De coronapandemie heeft een zware impact op het leven van eventplanners. Nu we ons richten op social distancing en zelfisolatie, is het belangrijk om te onthouden dat de situatie uiteindelijk zal verbeteren. En dat dit je ook meer tijd geeft om te evalueren en je marketingstrategie voor je toekomstige evenement mogelijk aan te scherpen.

Stippel een marketingstrategie uit

Marketingstrategieën voor evenementen hebben één doel: zichtbaarheid creëren. Je wilt uiteindelijk dat mensen weten wat je gaat doen en wanneer. Daarvoor zet je de zogenaamde marketingfunnel in werking – zodra mensen horen over jouw evenement, begint hun aankoopproces. Idealiter winnen ze meer informatie in over jouw merk totdat ze besluiten wel of geen ticket te kopen.

In de tijd waarin we nu leven heeft je evenement een langere aanloop dan normaal. En hoewel ieder evenement anders is, zijn er een aantal tactieken die iedere succesvolle organisator gebruikt om een evenement onder de aandacht te brengen. Breek om te beginnen je plan op in vier stappen:

  1. Pre-event: de periode waarin je partners benaderd en je evenement aankondigt op social media.
  2. Lancering: de soft launch van je evenement, met persberichten en aankondigingen van samenwerkingen.
  3. Dagelijkse marketing: regelmatige communicatie met je bezoekers tot op de dag van het evenement.
  4. De laatste ronde: een laatste kans om zoveel mogen mensen te bereiken en te interesseren om je evenement te bezoeken

Kijk vervolgens naar de volgende tips om je strategie op te zetten.

Bied early bird-kortingen aan

Als de prijs van een toegangskaartje oploopt naarmate de datum van een evenement nadert, zullen mensen eerder geneigd zijn zich te registreren. Dat geeft financiële speling én een betrouwbaar imago; je laat je sponsoren immers zien dat er interesse is in je evenement.

Zet een pre-eventpagina op

Zelfs als je nog geen locatie, tijd of bevestigde sprekers hebt, kun je een evenementpagina aanmaken. Dat geeft je alvast een URL waar geïnteresseerden terecht kunnen en waarmee je e-mailadressen kunt verzamelen. Met een pagina kun je je ook alvast positioneren op Google: een belangrijke stap binnen je SEO-strategie.

Begin met bloggen

Vertel mensen waarom je dit evenement organiseert door een blog te schrijven over je missie. Met regelmatige blogupdates bouw je een band op met je publiek. Je laat zien dat je een autoriteit bent en kunt interessant nieuws over het aanstaande evenement delen.

Houd de aandacht vast via social media

Zet je zo snel mogelijk in op social media om een gemeenschap op te bouwen en je missie als snackable content te delen. Geef je evenement een eigen hashtag (we delen hier tips om een goede te kiezen) en kijk verder dan Facebook, Twitter en Instagram. Wie weet is je publiek wel te vinden op LinkedIn, Snapchat, TikTok of YouTube. Houd daarbij in je achterhoofd dat deze ongewone tijd om een andere communicatie vraagt. Laat in je online posts merken dat je begrip hebt voor de situatie van je volgers.

Benader potentiële partners voor je event

Of het nu gaat om sponsoren of sprekers, je partners gaan een grote rol spelen in het mogelijke succes van je evenement. Wees er vroeg bij (idealiter vóór de officiële lancering), want zo kunnen ze je helpen het evenement vanaf hun eigen platformen te verspreiden.

Onderscheid je door kennis te delen

Probeer een nieuw publiek aan te boren door kennisartikelen en gastblogs te schrijven voor websites die je doelgroep waarschijnlijk leest. Maar geschreven werk is niet alles: laat ook je stem horen in podcasts die bij jouw niche horen. Hoe je een kennisartikel schrijft hangt af van je publiek. Voor B2B-conferenties kan het een whitepaper zijn, terwijl consumenten evenementen het meer moeten hebben van infographics en gifjes.

Haal het meeste uit betaalde advertenties

Betalen voor Google Adwords en advertenties op social media kan je helpen een (nieuw) publiek te bereiken die je voorheen nog niet hebt benaderd. Deze bedrijven beschikken over veel gebruikersdata, die het makkelijk maken jouw doelgroep te vinden. Lees onze gids over betaalde digitale marketing als je meer wilt weten over dit onderwerp, dat best complex kan zijn.

Verstuur e-mails

Organisatoren zien e-mail als een van de meest effectieve manieren om tickets te verkopen. Onderschat dit medium niet en stuur een email naar potentiële aanwezigen en mensen die zich geregistreerd hebben op je evenementpagina. Laat zien dat je meeleeft door ook hier een invoelende toon te gebruiken. Blijf gedurende de hele campagne e-mailen, en verstuur zeker een e-mail tijdens de ‘laatste ronde’-fase.

Klaar om te beginnen?

Elk event is anders. Beschouw onze suggesties als een draaiboek voor jouw evenement. Ontdek hoe je deze komende maanden kunt gebruiken om een spanningsboog op te bouwen en geïnteresseerden te vinden. Voor meer hulp maak je gebruik van onze template-kit voor evenementen. Alle genoemde tactieken (en meer) zijn hier samengebracht in een handige Excel-sheet die je naar wens kunt aanpassen.