Instagram blijkt een onverwacht succes te zijn voor evenementmarketing. Toen de app in 2010 werd gelanceerd, leek het niet meer dan een leuke manier om foto’s te delen, maar acht jaar later is het uitgegroeid tot de krachtpatser die je merk een boost kan geven.

Met de overname door Facebook in 2012 kreeg Instagram toegang tot krachtige algoritmen voor doelgroep-targeting. En sindsdien hebben de introductie van Instagram Stories, advertenties op volledig scherm en bedrijfspagina’s nog meer dynamische marketingkansen voor evenementen gecreëerd.

In een wereld waarin andere sociale netwerken het organische bereik van bedrijven beperken, is Instagram het sociale netwerk voor evenementen. En deze 10 Instagram-statistieken zijn daar het bewijs van.

1. Instagram heeft dagelijks meer dan 2,1 miljoen actieve gebruikers in Nederland

Dat is meer dan twee keer zoveel als Twitter en Snapchat. Het aantal actieve gebruikers is in slechts een jaar tijd met 28% gestegen, waardoor Instagram het snelstgroeiende sociale netwerk in Nederland is.

Wat jij kunt doen: als je nog niet actief bent op Instagram, is dit het moment. Leer hoe je een Instagram-strategie ontwikkelt om verkoop te stimuleren in Het Instagram handboek voor eventmarketing.

2. Meer dan 70% van de bedrijven gebruikt Instagram

En dat aantal groeit snel (bijna dubbel zo veel als in 2016), hoewel slechts een kwart van de acht miljoen bedrijven op Instagram gebruikmaakt van doorFacebook ondersteunde reclamemogelijkheden. (Bron)

Wat jij kunt doen: stimuleer verkoop door de advertentie mogelijkheden op Instagram vanaf het begin optimaal te benutten.

3. 46% van de 20- tot 39-jarigen in Nederland gebruikt Instagram

Dat is een stijging van 10% ten opzichte van 2017. Als millennials een belangrijke doelgroep voor je evenement zijn, is Instagram de plek waar je moet zijn. (Bron)

Wat jij kunt doen: Millennials zijn grote fans van evenementen. Ze worden de ‘ervaringsgeneratie’ genoemd en geven graag geld uit aan het maken van herinneringen en nieuwe vrienden. Leer hoe je een evenement opzet dat millennials aanspreekt en dat ze willen delen in 5 manieren die ervoor zorgen dat mensen je event delen op social media.

4. Videoweergaven op Instagram zijn in 2017 met 80% gestegen

Instagram-gebruikers maken steeds meer video’s: vier keer zoveel als vorig jaar. Voortbordurend op de populariteit van live video op verschillende sociale kanalen heeft Instagram live video geïntroduceerd in Instagram Stories. (Bron)

Wat jij kunt doen: gebruik video als onderdeel van je evenementmarketingstrategie. Profiteer vervolgens van de verschillende manieren waarop je video kunt gebruiken in Instagram Stories, reguliere posts en betaalde advertenties.

5. Instagram Stories heeft dagelijks meer dan 250 miljoen actieve gebruikers

Snapchat heeft er slechts 173 miljoen, dit aantal geldt voor de hele app, niet enkel Stories. Voor evenementen zijn Instagram Stories een geweldige manier om de aandacht van het publiek te trekken: bij één op de vijf organische verhalen van bedrijven stuurt een gebruiker een direct message (DM).

Wat jij kunt doen: maak je Stories effectiever door links in te sluiten om mensen naar je ticketpagina te leiden (wat in traditionele Instagram-berichten niet mogelijk is). Stories kunnen ook worden omgezet in betaalde advertenties voor een nog groter bereik.

6. Berichten met foto’s van mensen krijgen 38% meer likes dan berichten zonder

Tickets verkoop je door de persoonlijkheid van je merk te laten zien, niet met standaard foto’s van een grote menigte. Door middel van foto’s van bezoekers vorige edities, beelden van jouw team kun je het gevoel van jouw evenement overbrengen op de volger.

Wat jij kunt doen: als je de keuze hebt uit een foto op afstand van een menigte of een close-up van lachende gezichten, kies dan voor het laatste.

7. 77% van de mensen ziet liever foto’s van gebruiker van het product dan commerciële foto’s

Je plaatst waarschijnlijk veel foto’s op je Instagram-feed om je merk te promoten. Maar de foto’s die je bezoekers plaatsen, zijn niet minder belangrijk.

Instagram is een krachtig platform voor evenementen omdat het voor andere gebruikers gemakkelijk is om je te taggen in hun eigen snapshots. Kijkers die op Instagram browsen, kunnen al deze evenementgerelateerde berichten gemakkelijk vinden via @-vermeldingen, hashtags en geotags. (Bron)

Wat jij kunt doen: moedig bezoekers aan berichten te delen door zelf altijd hashtags en geotags in je eigen berichten te gebruiken, waardoor je je met het grotere Instagram-ecosysteem verbindt. Vervolgens kun je screenshots van de berichten van je bezoekers nemen en deze in jouw feed of een Instagram-verhaal delen, waarbij je natuurlijk altijd verwijst naar het originele bericht.

8. 7 van de 10 hashtags op Instagram zijn gemaakt door een merk

Hashtags zijn veel meer dan een manier om interessant te doen in een onderschrift. Ze kunnen je berichten categoriseren in actuele feeds en je bereik vergroten. Berichten met minstens één hashtag genereren gemiddeld 12,6% meer betrokkenheid. Gebruikers kunnen hashtags ook volgen, zodat ze elk bericht zien waarin een bepaalde hashtag wordt gebruikt. (Bron)

Wat jij kunt doen: de hashtag is een van de belangrijkste tactieken die merken inzetten om hun berichten en Stories onder nieuwe volgers te verspreiden. Maar maak het niet te bont. Volgens recent onderzoek is vijf tot tien hashtags het meest effectief.

9. 30% van Instagram-gebruikers heeft wel eens iets gekocht van een merk waar ze voor het eerst op Instagram over hadden gehoord

Zelfs als gebruikers niet direct op je Instagram-pagina klikken om naar de ticketpagina van je evenement te gaan, is Instagram een belangrijk contactpunt. Het is een stap in hun ‘customer journey’, waarin ze nieuwsgierig worden naar je evenement voordat ze tot aankoop overgaan.

Instagram weet dat meetbaar rendement op investering (ROI) belangrijk is. Daarom ontwikkelt het bedrijf manieren om gebruikersweergaven om te zetten in tastbare conversies. Zo kunnen bedrijfspagina’s met meer dan 10.000 volgers nu rechtstreekse links naar ticketpagina’s in hun Stories insluiten. (Bron)

Wat jij kunt doen: kies een ticketingplatform waarmee je gemakkelijk aankopen vanaf elk sociaal netwerk kunt bijhouden, zodat je de impact kunt meten.

 

10. Meer dan een derde van de Instagram-gebruikers heeft wel eens een mobiele aankoop gedaan

En wat nog opmerkelijker is: dat aantal is 70% hoger dan het aantal mobiele aankopen van niet-Instagrammers. Het Instagram-publiek is mobiel ingesteld en dat is fantastisch nieuws voor evenementen als ze tenminste opties voor het kopen van tickets via mobiel bieden. Al even indrukwekkend is dat 75% van de Instagram-gebruikers actie ondernemen nadat ze een Instagram-advertentie hebben gezien. Dat kan inhouden dat ze doorklikken naar je webpagina… of zelfs ter plekke een ticket kopen. (Bron)

Wat jij kunt doen: zorg ervoor dat je ticketingplatform is opgezet om probleemloos op telefoons te werken, zodat je geen enkele verkoopkans op Instagram verliest.

Deze Instagram-statistieken bewijzen dat het platform essentieel is in de toolkit van elke evenementmarketeer. Het is echter niet je uiteindelijke doel om duizenden Instagram-volgers aan te trekken. Jouw doel is het verkopen van tickets, en tenzij je het platform op een strategische manier gebruikt, zal dat niet zomaar gebeuren.

Ontdek hoe je Instagram gebruikt om daadwerkelijk tickets te verkopen in Het Instagram handboek voor eventmarketing.