Als jij net zoals 91% van de evenementorganisatoren bent, is je grootste uitdaging het vinden van budget om al je marketing ideeën uit te voeren. De meeste eventteams zijn kleine teams waarin iedereen verschillende petten op heeft. Je kunt het je niet permitteren om één persoon fulltime op social media te zetten. Ook kun je niet eindeloos geld in elk aspect van je marketingcampagnes steken (al heb je genoeg ideeën om je budget aan uit te geven).

In plaats daarvan moet je creatief zijn om meer uit je marketing euro’s te halen en de tijd van je team optimaal te besteden. Dit betekent dat je slimme keuzes moet maken over waarin je je geld en tijd investeert. Jouw doel? Minder geld en moeite investeren en meer tickets verkopen.

Hier zijn enkele tips om je krappe marketingbudget optimaal te benutten.

Optimaal data verzamelen en gebruiken

Waarschijnlijk gebruik je voor marketing verschillende kanalen zoals e-mail, online advertorials, en social media. Al deze kanalen bieden statistieken waarmee je kunt zien wat wel en niet werkt in je huidige campagnes.

“Blijf je data constant monitoren”, zegt Steven van Gorkum, Head of Customer Success Benelux bij Eventbrite. “Door inzicht te krijgen in de prestaties van je kanalen kun je jouw marketingbudget beter afstemmen op wat de hoogste ROI oplevert.”

Leer hoe je meer waar voor je geld krijgt met deze twee eenvoudige manieren om data te verzamelen:

  • Stel trackinglinks in voor je berichten: Trackinglinks zijn de beste manier om te zien welke netwerken of berichten de meeste sales genereren. (Een trackinglink is een unieke URL voor elke promotie van je evenement.)
  • Exporteer rapporten uit je social media platformen: Elk social media netwerk biedt inzicht in de engagement op je berichten. Weergaven, likes en shares zijn standaard op alle platforms. Sommige platforms bieden ook inzicht in clicks op links of profielen.

(Een deel van) je social media kanalen schrappen

Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest… Marketing op elk platform kost tijd. Bepaal op basis van je data welke social media platformen het meest effectief zijn en schrap de rest.

Een goede manier om je marketingbudget te maximaliseren, is alleen te investeren in de platformen die zinvol zijn voor jouw evenement. Als je bijvoorbeeld een muziekfestival wilt vermarkten, kun je in de meeste gevallen LinkedIn achterwege laten. Organiseer je een mode-evenement, dan zal Instagram cruciaal zijn om de aandacht van je bezoekers te trekken.

Als je een beperkt marketingbudget hebt, kies dan een of twee social media platformen waarvan het het meest waarschijnlijk is dat je doelgroep er zich bevindt, en concentreer je daarop. Weet je niet zeker waar je publiek te vinden is? Hier zijn drie tools om je te helpen:

  • Mention: Houdt trefwoorden of woordcombinaties op blogs, nieuwssites, RSS-feeds, forums en social media voor je in de gaten. Als er relevante gesprekken worden gevonden, word je in realtime op de hoogte gesteld. Als je eenmaal weet waar je doelgroep is, kun je de beste sites voor advertenties identificeren.
  • Google Alerts (gratis): Stel alerts in voor jouw branche, jouw concurrenten en voor jezelf. Hiermee kom je te weten wie je al in de gaten houdt en wat ze over je delen, zodat je die relatie verder kunt opbouwen.
  • Google Analytics (gratis): Kijk naar het zoekverkeer van je website om te zien waar bezoekers vandaan komen, of dit nu zoekmachines, sociale netwerken, advertentiecampagnes of andere bronnen zijn. Dit laat je zien waar potentiële bezoekers te vinden zijn, zodat je jouw marketinginspanningen op die kanalen of platforms kunt inzetten.

Je evenementmarketing automatiseren

Een andere manier om je social media en andere marketinginspanningen te stroomlijnen, is door middel van automatisering. Het automatiseren van marketingtaken vermindert niet alleen de hoeveelheid tijd die je besteedt aan het handmatig beheren van campagnes. Het kan ook je productiviteit verhogen en je output verbeteren.

Enkele tools die je zouden kunnen helpen:

  • Meet Edgar: Plan je berichten op Facebook, Twitter of LinkedIn vooruit met Meet Edgar. Stroomlijn je berichten, zodat je niet de hele dag aan het schrijven en posten bent.
  • Stagelink: Maakt automatisch advertentiecampagnes op Facebook en Instagram. Je hoeft alleen je budget te kiezen en vervolgens maakt Stagelink de advertenties, kiest de beste doelgroep en houdt het een oogje op de campagne. 
  • ToneDen: Het selfserviceplatform van ToneDen helpt je de juiste mensen op Facebook en Instagram te targeten. De tool maakt gebruik van een slim algoritme waarmee je verschillende segmenten van je publiek kunt samenstellen en testen. Wanneer je klaar bent, maakt en beheert het systeem je advertentiecampagnes. Je advertenties worden bovendien automatisch geoptimaliseerd, dag en nacht.

Tijd is geld, dus alles wat je kunt doen om je marketingtaken te automatiseren is mooi meegenomen.

Partners en influencers inzetten

Neem externe verkopers (foodtrucks, kledingverkopers, exposanten, etc), sponsoren en zelfs je bezoekers op in je marketingstrategie. Vind manieren om ze op social media te betrekken en ook hun fans en volgers te bereiken. Op deze manier kun je zonder al te veel moeite een groter publiek bereiken.

Overweeg naast deze belangrijke spelers ook een partnership met influencers. Aanbevelingen van grote namen kunnen prijzig zijn, maar er zijn andere opties. De niche ‘micro-influencers‘ met een kleiner (maar toegewijd) publiek kunnen een uitstekende match zijn voor jouw evenement.

De truc is om influencers te vinden met een publiek die matcht met jouw doelgroep. Social media tools zoals SocialRank, Scrunch en SocialLadder kunnen je hierbij helpen.

Je marketingbudget maximaliseren

Marketingbudgetten, vooral voor beginnende evenementen, zijn vaak klein. Ookal heb je geen groot budget, je kunt wel slimme beslissingen nemen over waar je je geld aan uitgeeft en hoe je dit kunt verrekenen.

Meer weten over slim adverteren? Download dit tipsheet Facebook gebruiken voor de marketing van je evenement