Mensen houden over het algemeen van een goede deal. Het is dus geen verrassing dat kortingscodes een krachtige manier zijn om je ticketverkoop een boost te geven. Maar als je kortingen en promotiecodes niet correct gebruikt, loop je het risico extra werk te creëren, om nog maar te zwijgen van het mislopen van omzet. Dus hoe kun je jouw kortingscampagnes strategisch structureren om zo de verkoop van je tickets of registraties te vergroten? Hieronder lees je wanneer én hoe je promotie- en kortingscodes kunt inzetten om bezoekers aan te trekken.

Wat je moet weten voordat je kortingscodes gaat gebruiken

Het is contra-intuïtief maar waar: prijskortingen kunnen jouw omzet verhogen. Er bestaan verschillende manieren om kortingscodes te gebruiken als onderdeel van je promotieplan. Je verkrijgt de beste resultaten door een duidelijke strategie uit te stippelen vóórdat je gebruik gaat maken van kortingscodes.

Stap één: stel je doelen vast

Hoeveel registraties of verkochte tickets moeten je kortingscodes opleveren? Stel jezelf deze vraag. Zo kun je vaststellen voor hoeveel tijd je de korting beschikbaar maakt, voor hoeveel gebruik de codes goed zijn en op welk moment in de looptijd van je verkoop je ze wilt inzetten.

Stap twee: kies het type korting

Vervolgens wil je het juiste type korting kiezen om je evenement te promoten. Afhankelijk van je doelen, gebruik je tijdens de looptijd van je verkoop mogelijk maar één kortingscode (bijvoorbeeld de vroegboekkorting) of juist een aantal verschillende kortingen. Hieronder vind je enkele voorbeelden van veelvoorkomende soorten promotie-en kortingscodes:

    • Vroegboekkorting (of early bird korting): gebruik een kortingscode om mensen te stimuleren om hun ticket voor je evenement in een vroeg stadium al te kopen. Gebruik bijvoorbeeld een code voor een korting van €20 voor de eerste 50 personen die zich registreren of een ticket kopen, zodra je ticketverkoop live gaat.
    • Flash sale: gebruik een kortingscode om het aantal verkochte tickets of de registraties van je evenement een boost te geven tijdens de periodes dat er normaal minder tickets verkocht worden. Flash sales tijdens feestdagen zijn erg populair, omdat er rond deze tijd veel evenementen worden georganiseerd.
    • Verhoog de omzet voor off-nights: gebruik een kortingscode om bijvoorbeeld meer bezoekers te trekken naar workshops of lessen die op een doordeweekse dag plaatsvinden, versus in het weekend. Je kunt bijvoorbeeld €10 korting bieden op de entreeprijs voor de komende twee dinsdagavonden.
    • Boost je VIP-tickets: gebruik een promotiecode om VIP’s of influencers over te halen naar je evenement te komen door een aanbieding aan te maken waartoe alleen zij toegang hebben. Geef ze bijvoorbeeld een speciale code die een onzichtbaar VIP- tickettype in je ticketshop ontgrendelt.

Dat was een stuk strategie, hieronder lees je hoe je deze kortingscodes voor je evenement aan kunt maken in Eventbrite.

Hoe je kortingscodes op kunt zetten voor één of meerdere evenementen

Je weet nu hoe je meer bezoekers naar je evenement kunt halen met behulp van kortingscodes. Nu is het tijd om deze kortings- en promotiecodes voor je evenement te gaan opzetten.

Zet een kortingscode op voor één evenement

Als je een Eventbrite-gebruiker bent, is het maken van een promotiecode voor jouw evenement simpel. Ga naar “Beheren” en kies onder “Uitnodigen en promoten” de “Kortingscodes en toegangscodes” pagina. Volg daar de volgende stappen:

  1. Klik op “Nieuwe Code”.
  2. Kies “Alleen dit evenement”.
  3. Selecteer “Kortingen met code”.
  4. Kies het tickets waarop de code korting geeft.
  5. Configureer je code (kies het Type code, het Kortingsbedrag en de Begin-/Einddata).
  6. Geef je kortingscode een ticketgroepsnaam (optioneel).
  7. Klik op “Opslaan en voltooien”.

Zet een kortingscode op voor meerdere evenementen

Heb je meer dan één aankomend evenement? Wil je kortingscodes aanmaken en beheren voor al deze evenementen? Als je Eventbrite gebruikt, log dan in en ga naar de beheerpagina van het evenement. Selecteer “Kortingscodes en toegangscodes”, “Nieuwe code” en kies  “Voor meerdere evenementen gebruiken” om te beginnen. Volg daarna de volgende stappen:

  1. Selecteer “Kortingen met code”.
  2. Kies de ticket(s) waarop de code de korting zou moeten geven.
  3. Configureer je kortingscode (zie hierboven).
  4. Geef je kortingscode een ticketgroepsnaam (optioneel).
  5. Voeg een ticket toe of verwijder een ticket van een ticketcode groep (optioneel).
  6. Beheer je codes en hou je voortgang in de gaten.

Zet tickets met groepskorting op.

Een kortingstype dat we tot nu toe nog niet genoemd hebben, is de groepskorting, die kopers aanmoedigt om meerdere tickets of registraties tegelijkertijd te kopen. Als Eventbrite-gebruiker kun je gemakkelijk en snel een groepskorting aanmaken door naar je “Bewerken” pagina te gaan en een nieuw ticket aan te maken voor je groepskorting. Volg daarna de volgende stappen:

  • Voer de naam, hoeveelheid en prijs van je ticket in.
  • Stel het maximale en minimale aantal tickets per bestelling in die door je korting ondersteund worden.
  • Sla je wijzigingen op.

Verhoog vandaag nog de verkoop van je tickets

Nu je jouw verkoopstrategie hebt bepaald kun je gaan beginnen met je ticketshop of registratieformulier. Log in of registreer je bij Eventbrite om meteen met kortings- en promotiecodes aan de slag te gaan.