Wist je dat de landingspagina voor je evenement maar 10 seconden heeft om de interesse van een bezoeker te wekken? Dat is niet veel tijd om een potentiële bezoeker te prikkelen en zijn aandacht vast te houden. Hoe vind je de perfecte balans tussen een  opvallend ontwerp en een krachtige boodschap voor jouw landingspagina? Waarom moeten deelnemers naar jouw evenement komen en wat kunnen ze precies verwachten?  De landingspagina voor je evenement moet mensen aantrekken en indruk op ze maken, voordat ze zelfs maar overwegen om deel te nemen.

Wat is een landingspagina voor een evenement?

Een landingspagina voor een evenement verschilt van je hoofd-website, omdat deze is ontworpen met één doel — ervoor zorgen dat bezoekers zich registreren of kaarten voor je evenement kopen. Als de landingspagina van je evenement voor een concert, congres of beurs is, is het belangrijkste doel om bezoekers binnen te halen. Als de boodschap verwarrend is voor potentiële bezoekers en de call-to-action moeilijk te vinden is, zullen al je marketinginspanningen voor niets zijn geweest. Er zijn twee noodzakelijke ingrediënten voor het maken van een perfecte landingspagina voor evenementen, namelijk tekst en ontwerp.

Een pakkende tekst schrijven voor je landingspagina

Voordat je ook maar één woord op papier zet, is het belangrijk om precies te weten tegen wie je het hebt. Zodra je je doelgroep begrijpt, is het veel gemakkelijker om een tekst te schrijven die hen aanspreekt. Het is ook belangrijk hoe je de tekst op je landingspagina opmaakt. Maak je tekst makkelijk leesbaar door deze tips te gebruiken:

  • Gebruik een duidelijke call-to-action: aangezien je weinig tijd hebt om de interesse van je potentiële deelnemers te winnen moet je een duidelijke, actiegerichte tekst schrijven die er uiteindelijk voor zorgt dat ze zich registreren voor je evenement of een kaart kopen.
  • Gebruik korte zinnen en alinea‘s: een goede vuistregel is om je tekst kort en krachtig te houden. Verduidelijk jouw landingspagina door alleen de hoogtepunten te vermelden: wat te verwachten, wie de sprekers zullen zijn en welke leveranciers aanwezig zijn. Schrijf makkelijk leesbare korte zinnen waar je website bezoekers snel doorheen kunnen scannen.
  • Zorg ervoor dat de tekst actiegericht is: ten slotte wil je een gevoel creëren dat deelnemers aanmoedigt om je landingspagina niet te verlaten zonder een kaart te kopen of zich te registreren. Geef ze meer redenen om deel te nemen. Gebruik eenvoudige, actiegerichte CTA’s (call-to-action), buttons zoals “Nu kopen” of “Registreren”. 

Een converterend design maken voor je landingspagina 

Nu je de perfecte tekst voor jouw landingspagina hebt opgesteld, is het belangrijk deze te ondersteunen met een sterk ontwerp. Je wilt dat het ontwerp van je landingspagina duidelijk is en bezoekers van nature leidt naar de actie die je wilt dat ze ondernemen. Volg deze tips om jouw ontwerp interessant te maken en potentiële bezoekers te laten converteren:

  • Houd het simpel: maak de pagina niet te druk met onnodige visuals en elementen in het ontwerp die het navigeren in de landingspagina lastig maken. 
  • Maak het kopen of registreren eenvoudig: als je een registratieformulier hebt waarin je extra informatie van je gasten moet verzamelen, is het belangrijk om de formulieren te beperken tot alleen relevante informatie. Lange registratieformulieren op je landingspagina zullen ervoor zorgen dat mensen eerder afhaken en dus niet converteren.
  • Optimaliseer voor elk apparaat: vergeet niet om jouw landingspagina te optimaliseren voor alle apparaten. De helft van al het verkeer op het web gaat via smartphones, dus zorg ervoor dat jouw landingspagina ook mobielvriendelijk is.

Test je landingspagina grondig

Wil je weten of de landingspagina van je evenement werkelijk indruk achterlaat? Vraag een collega of iemand die minder bekend is met je evenement om jouw landingspagina te bekijken. Vraag ze om een samenvatting van de voordelen om je evenement bij te wonen. Als hun samenvatting niet overeenkomt met wat je wilt overbrengen, dan kun je nog de nodige aanpassingen maken voordat je de pagina live zet. 

Als je twijfelt tussen meerdere ontwerpen, kun je een a/b test uitvoeren om te testen welke versie het meest effectief is. Dit kun je doen met tools zoals Yieldify.

Is de landingspagina voor je evenement echt af?

Een goed converterende landingspagina staat of valt dus met goede beelden, een goede structuur, duidelijke CTA’s en wervende copy. Ben je van plan je ontwerp van 0 af aan op te zetten? Voordat je veel geld stopt in een websitebouwer of designtemplate, is het belangrijk om te begrijpen waarin landingspagina’s voor evenementen zo van andere websites verschillen, en te bepalen wat jouw evenement nodig heeft. Download dit ebook: “The Good, the Bad and the Ugly” van eventwebsites, om daar meer over te lezen.