Wil je een nieuwe serie bingewatchen? Moet je snel naar het vliegveld? Heb je geen tijd om boodschappen te doen? Geen probleem. In een paar klikken heb je een Netflix serie opgestart, een taxi besteld en je online boodschappen geregeld.

Het is geen geheim: onze samenleving heeft weinig geduld en verwacht snel resultaat. Bedrijven zijn altijd op zoek naar nieuwe manieren om mensen onmiddellijk te geven wat ze willen. Waarom zouden evenementen een uitzondering zijn?

De ticketingindustrie moet de consument centraal stellen. Dat betekent dat tickets beschikbaar moeten zijn op de plekken waar bezoekers hun tijd online doorbrengen ─ en dat ze ter plekke hun aankoop moeten kunnen voltooien.

Op een makkelijke manier evenementen ontdekken en een efficiënt bestelproces zijn niet alleen gunstig voor de consument. Hoe eenvoudiger je het mensen maakt om tickets te kopen, hoe meer je er zult verkopen.

Dat is het idee achter distributed commerce, de voornaamste focus van Julia Hartz, medeoprichter en CEO van Eventbrite. Met distributed commerce kun je jouw evenementen bij nieuwe doelgroepen onder de aandacht brengen en bezoekers een soepel bestelproces bieden  ─ waar ze je evenement ook ontdekken. Stel dat je jouw evenement op Facebook hebt gepubliceerd om meer potentiële bezoekers te bereiken. Met de opties die Eventbrite biedt, kunnen bezoekers tickets voor je evenement kopen en hun ticket ontvangen en opslaan, zonder Facebook te verlaten.

Waarom is dit zo belangrijk voor Julia en Eventbrite? Transparantie en toegankelijkheid vormen de kern van Julia’s visie, hiermee wil ze de ticketingindustrie transformeren. Door het Eventbrite systeem open te stellen middels een API, partnerships aan te gaan en services te koppelen, wil ze de ervaring voor zowel organisatoren als ticketkopers verbeteren. Doelgroepen worden beter toegankelijk voor organisatoren en evenementen worden beter toegankelijk voor bezoekers.

We hebben Julia gevraagd om ons meer te vertellen over distributed commerce, hoe de klantgerichte aanpak van Eventbrite de ticketingindustrie transformeert en wat dit alles voor jou als evenementorganisator betekent.

Wat is distributed commerce en wat hebben bezoekers eraan?

Distributed commerce is een nieuwere manier van marketing waarmee de evenementen van onze organisatoren direct in de nieuwsfeed, apps en tijdlijn van hun potentiële bezoekers verschijnen. Ons doel is om je evenement op het juiste moment aan de juiste persoon te laten zien. Deze persoon kan dan direct en snel een ticket kopen. Distributed commerce maakt de weg hiervoor vrij.

De basis van distributed commerce in ticketing is ijzersterke technologie. Eventbrite heeft deze technologie op een flexibele, toegankelijke manier ontwikkeld om voortdurende vernieuwing mogelijk te maken. Het tweede aspect is partnerschap: we hebben een sterke basis gelegd waarop onze partners verder kunnen bouwen. Dat betekent dat onze organisatoren toegang hebben tot de beste oplossingen voor alles wat ze doen, van de MailChimp-mailservice tot het CRM-systeem van Salesforce.

Het laatste stukje van de puzzel is toegankelijkheid. Waar andere ticketingpartijen oorspronkelijk erg gesloten waren, hebben wij voor een andere aanpak gekozen. Dankzij onze focus op transparantie, partnerships en toegankelijkheid hebben we een unieke en waardevolle distributed commerce-oplossing mogelijk gemaakt. Bezoekers kunnen hun aankoop met enkele klikken voltooien op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Spotify.

Welke voordelen biedt een distributed commerce-strategie voor evenementorganisatoren?

Eventbrite wil organisatoren helpen meer tickets te verkopen en een succesvol bedrijf op te bouwen. We zijn dan ook geïnteresseerd in iedere strategie die onze organisatoren succes brengt. Het openstellen van het ecosysteem is een no-brainer. Het is één van de vele manieren waarop we ticketverkoop voor onze organisatoren stimuleren. Ze kunnen een publiek bereiken waar ze zich misschien niet eens van wisten dat het bestond ─ en dat op een veel gerichtere manier dan met betaalde advertenties.

Het is efficiënter voor organisatoren, het is meer doelgericht en het is minder duur. Het levert hogere conversiepercentages op, omdat meer mensen daadwerkelijk tickets kopen. Op Facebook zien we bijvoorbeeld al twee keer hogere conversies wanneer ticketkopers een relevant evenement in hun Facebook-nieuwsfeed zien en daar meteen tickets kunnen kopen, dan als de tickets niet direct via Facebook te koop worden aangeboden.

Welke rol speelt data in distributed commerce?

Data helpt ons deze vraag te beantwoorden: “Hoe zorgen we ervoor dat geweldige, hoogstaande, relevante en boeiende live-ervaringen op het juiste moment door de juiste koper worden gezien?”

Data is essentieel om te begrijpen waar bezoekers online hun tijd doorbrengen, wat ze interessant vinden en wie ze zijn. Als je geen inzicht hebt in de evenementen die relevant zijn per doelgroep, is een distributed commerce-strategie niet mogelijk. Tegenwoordig verwachten consumenten verwachten alleen informatie te zien die relevant voor hen is, dit is hoeveel bedrijven hun advertenties opzetten. Als een evenement dus niet relevant is, zullen potentiële kopers er niet op klikken. Met onze data infrastructuur kunnen we de informatie op het publiek afstemmen om organisatoren te helpen meer te verkopen.

Wat betekent distributed commerce voor de sector als geheel?

De mensen die succes boeken, zijn zich bewust van die plekken waar koper en verkoper elkaar ontmoeten. We stimuleren de industrie om transparanter en klantgerichter te zijn, twee eigenschappen die in het verleden ontbraken in de ticketingindustrie.

Welk toekomstbeeld heb je voor dit proces?

Bij Eventbrite spannen we ons in om mensen te helpen evenementen te vinden, tickets te kopen en naar evenementen te gaan, op welke manier ze maar willen. We promoten niet alleen evenementen op de plekken waar bezoekers hun online tijd doorbrengen (via partnerships als Facebook en Instagram), maar we bieden ook een centrale plek (in de vorm van een website of app) waar mensen moeiteloos tickets kunnen kopen voor de evenementen die hen aanspreken.

Uiteindelijk willen we het voor mensen zo gemakkelijk mogelijk maken om er vaker op uit te gaan, alles uit het leven te halen en waardevolle relaties met de mensen om hun heen op te bouwen. Dankzij ons open platform, is dat ook precies wat we doen.


Wil je weten hoe je distributed commerce-strategieën kunt toepassen om je volgende evenement uitverkocht te krijgen? Ontdek de nieuwe manier om online tickets te verkopen.