LinkedIn is hèt sociale netwerk bij uitstek om nieuwe connecties te maken. Maar ondanks de meer dan 260 miljoen actieve gebruikers per maand wordt LinkedIn nog steeds onderbenut als tool voor evenementpromotie.

Maak niet de denkfout dat LinkedIn alleen geschikt is voor zakelijke evenementen. LinkedIn-gebruikers hebben het hoogste gemiddelde inkomen van alle sociale netwerken. Dat betekent dat zij de onafhankelijkheid en het budget hebben om hun vrije tijd in te vullen met evenementen zoals het jouwe.

Dit zijn de zes beste manieren om met LinkedIn je volgende evenement te promoten:

1. LinkedIn-statusupdates

Net als bij Twitter en Facebook kunnen LinkedIn-gebruikers korte statusupdates plaatsen. Dit is de beste en meest eenvoudige manier om je evenement zichtbaar te maken.

Gebruik een grote en opvallende afbeelding, een link naar je evenementenpagina of nieuws uit de sector. Denk na over wat de meerwaarde je content is voor het professionele leven van je publiek en beschrijf die voordelen in je updates.

LinkedIn-gebruikers loggen meestal in tijdens de werkweek. De beste dagen om een bericht te plaatsen, zijn dinsdag tot en met vrijdag tijdens de werkuren, in het bijzonder dinsdag en woensdag. Maar houd ook rekening met jouw specifieke evenement en waar je potentiële bezoekers op een bepaald moment zijn. Als je een conferentie organiseert waarvoor bezoekers mogelijk toestemming van hun baas nodig hebben om zich te registeren, is het logisch om je ticketverkoop tijdens de werkuren te promoten. Organiseer je echter een cursus voor hobbyisten, dan kun je beter wachten tot je bezoekers op weg naar huis zijn in plaats van druk aan het werk op kantoor.

2. Gepubliceerde berichten over je evenement

Je kunt ook een langer artikel rechtstreeks op LinkedIn plaatsen. Beperk je hierbij niet tot een gedetailleerde beschrijving van je evenement, maar vertel ook over het succes van vorige edities, met case studies of verhalen van bezoekers.

Wees echter niet te dwingend met je marketing. Door subtiel te werk te gaan en je te richten op het schrijven van een interessant en informatief stuk krijgt je bericht een betere kans om gedeeld te worden door gebruikers. En vergeet je bericht ook niet te delen via statusupdates.

3. LinkedIn-updates van partners of sprekers

Als je sponsoren, merken of andere eventpartners ook op LinkedIn vertegenwoordigd zijn, kun je hen vragen een bericht te schrijven of het jouwe te delen met hun LinkedIn-netwerk. Dit is bijzonder effectief als je een spreker hebt die door LinkedIn als influencer is aangewezen, omdat zijn of haar berichten naar iedereen in het netwerk gaan.

4. LinkedIn-groepen

Als je lid bent van een LinkedIn-groep kun je een bericht delen met de leden van die groep. Dit is een geweldige manier om je bericht zichtbaar te maken bij een geïnteresseerd, actief publiek van professionals. Vergeet niet je bericht niet af te stemmen op die bepaalde groep en lees altijd de regels voordat je iets publiceert: in sommige groepen is expliciete promotie verboden.

Als er nog geen groep voor jouw niche bestaat, kun je er eentje maken voor jouw evenement. Nodig mensen uit om lid te worden, inclusief je sprekers. Dat is een geweldig manier voor bezoekers om vóór het evenement met elkaar in contact te komen, bovendien zien potentiële bezoekers wie er aanwezig zal zijn. Breng het gesprek op gang met discussiethreads en kijk wat er gezegd wordt. Zo kun je inschatten in welke onderwerpen jouw doelgroep het meest geïnteresseerd is. Geef deze onderwerpen vervolgens een prominente plaats in je presentaties en programma op je evenement.

5. Privéberichten

Wees niet bang om je netwerk te gebruiken om bezoekers aan te trekken. Vraag je LinkedIn-contacten in een privébericht om je evenement voor jou te promoten. Hou de toon beleefd en maak ieder bericht persoonlijk.

Als je een Premium-account hebt is het nog gemakkelijker om je evenement via privéberichten te promoten. Betaalde InMail kan naar iedereen worden verzonden, of ze nu connecties zijn of niet. Je kunt ook een gratis privébericht sturen naar max. 50 van je eerstegraads connecties. Zorg ervoor dat het bericht relevant is voor de ontvanger en vermijd superlatieven.


6. LinkedIn-advertenties voor evenementen

Je kunt gesponsorde LinkedIn-berichten en statusupdates plaatsen, waardoor jouw bericht bij iedereen met een bepaalde functietitel of in een bepaalde sector of regio terechtkomen. Zo kun je gemakkelijk een nieuw en groter publiek bereiken. Denk hierbij ook aan retargeting, promoot een bericht onder bezoekers van de vorige edities van je evenement.

Evenementen promoten op LinkedIn

Kortom, LinkedIn staat in het teken van connecties. Gebruik dit online netwerk om je evenement gratis te promoten door je eigen statusupdates of berichten te plaatsen in LinkedIn-groepen over je evenement, en vraag je sprekers of artiesten hetzelfde te doen. Je kunt ook privéberichten naar je connecties sturen om hen te vragen hun netwerk uit te nodigen. Als je meer tijd kunt investeren in het platform, kun je ook een kort artikel op LinkedIn plaatsen over je evenement om een breder publiek te bereiken.

Als je bereid bent om geld uit te geven aan je LinkedIn evenementpromotie zijn LinkedIn-advertenties en betaalde InMail geweldige opties om je bereik nog verder uit te breiden. Deze betaalde promotie op LinkedIn kan vooral voor zakelijke of professionele evenementen een grote impact hebben op registraties.

Uiteraard maakt LinkedIn slechts een deel uit van je marketingstrategie op social media. Krijg alle andere sociale netwerken onder de knie met de Essential Guide: Alles wat je moet weten over social media.