De eerste indruk is van essentieel belang. Als je een nieuw bedrijf opstart, brengt een openingsfeest enthousiasme, nieuwsgierigheid en een gevoel van saamhorigheid teweeg. Met het doorknippen van een lintje doorknippen ben je er niet. Tijd dus voor wat originele ideeën.

In deze blog kom je te weten hoe je op ideeën komt voor een groots openingsfeest, hoe je je evenement effectief promoot en hoe je het met stijl organiseert.

Focus op je doelstellingen voor het openingsfeest

Een feestelijke opening is niet zomaar een evenement. De doelstellingen voor je bedrijf zijn specifiek. Misschien wil je bijvoorbeeld:

  • Bewustzijn creëren rond je merk. Dit is je eerste grote activiteit op het gebied van marketing en die kans krijg je maar één keer. Zorg ervoor dat je een duidelijke boodschap hebt. Al je personeelsleden moet precies weten hoe ze over je evenement en je merk moeten praten, al vanaf het allereerste begin.
  • Mensen enthousiast maken over je bedrijf. Naast bewustzijn moet je ook een authentieke relatie opbouwen met je toekomstige klantenkring. Jouw bedrijf is misschien niet de enige in zijn soort in de stad, maar je openingsfeest is het evenement dat jouw concept kan onderscheiden.
  • Relaties opbouwen binnen de gemeenschap. Op jouw openingsfeest kun je niet alleen relaties met klanten tot stand brengen, maar ook met partners en leveranciers met wie je de komende jaren zult samenwerken. Begin deze relaties op de juiste manier door ze uit te nodigen voor een openingsfeest waar ze echt enthousiast over zijn.

Met je bedrijfsdoelstellingen in gedachten is het tijd om te brainstormen over ideeën voor je openingsfeest.

Ideeën voor een opvallend openingsfeest

Ieder geslaagd evenement begint met een geweldig idee. Hier geven we je enkele ideeën voor een feestelijke opening om je lanceringsevenement onvergetelijk te maken.

Breek een record

Guinness World Records doet mensen al sinds de jaren ’50 versteld staan. Maar wist je dat de beroemde organisatie achter de recordbrekende spektakels een strategisch Business Solutions-team heeft?

Deze ervaren marketingprofessionals kunnen je organisatie helpen een record te breken tijdens je openingsfeest. Zo hielp het Guinness-team om LG Electronics ’s werelds hoogste kaartenhuis te bouwen – bovenop een LG-wasmachine en tijdens een wascyclus. Ze helpen je een record te bedenken, én te breken.

Doe een publiciteitsstunt

De Tour de France begon als een publiciteitsstunt om een nieuw tijdschrift te promoten. Nu is dit jaarlijkse evenement een populaire traditie die live op televisie wordt uitgezonden en waar miljoenen mensen naar kijken.

Stunts die aandacht trekken zorgen voor een effectief openingsevenement omdat ze PR genereren. Denk aan een flashmob, een menselijk billboard of het organiseren van je eigen jaarlijkse wedstrijd of parade om de aandacht van mensen te trekken.

Breng een periode uit het verleden tot leven

Je kunt misschien geen beroemde artiest boeken, maar coverbands die een bepaald muzikaal tijdperk tot leven brengen kunnen een verrassend groot publiek trekken. Moedig mensen aan om verkleed naar je evenement te komen en serveer eten en drinken in de sfeer van het tijdperk om het thema compleet te maken.

Organiseer een verkleedpartij

Halloween wordt steeds populairder,  maar het hoeft geen oktober te zijn om mensen over te halen zich te verkleden. Inspireer bezoekers met een uitdagend verkleedthema. Als je een winkel opent met luxeartikelen, zal een Great Gatsby-feest ongetwijfeld een succes zijn, en voor geweldige foto’s op social media zorgen.

Steun een goed doel

Is er een goed doel dat nauw is afgestemd op het thema of de doelstellingen van je bedrijf? Is er een plaatselijk goed doel dat je kunt steunen? Inzamelacties, sponsoring en donaties zijn geweldige manieren om je merk als liefdadig te profileren en een vrijgevig publiek aan te trekken.

Ben je op zoek naar meer ideeën voor een openingsfeest waarbij vrijgevigheid centraal staat? Lees 100 unieke ideeën voor inzamelacties die écht werken voor meer inspiratie.

Je openingsfeest promoten

Het promoten van een feestelijke opening is net iets anders dan het promoten van andere evenementen, omdat je merk of locatie nieuw is. Dat betekent dat je nog geen bestaand publiek hebt om je op te richten.

Om nieuwe mensen te bereiken, moet je een aantal specifieke tactieken toepassen.

  • Locale PR. Wist je dat dagelijks 60% van de Nederlanders van 13+ naar de radio luistert? Adverteren via radio, tv en kranten is een effectieve manier om een publiek te bereiken. Je kunt ook een dj, presentator of journalist uitnodigen om live over je openingsfeest te rapporteren. Maak ze warm voor het evenement met een VIP-ervaring.
  • Social media. Als je nog geen social-mediapagina’s hebt, moet je ze aanmaken vóór je evenement. Tag je berichten op locale hotspots met populaire hashtags zodat gebruikers die je nog niet volgen, je berichten zien.
  • Maak een Facebook-evenement. Maak een Facebook-evenement op je Facebook-bedrijfspagina zodat je openingsfeest zichtbaar wordt voor alle gebruikers die een relevante zoekopdracht doen.
  • Adverteer online. Profiteer van online advertentieplatforms zoals Google en Facebook waarmee je een budget kunt instellen en je kunt richten op een locale doelgroep.

Zodra je e-mailadressen hebt verzameld tijdens het registratieproces en op je evenement zelf, kun je bezoekers marketingupdates sturen. Je kunt ze ook na afloop van het evenement mailen met een korting en links om je op social media te volgen.

Ben je op zoek naar nog meer ideeën om je grandioze openingsfeest te promoten? Zie De 10 beste manieren om je evenement online te promoten voor meer tips.