Lesgeven is een kunst. Geweldige instructeurs houden onze aandacht vast, maken ons aan het lachen, helpen ons complexe materie volledig te begrijpen en zijn bovenal inspirerend.

Het vergt oefening om dit soort betrokkenheid van je deelnemers te krijgen, maar zelfs als je geen ervaring hebt in het lesgeven zijn er stappen die je kunt nemen om je workshops of trainingen zo interessant mogelijk te maken.

Klaar om slaapverwekkende voordrachten gedag te zeggen en je events boeiend en interactief te maken? Begin met deze 9 leuke ideeën voor workshops:

1. Maak het relevant

Als je de aandacht van mensen wilt trekken, moet je allereerst zorgen dat de inhoud die je overbrengt voor hen nuttig is. En hoe kun je precies weten wat ze uit je cursus willen halen? Simpel: vraag het gewoon.

Verricht wat voorbereidend onderzoek bij je doelpubliek om de inhoud van je cursus vorm te geven, of stuur je bezoekers een enquête voorafgaand aan het event zodat ze struikelblokken of onderwerpen kunnen aandragen waar ze graag iets over willen leren.

Begin op de dag van je training of workshop met een kort overzicht van wat je bezoekers zullen leren en hoe die vaardigheden hen zullen helpen hun doelen te bereiken.

2. Bied verschillende leerstijlen aan

Mensen leren op verschillende manieren. Sommigen leren op een visuele manier met foto’s, video’s en grafieken, terwijl anderen een voorkeur hebben voor het gesproken en geschreven woord, muziek, logica of zelfs fysieke activiteiten.

Wil je een inclusieve leeromgeving creëren, combineer dan traditionele taalgerichte leermethoden met audiovisuele presentaties, geschreven werkbladen, interactieve opdrachten en groepswerk.

3. Verander de indeling van de ruimte

Trainingsruimtes worden altijd op dezelfde manier ingedeeld met rijen tafels en stoelen. Ga tegen de stroom in en verras je bezoekers door ze bijvoorbeeld zitzakken te geven in plaats van stoelen, statafels of tafels met slechts enkele stoelen zodat mensen kleine groepen moeten vormen.

De keuze van je locatie kan ook een invloed hebben op de interactie. Een ruimte vol licht, kleur en textuur zorgt voor veel meer inspiratie dan een saaie vergaderruimte zonder ramen.

4. Gebruik attributen

Met attributen kun je jouw lessen nog boeiender maken. Deze voorwerpen kunnen praktisch zijn en een letterlijke weergave van je onderwerp (zoals een weegschaal, telraam of mannequin), of ze kunnen absurd zijn (zoals een rubberen kip of een toverstaf). Deze attributen blazen nieuw leven in je sessie en helpen mensen te onthouden wat ze hebben geleerd.

Je training of workshop mag dan wel serieus zijn, maar mensen leren het best wanneer ze plezier beleven.

5. Speel een spel

Moet je de aandacht van je bezoekers vasthouden? Speel in op hun competitieve kant. Puzzels of raadsels, kruiswoordraadsels, geheugenspelletjes, sorteerspellen: het zijn allemaal geweldige manieren om je bezoekers geïnteresseerd en bij de les te houden. Maak het extra spannend met een tijdslimiet.

Houd een korte quiz aan het eind van elk stuk inhoud zodat ze beter onthouden wat ze hebben geleerd, en voorzie een kleine prijs voor de winnaar.

6. Vertel verhalen of gebruik metaforen

Wat je onderwerp ook is, maak het herkenbaar door echte voorbeelden, casestudy’s en creatieve metaforen te gebruiken. Mensen kunnen uren naar een film zitten kijken, dus waarom zou je niet een paar trucs uit de filmwereld stelen?

Nog een voordeel: metaforen en verhalen staan centraal in de manier waarop ons geheugen werkt. Een goed verhaal zal veel langer in het hoofd van je bezoekers blijven hangen dan een grafiek.

7. Speel muziek af

Muziek kan de stemming bepalen en bezoekers energie geven voordat je sessie begint en tijdens de pauze. Speel iets vrolijks om ze enthousiast te maken en zet de muziek zachter om hen te laten weten dat het tijd is om te beginnen.

Je kunt ook muziek gebruiken tijdens de sessie: met wat rustige klassieke muziek kunnen mensen zich vaak beter concentreren terwijl ze met hun opdrachten of groepswerk bezig zijn.

8. Houd het kort

Een van de beste manieren om de aandacht van je publiek vast te houden, is om hen niet met informatie te overstelpen. Als je te veel informatie geeft, kunnen de hersenen het niet meer verwerken.

Beperk je sessie tot maximaal twee uur of plan voldoende korte pauzes als je sessie in de loop van de dag plaatsvindt. Geef bezoekers de kans om even op te staan, rond te lopen of een kop koffie te drinken.

Geef ze de tijd om aantekeningen te maken en organiseren, en zorg voor pennen, notitieblokken, post-its en markeerstiften.

9. Geef erkenning en beloningen

Bezoekers zullen meer gemotiveerd zijn om de cursus af te ronden als hun inspanningen worden erkend en als ze na afloop hun resultaten kunnen laten zien.

Laat bezoekers weten dat ze persoonlijke certificaten krijgen ter bevestiging van hun deelname. Je kunt hen nog extra motiveren met een wedstrijd of kleine prijzen voor de beste studenten. Nogmaals: maak gebruik van hun competitiedrang!

Conclusie

Bij lesgeven is het vermaken van je publiek net zo belangrijk als het informeren zelf. Maak je trainingen of workshops levendig, gevarieerd, leuk en onverwacht, en je deelnemers zullen meer leren en meer geneigd zijn om terug te komen.