk gedrag – het komt letterlijk neer op hoe mensen reageren. Het is niet gebaseerd op een willekeurig getal; in onderzoeken kwam naar voren dat frequenties mensen anders beïnvloeden, wat betekent dat sommige mensen er last van hebben, terwijl anderen het gewoon niet zullen merken. Maar wat wij kunnen doen, is voorbeelden laten zien waar wij evenementen hebben gehad waarbij er 75 DB bij de dichtstbijzijnde woning is geweest en het geen toename van klachten heeft veroorzaakt, wat dus betekent dat het werkbaar is. Als je zegt: ‘we willen 80 DB bij de dichtstbijzijnde woning’, krijg je gegarandeerd klachten en zal het moeilijk worden een volgende editie op die locatie te organiseren.”

Je kwam bij Vanguardia om toezicht te houden op de distributie van de baanbrekende geluidsbeheer-tool MeTrao. Kun je ons hier meer over vertellen?

“MeTrao biedt een nieuwe manier om geluid en trillingen te meten – de naam komt eigenlijk van het Griekse woord voor meting. Het kan aanwijzen welk geluidssysteem, bij een multi-stage evenement het dominante lawaai veroorzaakt op een andere locatie zodat potentiële overtredingen van regels kunnen worden gedetecteerd en van tevoren vermeden. “Als jij bijvoorbeeld vijf podia hebt; dance op het ene podium, rock op een ander en folk op een ander, zou de geluidstechnicus kunnen zeggen: ‘Ik kan wat low-end horen en ik denk dat het van het dancepodium komt, want ik kan een vier-beat horen, dus kun je naar het dancepodium gaan en dat een beetje naar beneden halen? ‘ “Maar als je een show doet waar je vijf dancepodia hebt, is het veel moeilijker. In het verleden waren we op dat punt waar we letterlijk baselines probeerden te neuriën via een ruisende radio! MeTrao kijkt naar de patronen van de verschillende podia en vergelijkt deze met offsite. Je kunt berekenen hoeveel geluid van elk afzonderlijke podium komt. Je kunt naar individuele frequenties gaan, het eigenlijke derde octaaf, dus het geeft je veel meer controle.”

Ik heb gelezen dat de tool organisatoren helpt zowel aan de voorschriften te voldoen als de geluidskwaliteit te maximaliseren?

“Ja, hiermee kan het maximale niveau worden bereikt. Toen wij het voor het eerst probeerden in Reading, hadden we Metallica tegen het dance podium en we waren net op het punt waar we vrij dicht bij de offsite-limiet kwamen. Metallica wilde wat meer niveau, maar wij konden zien dat de frequentie ongeveer 250 hertz was. “We konden hen vragen om een klein beetje van die frequentie weg te nemen, waardoor ze hun hele niveau hoger konden tillen. Ze waren in staat om de hele Metallica-show te leveren zonder concessies te doen. Wanneer jij een festival houdt, kan het verschil tussen een goede show en een geweldige show gewoon twee of drie DB zijn en dit geeft je net dat beetje extra niveau. Een ander voordeel van MeTrao is dat het je ook het lokale omgevingsgeluid in kaart kan brengen. In de context van het Wireless festival bevindt onze belangrijkste monitoringpositie zich naast de treinlijn waar elke minuut treinen voorbij rijden. Dit vertelt ons het werkelijke niveau dat van de site komt en we kunnen het scheiden van andere geluiden. Dit is belangrijk omdat de licentie is gebaseerd op muziek-geluidniveaus, niet op algemeen lawaai. Het heeft het veranderd in een veel nauwkeurigere wetenschap.”

Hoe monitoren lokale autoriteiten evenementen?

“De gemeente zal zijn eigen ambtenaren metingen laten doen en dit zal meestal worden geleid door klachten. We zullen continu toezicht houden op de podia en afgesproken offsite-locaties, maar de gemeente zal kijken waar zich problemen kunnen voordoen. Als er zich een klacht voordoet, gaan we daar meestal heen met de raadsambtenaren. We proberen met hen samen te werken als team. “We leveren ons rapport aan de gemeente en analyseren wat alle data betekenen. Dit rapport kan worden gebruikt om bij de VAG (veiligheidsadviesgroep) -vergadering te presenteren wanneer zij het evenement opnieuw komen doen, dus u moet ervoor zorgen dat de informatie daarin zeer begrijpelijk is. Het rapport betekent ook dat ik naar een evenement van drie jaar geleden kan kijken en weet wat er bij dat evenement is gebeurd en wat de incidenten waren, dus wanneer we daar terug komen, weten we waar we op moeten letten.”

Wat gebeurt er als een licentiebreuk wordt geconstateerd?

“Er zijn enkele incidenten waarbij je het punt moet beargumenteren als je een evenement hebt dat waarde toevoegt aan de gemeenschap in het algemeen, er daarmee rekening mee moet worden gehouden. Er zijn tijden dat je misschien een limiet hebt overschreden, maar jouw taak als het geluidbeheerteam is om mensen te helpen begrijpen waarom het gebeurde en dat het niet slechts een schending van de voorschriften was. Je zou bijvoorbeeld een situatie kunnen hebben waarin er echt een harde wind is die het niveau met 5 of 10 DB op een externe locatie kan verhogen, maar als je het niveau ter plaatse verlaagt, waar je 40.000 mensen hebt, kan dit ervoor zorgen dat ze richting het podium gaan dringen. Je zult indien mogelijk al voorafgaand aan het evenement duidelijk moeten maken aan de raadsambtenaren dat als het geluid ingeperkt wordt, het gevaarlijke gevolgen zou kunnen hebben voor het publiek en de algehele veiligheid op het evenement. Als je het limiet hebt overschreden en je hebt geen goede relatie met de gemeente, dan krijg je geen vergunning meer, dus dat wil je vermijden.”

Zijn er andere situaties buiten jouw controle die kunnen leiden tot een licentiebreuk?

“Jazeker, bijvoorbeeld bewolking kan allerlei willekeurige effecten veroorzaken. Een tijd terug werkten we aan een show waar we klachten vanaf meer dan 8 km afstand kregen, omdat het geluid omhoog ging en weer terugkaatste. Maar als je binnen de licentielimiet blijft op locatie, maakt het voor de licentie niet uit dat mensen het elders kunnen horen. Dat gezegd hebbende, onze taak is om de omstandigheden te helpen verzachten; je negeert klachten niet zomaar. Want wanneer het evenement opnieuw plaatsvindt, wil je ervoor zorgen dat de lokale autoriteiten nog steeds achter je staan.”

Bij welke omvang heeft een evenement een volledig geluidsbeheerteam nodig?

“Dat is over het algemeen aan de locale gemeente, zij zullen er een standpunt over innemen. Ze kunnen vereisen dat je een geluidsbeheerteam hebt als onderdeel van de licentie, of ze kunnen gewoon vereisen dat je er verstandig naar kijkt. Ik heb vorig jaar met een gemeente gewerkt die probeerde te kijken naar manieren om promotors van kleinere evenementen te helpen, bijvoorbeeld als ze minder dan 5000 bezoekers hebben en zich geen volledig team kunnen veroorloven. Als promotor moet je echter wel een  team achter je hebben staan, om jezelf te beschermen. Mochten problemen zich voordoen, dan heb je in ieder geval het bewijs dat je een team hebt ingehuurd dat goed gekwalificeerd is om de locatie te controleren.”

Conclusie

Met behulp van slimme aanpassingen kun je het beste uit de geluidskwaliteit van je evenement halen en voorkomen dat je de regels overtreedt, dus zorg ervoor dat je de juiste expertise aan boord hebt.